در این مطلب آمده است: "دکتر جمشید ممتاز رئیس گروه مشورتی حقوقی تیم مذاکره کننده ایران است. وی که در فرانسه تحصیل کرده است، متخصص تحریمها، خلع سلاح و فرآیندهای سازمان ملل است که نماینده ایران در برخی از سطح بالاترین فرآیندهای حقوقی بینالمللی –از جمله ادعاهای دولت آمریکا در دادگاه لاهه- بوده است. آشنایی ممتاز با سازمان ملل و سوابق عملی زیاد در اروپا، در کنار موفقیتهای وی در پیشبرد منافع ایران در صحنه بینالملل نشان دهنده این است که ایران در جدیدترین دورهای مذاکرات گروه 5+1 به دنبال راههای غیرمتداول برای آنچه در برنامه اقدامه مشترک توافق شده در ژنو در نوامبر گذشته، "پرداختن" و رساندن به "پایان رضایت بخش" قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد."
نویسنده ضمن تاکید بر اینکه ممتاز کاملاً حرفهای است به سوابق پدر و پدربزرگش که پیش از انقلاب اسلامی در وزارت خارجه مشغول به کار بودهاند، پرداخته است. ممتاز در سال 2005 به عنوان رئیس "کمیسون قوانین بین الملل سازمان ملل" انتخاب شده بود. وی در حال حاضر استاد دانشگاه تهران است و در 30 سال گذشته به وزارت امور خارجه ایران مشاوره داده است.
از پروندههای مهمی که وی مسئولیت آنها را داشته است، میتوان به جزیره ابوموسی، سرنگونی هواپیمایی ایرباس 655 توسط آمریکا، غرامت بابت جنگ عراق با ایران و حملات آمریکا به سکوهای نفتی ایران در طی آن اشاره کرد.
در این مطلب همچنین اشاره شده است: "احتمالاً از همه جالب تر، نقش ممتاز به عنوان مشاور حقوقی به محمد جواد ظریف در دهه 1990 است که منجر به نوشتن بیانیه شفاهی دولت ایران با عنوان "قانونی بودن تهدید یا استفاده از سلاح هستهای؟" بود که به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل، برای IJC (دیوان بینالمللی عدالت) قرائت شد."
استیون دیتو –کارشناس موسسه واشنگتن- به این بهانه برخی از قسمتهای سخنرانی فوق را زیر ذرهبین خود برده است.
قطعنامههای شورای امنیت غیرقانونی هستند
در این گزارش، ریشه مذاکرات گروه 5+1 سپتامبر 2005 دانسته شده که هیات مدیره آژانس بینالمللی انرژی اتمی(IAEA) با 27 رای از 35 کشور، پرونده هستهای ایران را با استناد به بند C ماده 12 به شورای امنیت ارجاع داد.
پیش از آن، حسن روحانی –مذاکره کننده ارشد هستهای ایران- هشدار داده بود که چنین اقدامی بر خلاف قوانین بینالملل است و آن را "غیرقانونی، عمیقاً سیاسی و غیرمنطقی" دانسته بود.
کارشناسان حقوقی ایرانی اعتقاد دارند تنها در صورتی که دلایل متقنی برای انحراف هستهای وجود داشته باشد یا آنکه یکی از امضا کنندگان NPT متهم به "اشتباه یا قصور" شده است، IAEA میتواند به سازمان ملل ارجاع دهد. علاوه بر این ایران به مسائلی که از سوی آژانس مطرح شده بود، پاسخ داده بود.
"نوامبر 2013، به دنبال تدوین برنامه اقدام مشترک ظریف صحبتهایی کرد که یادآور نظرات قبلی روحانی بود و تحریمهای شورای امنیت را "غیرقانونی، غیرمنطقی و ظالمانه" دانست... وی همچنین خاطر نشان کرد "ما همواره گفتهایم ارجاع پرونده هستهای ایران به شورای امنیت غیر قانونی است." وی با دخالت دادن آمریکا آن را اقدامی سیاسی تحت پوشش اصول حقوق دانست."
در همین راستا، نویسنده مطلب، مسئولیت اصلی ممتاز و تیم جدید حقوق را " پرداختن به قطعنامههای شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد" عنوان میکند.
چالشهای پیش روی تصمیمسازان آمریکایی
با توجه به موارد فوق، دیتو اعتقاد دارد گروه 5+1 دو چالش اصلی پیش رو دارد:
در انتهای گزارش موسسه واشنگتن آمده است: "نظر خوشبینانه درباره انتصاب ممتاز در تیم مذاکره کننده این است که ایرانیان در حال تقویت تخصص خود برای رسیدن به یک توافق نهایی هستهای هستند. نظر بدبینانه این است که ممکن است به سرسختی خود در زمینه استدلالها قانونگرایانه و حقوق بین الملل بیافزایدند. احتمالاً حقیقت جایی میان این دو قرار گرفته است."