۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۸۶۷۸
معاون محیط زیست:
معاون محیط زیست کشور گفت: در دنیا 20 درصد منابع آب در دسترس استفاده می‎شود و 80 درصد در اختیار خود طبیعت قرار می‎گیرد اما در ایران 75 درصد استفاده و 25 درصد سهم طبیعت است.
احمدعلی کیخا در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل حفاظت محیط زیست استان لرستان، اظهار کرد: تمام این کشور دارای افتخاراتی است برای ما که از اجدادمان به ارث رسیده است اما ما برای نسل‎های بعد خود چه چیزی را باقی خواهیم گذاشت؟

وی با بیان این سؤال که هامون را از دست دادیم چگونه شاهنامه را در دست می‎گیریم؟ اضافه کرد: این داستان غم‎انگیز برای دریاچه‎های ارومیه، زاینده‎رود و بختگان نیز در حال وقوع است؛ همچنین تالاب انزلی به معنای واقعی خود وجود ندارد و جنگل‎های هیرکانی شمال کشور که از عصر یخبندان باقی مانده بودند چیزی از آنها باقی نمانده است.

دکتر کیخا ادامه داد: این حادثه برای جنگل‎های زاگرس نیز اتفاق افتاده و یک میلیون و 100 هزار هکتار از این عرصه‎ها نابود شده و سرعت این تخریب‎ها نیز روز به روز در حال افزایش است.

معاون محیط زیست اظهار کرد: به ازای این از دست دادن‎ها چه به دست آورده‎ایم؟ توسعه بی‎ضابطه کشاورزی در دریاچه ارومیه خسارات زیادی را به این دریاچه تحمیل کرده است. در گذشته عملکرد مثبتی نداشته‎ایم و ادامه این روند ما را به جایی نمی‎رساند.

به گفته وی، 290 سفره آب زیرزمینی کشور شرایطی بدتر از دریاچه ارومیه را دارند و در حدود 150 میلیارد مترمکعب از آنها آب استحصال می‎شود اما چون قابل مشاهده نبوده برای ما ملموس نیست.

کیخا خاطرنشان کرد: ذخایری که باید برای شرایط بحرانی نگهداری و حفاظت می‎شدند به راحتی از دست ما خارج می‎شوند.

معاون محیط زیست با بیان اینکه سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‎تواند جوابگو باشد و تمام مردم در قبال طبیعت مسئولند، تاکید کرد: باید حفظ محیط زیست جزء ترجیحات باشد؛ در این زمینه نیز فرهنگ‎سازی صورت گیرد و از وجود سمن‎ها استفاده لازم را برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر