۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۷۷۶۷
رییس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی :
حمیدرضا فولادگر یادآور شد: وابسته شدن زندگی و اقتصاد روستایی به مظاهر تجدد در پدافند غیرعامل به عنوان یک عامل تهدیدآمیز یاد می‌شود. به بیان دیگر در دوره مدرنیته در صورت بروز هر حادثه‌ای در خطوط انتقال گاز و برق، زندگی روستایی به طور کامل فلج می‌شود، در حالی که در گذشته گرمایش و سرمایش و تامین روشنایی منازل روستایی از طریق معماری روستایی و شیوه‌های سنتی انجام می‌گرفت.

حمیدرضا فولادگر ،رییس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی گفت: روستائیان در گذشته همه مایحتاج زندگی خود از جمله نان، لبنیات، گوشت، لباس، زیرانداز، گرمایش، سرمایش و روشنایی خود را مستقل از زندگی مدرن امروزی تامین می‌کردند. به بیان دیگر روستائیان در گذشته حداقل وابستگی‌ها به زندگی مدرن را داشتند، اما با تغییر الگوی زندگی روستایی و تاسی از زندگی شهری و افزایش مهاجرت‌ها به شهرها، نظام اقتصاد روستایی دچار تحولات زیادی شد.

نماینده مردم اصفهان افزود: حتی کار به جایی رسید که مجلس و دولت در قانون بودجه سال 1393 برای احیای زندگی روستایی مجبور به اختصاص بودجه‌های سنگینی برای معکوس شدن مهاجرت و احیای مجدد اقتصاد روستایی شدند.

فولادگر اختصاص امتیاز به نواحی صنعتی را یکی از بسترهای ایجاد انگیزه در روستائیان برای برگشت به وطن دانست و متذکر شد: سرمایه‌گذاری در روستاها و احیای زیرساخت‌های زندگی روستایی با هدف شکل‌گیری مهاجرت معکوس اجتناب‌ناپذیر است. باید زمینه ایجاد اشتغال از طریق صنایع روستایی از جمله صنایع تبدیلی، تکمیلی و دستی به وجود آید.

وی یادآور شد: وابسته شدن زندگی و اقتصاد روستایی به مظاهر تجدد در پدافند غیرعامل به عنوان یک عامل تهدیدآمیز یاد می‌شود. به بیان دیگر در دوره مدرنیته در صورت بروز هر حادثه‌ای در خطوط انتقال گاز و برق، زندگی روستایی به طور کامل فلج می‌شود، در حالی که در گذشته گرمایش و سرمایش و تامین روشنایی منازل روستایی از طریق معماری روستایی و شیوه‌های سنتی انجام می‌گرفت.

فولادگر منابع بانکی را یکی از راه‌های حمایت از اقتصاد روستایی دانست و افزود: یکی از راه‌های حمایت از اقتصاد روستایی پرداخت تسهیلات خرد به روستاییان است. در کنار منابع بانکی، معافیت‌ها و مشوق‌های اقتصادی نیز باید پیش‌بینی شود. اختصاص 20 درصد از منابع ناشی از مالیات بر ارزش افزوده پروژه‌های عمرانی در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و روستاها و اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به بیمه سلامت در کنار منابع بانکی آغازی بر احیای مجدد رونق روستایی است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر