وی ادامه داد: آب شستگی میتواند مناطق گستردهای را در بخشهای غربی، شرقی و شمالی تحت تاثیر قرار دهد.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مهار یک طغیان با این شدت در یک محیط شهری کار سختی بود افزود: با توجه به اینکه بزرگراه فتح یکی از شریانهای اساسی به خصوص برای بخش صنعتی غرب تهران است و مناطق غرب را به شمال غرب متصل میکند از دست دادن پلهای بزرگراه میتواند حادثه بزرگی باشد.
حسینی با تاکید بر اینکه بازسازی پل کن دو تجربه جدید برای ما داشت، ادامه داد: پل میانی پایههای میانی خود را از دست داده بود و باید تخریب میشد اما تخریب یک پل با این ابعاد در محیط شهری که امکان استفاده از مواد انفجاری کار دشواری بود، این در حالی است که در باند شمالی تردد همچنان وجود داشت و ما توانستیم بدون کوچکترین خسارتی پل را در محل خود تخریب کنیم.
وی در این رابطه افزود: آماده سازی و بسترسازی کف رودخانه تجربه دیگری بود که برای جلوگیری از آب شستگی در سالهای آینده انجام دادیم. این ماموریت برای تیم طراحی تعریف شده است که دیگر هیچ پایهای در پلهای جدید وجود نداشته باشد چون رودخانه کن رودخانه طغیانگری با سیلابهای خروشان است و نمیخواهیم ریسک دوبارهای برای پل بپذیریم.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در رابطه با ویژگیهای فنی این پل تشریح کرد: پلی که طراحی شده است عرض 15 متر و مجموعا سه لاین ترافیکی است و دو دهنه 12 متری در شرق و غرب دارد. پل کندرو جنوبی یک پل فلزی است با عرشه بتونی و دهنه میانی که در رودخانه کن و بدون ستون احداث شده است.
بعلاوه اینکه این پل با 52 متر طول و دو دهه 12 متری در طرفین به عنوان زیرگذرهایی که در آینده به بهره برداری میرسند ساخته شده است.
حسینی با بیان اینکه امروز پل کندرو جنوبی را به بهرهبرداری رساندیم، افزود: قبل از افتتاح این پل دو پل موقت احداث کردیم که اکنون نیز تا زمان راه اندازی پل میانی یا تندرو تردد بر روی آن ادامه دارد.
وی ادامه داد: تلاش ما این است که پل تندرو نیز تا فروردین سال آینده به بهره برداری برسد و میتوانیم این قول را به مردم بدهیم که در هفته اول اردیبهشت پل تندرو اصلی قابل استفاده است و شرایط تردد به حالت عادی بازگردد. همچنین با طراحی جدید خیالمان از بروز حوادث در زمان طغیان راحت است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در رابطه با ایمنی پلها در تهران گفت: قدم اول در این موضوع شناسایی وضعیت پلهاست این حادثه نشان داد که پلها از نظر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نقش حیاتی بازی میکنند و به همین دلیل سازمان مشاور با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال میکند همچنین شرکت یادمان سازه به عنوان مجری تخصصی تعمیر و نگهداری پلها تعیین شده است.
وی تعمیر و نگهداری پلها را شامل دو دسته تعمیر دانست و افزود: تعمیر و نگهداری روتین پلها چرا که پلها دائما در معرض خسارتهای جزئی و پنهان ازچشم هستند و در صورتی که این خسارتها جبران نشود آسیبهای زیادی به پل وارد میشود. بخش دیگری از نگهداری پلها مربوط به بهسازی لرزهای و مقاوم سازی پلها در برابر زلزله است که در شورای شهر تهران هر دو نوع نگهداری در دستور کار قرار گرفته و در بودجه سال 93 نیز به آن توجه شده است.
حسینی با بیان اینکه سال آینده تحول قابل قبولی در حوزه تعمیر و نگهداری و بهسازی لرزهای پلها خواهیم داشت ادامه داد: 110 پل قدیمی را شناسایی کردیم، سه پل در حال بازسازی و تعمیر اساسی قرار گرفته است و بقیه پلها در سه دسته تقسیم شدهاند. 40 پل از نظر زلزله نیاز به بهسازی لرزهای دارند که در دستور کار قرار گرفتهاند. طرحهای آن توسط مهندسین مشاور تهیه و در هیئت تخصصی بازبینی میشود.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران تاکید کرد: این عملیات بر روی پل آزمایش در بزرگراه شیخ فضلالله و پل همت در چمران آغاز شده است و سال بعد نیز 10 پل برای مقاوم سازی در برابر زلزله در دستور کار قرار خواهیم داد. همچنین 40 دستگاه پل نیز تعمیرات اساسی خواهند داشت.
حسینی با بیان اینکه یکی از مسائل اساسی در حوزه مدیریت آب بازچرخانی آب به سفرههای طبیعی است افزود: متاسفانه توسعه در شهرها باعث شده است تا سطح نفوذپذیری خاک کاهش پیدا کند. بام ساختمانها در برابر رطوبت عایق میشوند همچنین تمام مستحدثات به گونهای است که اجازه ورود آب به خاک را نمیدهد. از طرف دیگر با شبکه فاضلاب و کانالهای جمعآوری آبهای سطحی را به بیرون از شهر منتقل میکنیم و این در دراز مدت باعث نقصان در سفره آبخوان شهر میشود.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در این خصوص افزود: در طرح جامع آبهای سطحی به دنبال این هستیم که حتی الامکان با ایجاد نقاطی در محلهای مختلف سطح نفوذپذیری را افزایش دهیم و آبها را به سفره آبخوان شهر بازگردانیم.
حسینی در ادامه گفت: این طرح برای مناطق 21 و 22 که مناطق جدید تهران محسوب میشوند از همین امسال آغاز شده است. تا از ورود سیلاب به مناطق پایین دستی بزرگراه همت جلوگیری شود همچنین بتوانیم آب را به سفره بازگردانیم.
وی با اشاره به اینکه این کار از سال 92 عملیاتی شده است، افزود: میتوانیم از این طرح در فضای سبزی که در حاشیه تهران ایجاد شده است برای جمع آوری آب در مخازن طبیعی میتوان از آن استفاده کرد همچنین در سالهای آینده نیز انجام طرحهای اینچنینی در دستور کار شهرداری خواهد بود.
معاون فنی عمرانی شهرداری از افتتاح پل شمالی درب بهشت زهرا (س) در تقاطع صالح آباد با بلوار علامه عسگری خبر داد و گفت: افتتاح این پل برای کاهش مشکلات مردم در پنج شنبه آخر سال است و با افتتاح آن پرونده افتتاح پروژههای عمرانی برای سال 92 بسته خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: ما اثر بخشی و کارکرد پروژهها برای مردم را ارزیابی میکنیم و ملاک ما بزرگی پروژهها نیست. پل رودخانه کن نیز مانند بزرگراه آزادگان میتواند برای مردم موثر باشد.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در رابطه با پروژه تونل امیرکبیر خاطرنشان کرد: این تونل در ابتدای سال 93 افتتاح خواهد شد. در حال حاضر تستهای بهرهبرداری نیز در تونل امیرکبیر انجام شده و به معاونت حمل و نقل به عنوان بهره بردار پروژه تحویل داده شده است.
وی افزود: آمادهسازی نهایی در حال انجام شدن است و تنها دو معبر تخلیه اضطرار به وسیله پلههای فرار باقی مانده است که تا آخر سال نیز انجام خواهد شد.