۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۷۵۲۱۵
رهبر معظم انقلاب:
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ رئیس جمهور گفتند: انقلاب اسلامی دخالت در امور کشور را به مردم هدیه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب فرمودند: روز و مراسم تنفیذ آخرین برگ از کتاب قطور و پر مضمونی است که ملت عزیز ایران و دست‌اندرکاران به وسیله این انتخابات پرانگیزه تدوین کردند و در قفسه افتخارات کشور ایران آن را ماندگار کردند.

ایشان افزودند: خدا را شاکر هستیم که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با وجود فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور فقید شهیدمان مرحوم آقای رئیسی رضوان‌الله علیه به بهترین وجه به حمدالله برگزار شد. با آرامش، سلامت، رقابت و برخورد اخلاقی رقبا با رئیس جمهور منتخب و محترم پس از انتخابات که این برخورد بسیار تحسین برانگیز بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بیانات خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بیان کردند: این آزمون مهمی برای کشور بود و به حمدالله این آزمون با موفقیت انجام گرفت و نتیجه شیرین آن را ان‌شاءالله ملت عزیزمان خواهند چشید.

ایشان در ادامه افزودند: لازم می‌دانم نقش سرپرست محترم ریاست جمهوری جناب آقای مخبر و هیئت دولت در مدیریت امور کشور را در دو ماه اخیر یادآوری کنم و از این آقایان تشکر کنم که نقش مهمی را ایفا کردند و توانستند به فضل الهی کشور را در وضعیت آرامش و با روحیه عمومی خوب مردم به انتخابات برسانند و انتخابات را به بهترین وجه به پایان ببرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: ما به حمدالله یک مردم سالاری آمیخته با رقابت و سلامت را در کشورمان داریم. این مردم سالاری که امروز در کشور ما وجود دارد، ارزان و آسان به دست نیامده است، این نتیجه قیام مردم در قبال یک وضع نابسامان و مصیبت‌باری است که در گذشته در این کشور وجود داشته است.

ایشان افزودند: امام بزرگوار ما از روز اول پیروزی انقلاب با قاطعیت تمام یک امر بی‌سابقه در کشور را تثبیت کردند و آن، دخالت، حضور و تاثیر مردم در اداره کشور است. این کار بزرگ امام بزرگوار ما بود که یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ کشور ما است.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: قبل از اینکه ملت ایران به رهبری امام بزرگوار به مردم سالاری دست پیدا کند ما فقط تجربه مشروطیت را داشتیم که این تجربه یک تجربه ناکام بود. در مشروطیت مردم مجاهدت و تلاش کردند، شهید دادند و مبارزات فراوانی انجام دادند.

ایشان افزودند: لکن به دلیل اینکه یک رهبری قدرتمند، متنفذ و مردمی بر سر کار نبود از همان اولین روز‌ها کشور دچار آشفتگی شد، بیگانگان دخالت کردند، خودسر‌های داخلی وارد میدان شدند و کشور حدود ۱۵ سال در حال آشفتگی بود. بعد هم دیکتاتوری خشن رضاشاهی بر سر کار آمد. یعنی بین امضای حکم مشروطیت و روی کار آمدن یک دیکتاتور خشن بی‌رحم وابسته‌ای مثل رضاخان حدود ۱۵ سال بیشتر فاصله نشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: همه زحمات ملت با روی کار آمدن رضا پهلوی بر باد رفت. خصوصیات و شاخص مهم حکومت پهلوی اول که ۴ سال از آن تقریباً به صورت نخست وزیر و فرمانده نیرو‌های مسلح بود و باقی آن به صورت سلطنت و پادشاهی بود. خصوصیت آن عبارت بود از یک طرف دیکتاتوری خشن و مظلوم کشی و فشار به ملت و از طرف دیگر ذلت، اطاعت و انفعال در مقابل عوامل خارجی.

ایشان ادامه دادند: رضا شاه را انگلیس‌ها بر سر کار آوردند و آنچه آن‌ها خواستند انجام گرفت. هم در باب سیاست، فرهنگ و نوع اداره کشور همان که آن‌ها می‌خواستند اتفاق افتاد. منابع ملی به غارت رفته قرارداد ظالمانه نفت که در شرف انتها بود به مدت ۳۰ سال تمدید شد. با مردم سخت‌گیری و سرکوب انجام گرفت و با دین، دینداری و روحانیت که عامل مهمی در حرکت مردم بود علناً مبارزه شد.

رهبر انقلاب گفتند: بعد هم در اواخر دوره وقتی آن‌ها احساس کردند که رضا شاه یک گرایشی به آلمان هیتلری پیدا کرده با شروع جنگ جهانی دوم و حرکت‌های آلمان که نشان می‌داد در حال پیشروی است، همین انگلیسی‌هایی که او را سر کار آورده بودند آمدند و او را از کشور اخراج و سپس تبعید کردند و پسر نالایق او را به جای او نشاندند.

ایشان افزودند: محمدرضا هم همان راه پدر را رفت. یعنی سخت‌گیری بر مردم، اختناق شدید داخلی، کمک به بیگانگان در تصرف منابع ملی ایران عمدتاً نفت و ذلت در مقابل سیاست‌های بیگانه. این موارد بعد‌ها در کتاب خاطرات خود خاندان پهلوی و نزدیکانشان آن‌ها منتشر شد شاهد بودیم که همین حرف‌هایی که ما می‌دانستیم و می‌گفتیم خودشان این حرف‌ها اقرار می‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: تعیین نخست وزیر با هدایت بیگانگان و اراده آن‌ها، نوع خرید تسلیحات، نوع فروش نفت، قیمت هر کدام و بقیه مسائل عمده اداره کشور تابع اراده بیگانگان بود و فشار بر مردم هم بی‌دریغ انجام می‌گرفت.

ایشان ادامه دادند: کار به جایی رسید که محمدرضا پهلوی برای سرنگون کردن یک دولت ملی که استثنا با رای مردم به سر کار آمده بود، به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها مترصد شد تا در ایران کودتا کنند و با انجام آن کودتا دولت سرنگون شد. یعنی از این خیانت بالاتر و آشکارتر تصور نمی‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: این مردم سالاری که شما امروز در ایران مشاهده می‌کنید برآمده از قیام ملت ایران در مقابل چنان وضعی است. ملت ایران هرگز دخالت در امور اداره کشور را تجربه و آزمایش نکرده بود، انقلاب اسلامی به دست امام بزرگوار، برجسته و بی‌نظیر این را به ملت ایران هدیه کرد. باید قدر این مردم سالاری و حضور مردمی را دانست.

ایشان افزودند: ما در جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۴۰ سال اخیر، ده‌ها انتخابات اعم از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شورا‌ها را همراه با رقابت و سلامت و با حضور پر انگیزه مردم داشتیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر