۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۸۰۷۳
اظهارات رییس کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا در مورد احتمال تغییر قوانین موجود در زمینه کیفیت و سرعت دسترسی به داده‌ها در اینترنت موجب نگرانی‌های جدی شده است.
به نقل از کامپیوترورلد، بر اساس قوانین موجود در آمریکا که تاکنون  برمبنای Net neutrality یا بی‌طرفی شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت تنظیم شده‌اند، ISP‌ها و دیگر موسسات فعال در زمینه ارائه خدمات زیرساخت و ... حق ندارند میان سایت‌ها و داده‌های مختلف در فضای مجازی تبعیض قائل شوند و به عنوان مثال در ازای دریافت مبلغ بیشتر از مدیر یک سایت داده‌های مربوط به وی را با کیفیت  یا سرعت بیشتری در دسترس کاربران قرار دهند.

اما به علت علاقه غول‌های تجاری و صنعتی به حضور قدرتمندانه‌تر در وب و جلب نظر کاربران، فشار زیادی از سوی آنها به سیاست گذاران اینترنت در آمریکا و به خصوص کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا وارد می‌شود تا از ایده Net neutrality عدول کند. در این صورت این شرکت ها می‌توانند با پرداخت پول بیشتر به سرویس دهندگان اینترنت کاری کنند تا سایت‌ها و سرویس‌های تحت وب آنها با سرعت و کیفیت بیشتری در مقایسه با رقبا در دسترس قرار بگیرد. در نتیجه کاربران ترجیح می‌دهند از سرویس‌ها و سایت‌های با کیفیت‌تر و پرسرعت تر استفاده کنند و در نتیجه شرکت های کوچک و متوسط به حاشیه رانده شده و کسب و کارشان مختل خواهد شد.

بسیاری از مدافعان آزادی بیان، سازمان‌های فعال در زمینه حمایت از حقوق دیجیتال کاربران، وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران به شدت در این زمینه موضع گرفتند و از اینکه ISP ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات زیرساخت بتوانند با دریافت پول بیشتر مدیریت ترافیک اینترنت را به نفع شرکت‌های ثروتمند تغییر دهند، اظهار نگرانی کرده اند.

قرار است طرح جدید تام ویلر رییس کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا در این زمینه دو هفته دیگر اعلام شود و در آن زمان مشخص می شود که برنامه واقعی این کمیسیون در مورد Net neutrality  چیست. به همین علت این کمیسیون از منتقدان خواسته تا آن زمان خویشتن دار باشند.

اما کاربران و مدافعان آزادی بیان توجهی به این ادعاها نکرده و معترضان با تهیه انواع بیانیه و نامه اعتراضی در فضای مجازی که تعداد امضای برخی از آنها از مرز صدهزار مورد گذشته در تلاش هستند، افکار عمومی را در این زمینه آگاه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر