۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷
کد خبر: ۷۵۳۷۳
سردار جلالی مطرح کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات ترکیبی دشمن، در دستور کار این سازمان قرار دارد بر الزام دستگاه‌ها به شناسایی و رفع آسیب‌پذیری‌های زیرساختی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، پنجمین شورای وبیناری مدیران کل پدافند غیرعامل استانداری‌های سراسر کشور با حضور سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار محمد علی قمی، معاون بسیج و امور استان‌ها، مهندس فرهاد کرمی، معاون طرح، برنامه و بودجه سازمان، دکتر محمد لطیفی، معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور و مدیران کل استانداری‌های سراسر کشور برگزار شد.

سردار جلالی در این جلسه ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و منطقه، آمریکا را مسئول مستقیم این جنایات دانست و تأکید کرد که این کشور با حمایت همه جانبه خود از این رژیم منحوس، باید به افکار عمومی در سطح بین‌الملل پاسخگو باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با خون‌خواهی شهید اسماعیل هنیه، خاطرنشان کرد: پاسخ جمهوری اسلامی به این جنایت گستاخانه، بازدارنده، حتمی و قطعی است.

وی با بیان اینکه هنر پدافند غیرعامل، شناسایی، رصد، مدیریت و کنترل مخاطراتی است که امکان تبدیل شدن به تهدید را دارند، توضیح داد: احصای آسیب‌پذیری‌های هر دستگاه به ویژه در زیرساخت‌های حساس، حیاتی و مهم یکی دیگر از مأموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل است که با استفاده از ظرفیت‌های استانی، ملی و دستگاهی می‌توان به شناسایی و رفع این آسیب‌پذیری‌ها کمک کرد.

سردار جلالی در ادامه با اشاره به وابستگی‌های متقابل زیرساخت‌ها به یکدیگر، خاطرنشان کرد: دشمن در حال حاضر، تهدیدات و حملات ترکیبی را در دستور کار قرار داده است. هدف اصلی این تهدیدات، قطع ارائه خدمات حیاتی به مردم برای ایجاد نارضایتی و بهره‌برداری ثانویه از این شرایط است. نمونه بارز آن در حمله تروریستی به زیرساخت‌های انتقال گاز در زمستان مشاهده شد که خوشبختانه با مجاهدت کارکنان شرکت گاز و وزارت نفت، این توطئه ناکام ماند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در همین راستا، دستگاه‌هایی که زیرساخت‌های حیاتی را در اختیار دارند، موظفند حلقه‌های ضعیف زنجیره‌های خدمت‌رسانی را شناسایی کنند و نسبت به ترمیم این حلقه‌ها و اطمینان از اقدامات جبرانی در هنگام بروز حوادث، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی همچنین افزود: موضوع حفظ تداوم کارکرد یکی دیگر از مأموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور است. حفظ تداوم کارکرد در حوزه‌هایی که به امنیت و آرامش مردم مرتبط است، مانند سوخت، ارتباطات و انرژی، بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: ایجاد آمادگی‌ها در برابر تهدیدات و مخاطرات، بر اساس طرح‌های پاسخ اضطراری، یکی از مسائل مورد توجه پدافند غیرعامل است که باید آمادگی‌های هر حوزه مورد بررسی قرار گیرد و نسبت به برطرف کردن ایرادات و کاستی‌ها در این حوزه، اقدامات لازم انجام شود.

سردار جلالی به اهمیت تصویب و ابلاغ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس قانون تشکیل پدافند غیرعامل مصوب مجلس شورای اسلامی، کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل کشور است که تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کارگروه مزبور برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم‌الاجراست. مستنکفان علاوه بر جبران خسارت وارده، به مجازات محکوم می‌شوند.

ضرورت اجرای طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی

سردار دکتر قمی معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در ادامه این نشست با اشاره به ضرورت پیگیری انجام اقدامات پیشگیرانه، جهت کاهش آسیب پذیری ها و خسارات ناشی از بیمارهای منتقل از طریق ویروس آئدس، مانند تب دنگی، اظهار داشت: دستورالعمل عملیاتی واپایش تهدیدات ناشی از ناقل مهاجم زیستی (پشه آئدس) و طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی که از سوی سرلشکر باقری، رئیس کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل ابلاغ شده برای تمام دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا است.

وی در ادامه با اشاره به اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در این اساسنامه وظایف و دستورالعمل‌های استانداری‌ها و استانداران مشخص شده است که هر استان موظف است گزارش های خود را در جهت ارزیابی عملکرد به صورت مرتب به سازمان پدافند غیرعامل کشور ارسال کند.

برآورد و احصای تخصصی تهدیدات به صورت سالانه

در ادامه دکتر محمد لطیفی معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، برآورد و احصای سالانه تهدیدات به صورت تخصصی است، خاطرنشان کرد: در همین راستا معاونت امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور به احصاء و برآورد نظام مسائل کلان حوزه های تخصصی سلامت پرداخته است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع مهاجمین زیستی پشه آئدس و مخاطرات و تهدیدات تب دنگی خاطرنشان کرد، مهاجمین زیستی (پشه آئدس) به دو گونه ناقل و غیرناقل تقسیم می‌شوند که گروه پشه‌ها‌ی غیرناقل قابلیت آلودگی و انتشار بیماری را ندارند اما در مورد پشه های ناقل، خطر انتقال و وقوع همه گیری وجود دارد که از هم‌اکنون باید اقدامات لازم را به کار گرفت.

تشریح آخرین وضعیت تصویب اساسنامه جدید سازمان پدافند غیرعامل کشور

مهندس کرمی معاون طرح، برنامه و بودجه سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در ادامه این نشست گزارشی از آخرین وضعیت تصویب اساسنامه جدید سازمان پدافند غیرعامل کشور پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت و اهمیت توجه ادارات کل پدافند غیرعامل استانی به اجرای برنامه‌های لازم الاجرا هر استان پرداخت و گفت: در تدوین اساسنامه جدید سازمان پدافند غیرعامل کشور، برای نخستین بار وظایف، ساختار، سازمان و منابع مالی برای هر استان تهیه و تدارک دیده شده است.

ضرورت نگاه علمی و دقیق به مخاطرات حوزه شیمیایی

دکتر اکرمی معاون عملیات قرار گاه پدافند شیمیایی نیز در این جلسه به بیان رویکردهای مهم قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور پرداخت و گفت: آمادگی زیرساخت‌های پرخطر شیمیایی در مقابل مخاطرات یکی از این رویکردهاست که با مجموعه ای از اقدامات پیش‌دستانه و پیشگیرانه مانند رصد و پایش تهدیدات و حوادث شیمیایی، تشخیص، اعلام وضعیت، رفع آلودگی، امداد و نجات، درمان، پاکسازی و بازیابی مناطق آلوده، آموزش و تمرین، ارتقای آمادگی، کاهش آسیب پذیری ها و حفاظت از زیرساخت های شیمیایی ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه به مخاطرات به ویژه مخاطرات حوزه شیمیایی باید علمی و دقیق باشد، متذکر شد: اقدامات پدافند شیمیایی باید متناسب با جنس تهدیدات و فناوری های که امروز در سطح جهان وجود دارد، ارتقا و توسعه یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر