۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۸۶۴۰
ضرورت استفاده از شبکه ملی اطلاعات از نگاه کارشناسان
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت استفاده سیستم‌های بانکی از شبکه ملی اطلاعات گفت: هیچ اطلاع دقیقی از پیشرفت و نحوه اجرای این طرح در دست نیست، در حالی که انتظار می‌رود مراحل پیشرفت این طرح به اطلاع رسانه‌ها و نخبگان جامعه برسد.
بهروز نعمتی یکی از مهمترین بحث‌ها و چالش‌های کنونی کشور در حوزه ارتباطات را بحث شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی کشور که در نبود آن دچار برخی معضلات می‌شود، شبکه ملی اطلاعات است، از این رو این موضوع اهمیت و نقش این شبکه را دو چندان می‌کند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته همواره وزرای ارتباطات به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکید داشتند، اما برخلاف تمامی امکانات و تسهیلاتی که برای این طرح در نظر گرفته شده بود، تا کنون شبکه ملی اطلاعات اجرایی نشده است.
 
وی اختصاص 2000 میلیارد تومان بودجه برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور را دلیل خوبی برای در اولویت قرار گرفتن شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و توضیح داد: باید به صورت جدی به مسأله شبکه ملی اطلاعات و مزایای آن پرداخت تا طرحی که چندین سال است بودجه زیادی برای آن در نظر گرفته شده و ضرورت کافی برای آن وجود دارد، راه اندازی شود.
 
نعمتی با تاکید بر پیشرفت روزافزون علم، تأمین نیازهای شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محتوا، دسترسی دانشمندان به منابع علمی و استفاده کتابخانه‌های دیجیتال را اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت: شاید ادعا شود که با استفاده از شبکه جهانی اینترنت کلیه نیازهای کاربران در تأمین نیازهای علمی برطرف خواهد شد، اما واقعیت آن است که شبکه جهانی امنیت لازم را ندارد.
 
وی یادآور شد: در هنگام استفاده از شبکه جهانی اینترنت، اطلاعات کاربران همواره به سرورهای خارج از کشور منتقل می‌شود و مجدداً به کشور برمی‌گردد که این امر هم پهنای باند صرف کرده و هم باعث کاهش سرعت می‌شود.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات در هنگام قطعی اینترنت نیز می‌تواند بستری امن و پایدار برای کاربران ایجاد کند، اضافه کرد: نیاز به داشتن یک شبکه داخلی برای سیستم بانکی و نرم‌افزاری کاملاً محسوس است و کشور باید به سمت استفاده از یک شبکه داخلی در مراکز حیاتی پیش برود.
 
نعمتی با تاکید بر اینکه بودجه خوبی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مجلس به صورت ویژه بر مراحل پیشرفت پروژه‌های کلان چون شبکه ملی اطلاعات نظارت کرده و پیگیری‌های لازم را داشته باشد.
 
وی افزود: برخلاف اینکه زیر ‌مجموعه‌های مختلفی در وزارت ارتباطات موضوع شبکه ملی اطلاعات را پیگیری‌ می‌کنند، اما هیچ اطلاع دقیقی از پیشرفت و نحوه اجرای این طرح در دست نیست، در حالی که انتظار می‌رود مراحل پیشرفت این طرح به اطلاع رسانه‌ها و نخبگان جامعه برسد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دلایل اصلی تأخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات را عدم شجاعت و ریسک‌پذیری مدیران ذی‌ربط و اقدامات ضعیف در این زمینه دانست و تاکید کرد: انتظار داریم تا مدیران نگاه و دید خود را به موضوع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تغییر دهند.
 
نعمتی با اشاره به اینکه هر کار بزرگی مشکلات و موانع خاص خود را دارد، یادآور شد: مدیران نباید از بروز برخی مشکلات بترسند و باید به هدف اصلی فکر کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر