۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۸۳۱۳
تحقیقات نشان می‌دهد، ‌بزرگسالانی که فعالیت بسیاری در شبکه اجتماعی فیس‌بوک دارند،‌ بیش از دیگران رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان می‌دهند. این در حالی است که استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی، بیانگر شکست در دوران تحصیل است.‌

‌ تالولا ویلسون، هنگامی که در سال ۲۰۱۲ ‌خودکشی کرد، پانزده سال ‌داشت. وی ‌چند سال به دلیل افسردگی تحت درمان بود، ولی‌ چند ماه پیش از خودکشی، اقدام به انتشار تصاویری از آسیب‌رسانی به خود در شبکه اجتماعی Tumblr کرده بود و پس از آنکه مادرش متوجه این نکته شد و اقدام به بستن حساب کاربری وی کرد، وی خود را در مسیر قطار قرار داد و خودکشی کرد.

در سال ۲۰۰۲ تیم پیکر خود را در هفده سالگی کشت. وی نیز مدتی تحت درمان بیماری افسردگی بود تا آنکه در شبکه‌های اجتماعی و اتاق‌های گفت‌وگو اقدام به جستجو‌ بهترین راه برای خودکشی کرده بود و سرانجام وی در اتاقش، خود را حلقه آویز کرد.

فیس بوک

فیس بوک

450 میلیون نفر در فیس بوک دچار مشکلاات روانی هستند

در حالی که دلایل بسیاری در فواید استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توان آورد، به باور بسیاری، مهم‌ترین فایده و دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایجاد ارتباط نزدیک با دوستان و آشنایان و خانواده است.

اما تحقیقات نشان می‌دهد، ‌بزرگسالانی که فعالیت بسیاری در شبکه اجتماعی فیس‌بوک دارند،‌ بیش از دیگران رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان می‌دهند. این در حالی است که استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی، بیانگر شکست در دوران تحصیل است.‌

اگر به شما گفته شود، ‌حدود ۴۵۰ میلیون تن از جمعیت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی در فیس‌بوک از اختلالات روانی رنج می‌برند، چه فکری خواهید کرد؟ این موضوعی جهانشمول است و آن گونه که به نظر می‌رسد، به این زودی‌ها نیز این مشکل برطرف نخواهد شد.

 

 

رشد مداوم و فراگیر خشونت سایبری

این موضوع هنگامی بیش از هر چیز وحشت‌انگیز می‌شود که به نکات پنهان در تحقیقاتی که مرکز پژوهش‌های Pew و سازمان جهانی بهداشت صورت داده‌اند، توجه شود؛ تحقیقاتی که بر پایه آن‌ها رشد خشونت در فضای سایبری و فعالیت‌های آنلاین بیش از همیشه در حال گسترش است. آن گونه که به نظر می‌رسد، تفوق و امتیازات فضای سایبری در راستای سوء‌استفاده مورد توجه قرار گرفته است.

در سال ۲۰۰۵ Technoratia در مطلبی جالب توجه به موضوعات مربوط به شبکه‌های اجتماعی پرداخت. این موضوع که در فناوری‌های جدید، به یکباره انسان از موضوع بهترین نوع تعامل در فضای اجتماعی در گیر انتخاب بهترین عکس برای پروفایل خود شده و این موضوع تبدیل به یک بحران جهانی می‌شود!

در حالی که دلایلی برای فواید استفاده از شبکه‌های اجتماعی در راستای بهبود سلامت روان می‌توان یافت، دلایل عدیده‌ای نیز هست که بنا بر ‌آن‌ها شبکه‌های اجتماعی تا این حد که گفته می‌شود، مناسب و مفید نیستند.

تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بر بیماری روانی

بسیاری از تحقیقات حاکی از آن هستند که استفاده بی‌مورد و شدید از شبکه‌های اجتماعی ـ به ویژ‌ه فیس‌بوک ـ تأثیرات بدی بر سلامت عمومی روان و جسم دارد. محققان دانشگاه میشیگان، استفاده از فیس بوک را برای دو هفته‌ ارزیابی کرده‌اند و بنا بر آن دریافته‌اند که افراد هر چقدر بیشتر از فیس بوک استفاده می‌کنند، بیشتر در فعالیت‌های روزمره خود دچار حس منفی بافی و افسردگی می‌شوند. همچنین این افراد به مرور زمان، دچار نوعی از نارضایتی کلی از زندگی خود می‌شوند.

در عین حال در پژوهشی دیگر، محققان به مفهومی با نام «رصد ناهمخوانی» رسیده‌اند. این مفهوم عبارت است از رصد مداوم شخصیت و خود واقعی افراد و وضعیت کنونی آن‌ها در برابر موقعیت آرمانی.

بر این اساس که ما در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، تنها بخشی از زندگی خود را که در آن به گمان خود بهتر هستیم، بازتاب می‌دهیم. از آنجا‌ که ما همواره تجربیات خود را با آنچه بهترین است و باید باشد می‌سنجیم، ‌‌پس از مدتی با مقایسه شرایط واقعی خود با آنچه از خود به نمایش می‌گذاریم، بزرگ‌ترین دشمن خود می‌شویم.

۴۵۰ میلیون نفر در فیس بوک دچار مشکلاات روانی هستند

به تازگی نشریه الکترونیکی DoSomething ‌مطلبی با نام «۹ مسیر که از طریق آنها تکنولو‍ژی بر سلامت روان ثأثیر می‌گذارد» (اینجا) اقدام به بیان مضرات استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی‌ کرده است. این نوشته مضرات متعددی که سوء‌استفاده از شبکه‌های اجتماعی به دنبال دارد ـ از جمله افسردگی، انزوا، نا امنی و به تازگی FOMO یا Fear of Missing Out ـ نام برده است.

اجبار ناخواسته به اینکه فرد همواره ‌آنلاین در دسترس باشد، به این معناست که متأسفانه انسان امروزین دچار ‌مصیبت بزرگی شده است: ‌اعتیاد آنلاین.

در حالی که نمی‌توان ار فواید استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی چشم‌پوشی کرد، باید این نکته را همواره به یاد داشت که از شبکه‌های اجتماعی آنلاین، تنها باید «بموقع» بهره برد و این نکته را همواره مد نظر داشت که این اعتیاد بدون آنکه خود بدانیم، رفته رفته همه ما را در خود غرق خواهد کرد و جسم و روان ما را در چنبره خویش خواهد برد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر