۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۸۶۲۹
سردار جلالی در مراسم افتتاح مرکز مطالعات و پژوهش های سازمان پدافند غیر عامل:
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشورگفت: در حال حاضرمراکز علمی عملکردها را پایش می کنند پروژه ها یی در اندیشکده های دارپا و رند ارائه شده برای حکومت نظریه تولید می کنند و دولت آمریکا آن را اجرائی می نماید مانند نظریه جوزف نای،لذا پایه جنگ آفند وپدافند با آمریکا در مراکز علمی است.
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در مراسم راه اندازی و افتتاح تارنما ،نشریه و کتابخانه مرکز مطالعات و پژوهش های سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان بعنوان نقشه راه گفت: پایه ومبنای علمی داشتن تهدیدات باعث می شود از رویکرد سنتی جدا شویم واز تکرار گذشته خودداری نموده وبه آینده نگاه کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت جنگ که ماهیت دانش پایه دارد ، تغییر رویکردها، نظریه ها با مصون سازی و بلا اثر نمودن تهدید دنبال می شود.

جلالی گفت: در حال حاضرمراکز علمی عملکردها را پایش می کنند پروژه ها یی در اندیشکده های دارپا و رند ارائه می شود که اساسا توسط افراد بازنشسته برای حکومت نظریه تولید می کنند و دولت آمریکا آن را اجرائی می نماید مانند نظریه جوزف نای، لذا پایه جنگ آفند وپدافند با آمریکا در مراکز علمی و نظریه پردازی،طراحی و شکل می گیرد.

وی با اشاره به اقداماتی که در راستای شناسایی تهدیدات اقداماتی انجام داده ،گفت: در مراکز مطالعاتی ما باید با اجرای کارگاه وترجمه وموشکافی نظرات دشمن نسبت به تهدید شناسی به عنوان گام اول توجه ویژه شود.

جلالی گفت: این مرکز از ورود به کارهای اجرایی خوداری وبا تهیه کتب ومنابع علمی از جمله سایبری،اقتصادی،زیربنایی تهدیدات نوین و.. حداقل 10 سال از آن ها جلوتر و آینده را برای این حوزه تبین کند.

وی محیط شناسی را گام دوم ذکر کرده و گفت:باید تاثیر تهدید بر محیط کشورضمن رعایت الزامات و طبقه بندی مشخص شود تا دستگاه ها قبل از وقوع تهدید آن را شناخته وسناریو آینده دشمن در حوزه های سایبری، اقتصادی، زیستی و... رصد کند و این بدین معنی است که نگاه مرکزباید پیش دستانه نسبت به تهدیدات باشد.لذا شناخت محیط داخلی و عناصر و اجزاء آن نیز یک ضرورت جدی است ،در این مطالعه محیطی شناخت و کشف آسیب پذیری های کشور از اولویت های عمده است.

وی گام سوم را پس از شناخت تهدید و مقابله با آن بروزرسانی در رویکرد، بروزرسانی در ساختارو بروزرسانی در استراتژی دانست.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوربا اشاره به لزوم مراکز راهبردی در دستگاه ها گفت:ماهیت مراکز راهبردی این است که تهدیدات پیش رو را برای مجموعه ها  مشخص می نماید،لذا سمت و سوی حرکت ، اولویت کار وفعالیت در حوزه ها تعیین رویکرد کلان ، ازجمله اقدامات مرکز باید باشد.

وی با اشاره به نظرات جدید در حال پیگیری در سازمان پدافندغیرعامل کشورگفت: نظریه های از جمله نظریه پدافندی مردم محور،پدافند کالبدی و فنی مهندسی و...در حال پیگیری است که مرکز مطالعات وانجمن علمی بعنوان چشم بینای معاونت ها ، نظام بودجه ای، نظام ساختاری و..ایفای نقش کرده ضمن حرکت پیش دستانه برای بررسی ورویکرد به نظریه پردازی برسد.

جلالی گفت:در حال حاضر 22 سند راهبردی که 6 الی 7 سند آن تصویب شده ،موجود می باشد که مرکز مطالعات وانجمن علمی باید در بررسی وتصویب آن مشارکت داشته باشد . برای مثال در 5 سال آینده در شهرسازی چه اقداماتی باید انجام شود ،آیا تا کنون به مراکز ثقل توجه شده است ، با نقادی وبررسی اشکالات که انتظار از مرکز وانجمن می رود باید برای 5 سال آینده نظر بدهد .

وی انجمن علمی پدافند غیر عامل کشوررا که از مجموعه های NGO علمی و در ارتباط با وزارت علوم می باشد را در راستای کمک به سازمان دانسته و گفت:انجمن علمی باید از موازی کاری پرهیز نموده و حضور و نقش خود را با تاکید بر تلاش علمی در فضای خالی استراتژدی پدافند غیر عامل جستجو کرده و سرانجام رساند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به نظر مثبت رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح در راه اندازی انجمن علمی گفت: مدیریت دانش، تولید علم وآموزش وپژوهش از وظایف انجمن است ودر گسترش آنها باید فعال باشد ونگاه های قدیمی و سنتی راکنار گذاشته وموضوعات نو وجدید ارائه شود.

لازم بذکر است مرکز مطالعات راهبردی پدافند غیر عامل کشور در راستای نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی این سازمان تاسیس و ماموریت دارد با برنامه ریزی ،راهبری مناسب،بستر لازم اجرای آموزش عمومی ،تخصصی ،محتوای علمی،پژوهش های راهبردی ،تولید علم و مدیریت دانش پدافند غیر عامل کشور را فراهم نماید.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر