۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۸۳۲۳
نکته اما این است که؛ رویکرد ایران نسبت به موضوع نیازهای اساسی در غنی سازی کاملا مشخص است و این ایران است که نیازهای خود را تشخیص داده و آن را تعیین می کند و در عین حال تاکنون در خصوص میزان نیازهای عملی خود برنامه منطقی و روشن ارائه کرده است.

دور اخیر مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۵+۱ پیرامون پرونده هسته ای کشورمان به دلیل ورود به زمان تدوین پیش نویس توافق نهایی به مراحل حساس رسیده است. از یک سو طرف ایرانی در پی تثبیت حقوق مسلم ملت در تلاش است تا متن توافق نهایی، منافع ملی را به طور حداکثری تامین کند و از سویی طرف غربی در تلاش است تا روند رو به رشد فناوری هسته ای صلح آمیز کشورمان را متوقف کرده و به زعم خود تهدید بالقوه ایران را خنثی کند.

 

مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5

مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵

در همین راستا، حال که روند مذاکرات به زمان حساس خود رسیده است برخی در صددند تا حتی المقدور عرصه را بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان تنگ کنند و در این راه از هیچ بهانه جویی رویگردان نیستند، به طوری که بنابر برخی اخبار رسیده از نشست اخیر، بحث میزان سوخت مورد نیاز کشور و همچنین تعداد سانتریفیوژها از جمله مواردی بوده که طرف غربی روی آن مانور بسیار داده و بر کاهش میزان آن اصرار دارند.

 

از سویی همگام با این رفتار زورگویانه، فضاسازی رسانه های غربی نیز در صدد اقناع افکار عمومی دنیا در این باره برای فشار هر چه بیشتر بر تیم مذاکره کننده ایرانی است که البته راهبرد خصمانه آنها علیه جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش آشکار می کند.

 

نکته اما این است که؛ رویکرد ایران نسبت به موضوع نیازهای اساسی در غنی سازی کاملا مشخص است و این ایران است که نیازهای خود را تشخیص داده و آن را تعیین می کند و در عین حال تاکنون در خصوص میزان نیازهای عملی خود برنامه منطقی و روشن ارائه کرده است.

 

بر این مبنا، روشن است که تاسیسات آب سنگین اراک و نیروگاه بوشهر از جمله نیازهای اساسی ایران است به ویژه آنکه قرارداد تامین سوخت نیروگاه بوشهر از سوی روسیه تا سال ۲۰۲۱ خاتمه خواهد یافت، لذا اینکه ایران در خصوص شیوه تولید سوخت برای دوره پس از این قرارداد چه تصمیمی خواهد گرفت بیش از اینکه به دیگران مربوط باشد در حوزه تصمیمات ملی ایرانیان قرار دارد و قطعا زمانی که ایران توان تولید سوخت مورد نیاز خود را دارد چه دلیل و منطقی می تواند برای صرف نظر از تولید داخلی و مبادرت به ورود آن از خارج وجود داشته باشد؟

 

بنا بر آنچه گفته شد، طبیعتا فضا سازی باطل برخی کشورها در دور اخیر با این سوژه که ایران می تواند سوخت مورد نیاز خود برای نیروگاه بوشهر را در آینده از طریق واردات تامین کند تنها جنبه تبلیغاتی داشته و هیچ کمکی به حل مسئله نمی کند به ویژه اینکه ایران نشان داده است بنا ندارد از حقوق هسته ای مسلم و قانونی خود ذره ای کوتاه بیاید، لذا به دلیل همین موضع منطقی از سوی ایران در مورد نیازهای اساسی خود طرف مقابل نمی تواند از ایران بخواهد که از تولید خود دست برداشته و به خرید سوخت از خارج مبادرت کند.

و سخن آخر اینکه؛ همگان می دانند نیازهای اساسی کشورمان قابل چالش نیست و به غرور، استقلال و عزت کشور و مردم دلاور ایران گره خورده است.

 الف


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر