۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۷۷۵۶
شرکت فیس بوک تأیید کرده که برای رساندن اینترنت به مردم کشورهای در حال توسعه پروژه ای را در دست اجرا دارد که از طریق «ماهواره، پهپاد و دیگر فن آوری ها» امواج دنیای سایبر را منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، بزرگترین شبکه اجتماعی جهان روز هفتم فروردین ماه اعلام کرد که «جهت پیشبرد اهداف پروژه آزمایشگاه اتصال» کارشناسانی را از آزمایشگاه پیشرانه جت سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده آمریکا (ناسا) ‪و مرکز پژوهشی ایمز استخدام کرده‬ است.

مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیر کل اجرایی فیس بوک، در همین باره بر روی صفحه خود در این شبکه اجتماعی نوشت: «امروز، برخی از جزئیات پروژه اتصال فیس بوک را با شما در میان می گذاریم، برنامه ای که طی آن برای رساندن اینترنت به همگان در سراسر جهان از پهپاد، ماهواره و لیزر استفاده خواهیم کرد.»

مؤسس فیس بوک در این مطلب به ذکر جزئیاتی اندک اکتفا کرد و در عین حال چارچوب زمانی خاصی را نیز برای اجرای نهایی این پروژه برنشمرد.

فیس بوک

فیس بوک

طرح جدید فیس بوک بخشی از برنامه «internet‪.‬org» این مجموعه است که با هدف اتصال میلیاردها نفر از مردم جهان دنبال می شود، جمعیت عظیمی که هم اینک در مکان هایی مانند آفریقا و آسیا به شبکه جهانی دسترسی ندارند. برای پیشبرد این برنامه، فیس بوک مدتی است با شرکت های مخابراتی همکاری داشته تا اینترنت را با قیمت مناسب در دسترس آنها قرار دهد.

زاکربرگ در بخش دیگری از نوشته خود در فیس بوک افزود: «قصد داریم این اقدامات مشترک را ادامه دهیم، اما [باید به یاد داشت که] در ارتباط قرار دادن تمام جهان فن آوری های جدیدی را نیز می طلبد.»

قرار است فیس بوک مجموعه ای از پهپادهای خورشیدی، و تعدادی ماهواره های در مدار نزدیک به زمین و همچنین مدار زمین ثابت (ژئوسینکرون) را برای فراهم آوردن دسترسی همگانی به اینترنت آماده کند.

فیس بوک همچنین اعلام کرده که با استفاده از پرتو لیزر سرعت اتصال های اینترنتی – که از طریق هواپیماهای مختلف فراهم خواهد شد – را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.

آنطور که به نظر می رسد فتح آسمان بخش جدیدی از برنامه فیس بوک برای افزایش میدان تأثیرگذاری ای فراتر از ۱.۲ میلیارد نفر کاربر عضو این شبکه باشد، روندی که در فرآیند شکل گیری اجتماع توسط فن آوری های جدید تأثیر به سزایی خواهد داشت.

فیس بوک به تازگی شرکت «آکیولس» را به بهای دو میلیارد دلار خریداری کرد و طبق اعلام صاحبنظران، یک گام به عرصه «فن آوری های پوشیدنی» نزدیکتر شد.

شرکت «آکیولس» – که تنها دو سال پیش تأسیس شده بود – در زمینه بازی های رایانه ای و تحقیق درباره واقعیت مجازی فعالیت دارد.

این معامله در پی آن انجام شد که فیس بوک کمی پیشتر مجموعه سازنده برنامه کاربردی (اَپ) «واتس اپ» را به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خرید.

برنامه های جدید فیس بوک را می توان به نوعی ادامه دهنده راهی دانست که مدتی است شرکت «گوگل»، دیگر غول دنیای مجازی، آغاز کرده و فعالیت بر روی تعدادی پروژه «بلندپروازانه» – از خودروهای بدون راننده تا رایانه های پوشیدنی- را در دستور کار قرار داده است.

سال گذشته گوگل اعلام کرد که برای در دسترس قرار دادن اینترنت در نواحی دوردست جهان از بالون های خورشیدی استفاده خواهد کرد.

در همین حال، آگهی های جدید استخدامی سایت فیس بوک مشاغلی از این قبیل را شامل می شود: مهندس سیستم آنتن، مهندس سخت افزار، گرایش دسترسی به شبکه الکترواُپتیک.

فیس بوک همچنین تأیید کرده که یک تیم پنج نفره را به کار گرفته است که سابقه کار در شرکت «آسنتا» را دارند، شرکتی بریتانیایی که مؤسسان آن نمونه های اولیه «زفیر» را طراحی کردند، که فیس بوک می گوید رکورد دار طولانی مدت ترین پرواز با استفاده از انرژی خورشیدی است.

تنها چند ساعت پس از اعلام برنامه های جدید فیس بوک، ارزش سهام این مجموعه ۲۸ سنت افزایش پیدا کرد، مبلغی که به معنای رشدی معادل «اندکی کمتر از یک درصد در هر سهم» برآورد شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر