۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۸۲۴۶
سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد سه دستاورد جدید صنعت هسته ای فردا (یکشنبه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری رونمایی می شود.
بر اساس اعلام سازمان انرژی اتمی، دستاوردهای جدید این سازمان در حوزه سلامت است که فردا در جمع تلاشگران صنعت هسته ای رونمایی می شوند.

رونمایی از این سه دستاورد صنعت هسته ای ایران در حوزه سلامت، در آستانه دور جدید مذاکرات ایران گروه 1+5 که از روز 23 اردیبهشت ماه در وین اتریش آغاز می شود، صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، پیش از این «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی در روز ملی فناوری هسته ای (20 فروردین ماه )اعلام کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی در کرج و دومین مرکز پرتودهی مواد غذایی در شهرستان بناب در آذربایجان شرقی که به استفاده بهتر از محصولات کشاورزی کمک می کند در اردیبهشت ماه امسال افتتاح می شود.

معاون رییس جمهوری افزود: در آینده نزدیک از طرح های دیگر همچون شتاب دهنده ها که در بخش های کشاورزی و رادیوداروها استفاده می شود، از جمله شتاب دهنده ای با نام «چشمه نور» - ساخته شده با همکاری معاونت فناوری و مرکز تحقیقات فیزیک - رونمایی خواهند شد.

صالحی به کاربردهای مختلف سانتریفیوژها در صنایع مختلف دارویی از جمله «سرم سازی» نیز اشاره کرد و گفت: چند ماه پیش با وزارت بهداشت برای تولید سرم های دارویی حیوانی و انسانی قراردادی منعقد کردیم تا مشکل تولید آنها در نتیجه خرابی سانتریفیوژهای وارداتی - مورد استفاده در تولید سرم - را برطرف کنیم.

معاون رییس جمهوری با اشاره به هزینه های زیاد تولید سرم حیوانی و انسانی گفت: هزینه هر دُز سرم حیوانی 100 تا 200 تومان است؛ با توجه به نیاز 60 میلیارد دُزی سرم حیوانی، با استفاده از سانتریفیوژهای تولید داخل، مانع خروج چند میلیارد دلار ارز از کشور شدیم.

پیش از این، در روز ملی فناوری هسته ای (20 فروردین ماه امسال ) همزمان با مذاکرات ایران و 1+5 در وین، واحد تولید رادیوایزوتوپ اکسیژن 18 در سایت خنداب اراک و اتاق کنترل جدید راکتور تحقیقاتی تهران راه اندازی شد.

جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار موفق به تولید اکسیژن 18 شد. به گفته صالحی، واحد تولید اکسیژن 18 اراک در مقیاس کم راه اندازی شده است تا در آینده نه چندان نزدیک این پروژه تکمیل شده و به نتیجه نهایی برسد.

پس از راه اندازی و بهینه سازی موفقیت آمیز مجتمع تولید آب سنگین منطقه خنداب اراک، سازمان انرژی اتمی در جهت سیاست های کلان خود، سبد ایزوتوپ های پایدار اتمی کشور را تکمیل کرده است.

ایران پس از تولید آب سنگین، تولید ایزوتوپ اکسیژن 18 را که پرمصرف ترین ایزوتوپ پایدار است، در دستور کار قرار داد.

این ایزوتوپ جزء گرانترین ایزوتوپ های پایدار در جهان است و مصرف عمده آن در تجهیزات پزشکی جهت شناسایی تومورهای سرطانی است و جزء پیشرفته ترین مواد مورد استفاده در این زمینه است.

20 فروردین ماه امسایل همچنین اتاق کنترل جدید راکتور تحقیقاتی تهران که جدید ترین طراحی و تنها اتاق کنترلی است که تا امروز در ایران طراحی شده است، مورد بهره برداری قرار گرفت.پروژه ساخت این اتاق کنترل از سال 1389 آغاز شده بود.

به گفته صالحی، در مذاکرات ایران و 1+5 در سال های قبل، طراحی و ساخت اتاق کنترل رآکتور تحقیقاتی تهران و غنی سازی 20 درصد یکی از پیشنهادهایی بود که به ایران ارایه می دادند اما جمهوری اسلامی ایران آن را قبول نکرده بود.

اتاق کنترل جدید رآکتور تحقیقاتی تهران با استفاده از منطق جدید کنترل ساخته شده است که در خارج از گنبد رآکتور تهران قرار دارد که دقت عمل آن و نیز تعداد سیگنال های دریافتی بیشتر است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر