۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۷۵۲۰۰
در کشورهایی مانند ترکیه در ساعات اوج بار و بر اساس استراتژی قیمت گذاری اوج مصرف، قیمت برق بعضاً 30 الی 40 برابر نرخ عادی افزایش می یابد و مشترکان بخش خانگی به ناچار مصرف برق خود را حتی به قیمت کاهش سطح رفاه کاهش می دهند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبربان، شرکت توانیر (‌شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران) با ارسال متنی به عصرایران توضیح داد: مصرف برق ایران 24 درصد بیشتر از ترکیه است.

در نامه ارسالی توانیر آمده است:

پیرو انتشار مطلبی با عنوان « چرا ترکیه با یک میلیون مگاوات رکورد مصرف برق را شکست و ما به خاطر 77 هزار مگاوات مصرف، برق را قطع می‌کنیم؟ » مورخ 21 تیر در آن پایگاه خبری، پاسخ شرکت توانیر به شرح ذیل ارسال می‌شود.
خواهشمند است دستور فرمایید حسب قانون مطبوعات به ‌منظور تنویر افکار عمومی، نسبت به درج آن با تیتر ذیل در اولین فرصت ممکن اقدام گردد.


مصرف برق ایران 24 درصد بیشتر از ترکیه است

در گزارش خبری منتشر شده با تیتر " چرا ترکیه با یک میلیون مگاوات رکورد مصرف برق را شکست و ما به خاطر 77هزار برق قطع می‌کنیم؟!" نگارنده به اشتباه یا به سبب نداشتن تخصص میزان مصرف برق یک شبانه روز در ترکیه را با ساعت اوج مصرف برق در ایران مقایسه کرده و به اشتباه نتیجه گیری کرده است که چرا ترکیه این میزان به اصطلاح بالای انرژی را تامین می کند ولی در ایران این گونه نیست؟

به استناد مطلب مندرج در سایت شرکت توزیع برق ترکیه (Trakya Elektrik Dağıtım A.Ş.) که عیناً در وب سایت «ozgurkocaeli.com» نیز منتشر شده است، روز چهارشنبه 20 تیرماه مقایسه میزان توان و تقاضای لحظه ای مصرف برق ایران و ترکیه نیز بیانگر این است که روز گذشته و در ساعت 15 اوج تقاضای مصرف برق ترکیه به رقم 55 هزار و 556 مگاوات رسید، این در حالی است که اوج تقاضای مصرف برق ایران در همین روز و در ساعت 14 به رقم 77 هزار و 514 مگاوات رسید که حدود 40 درصد نسبت به ترکیه بیشتر است و این در حالی است ترکیه با جمعیتی بالغ بر 85 میلیون نفر جمیعتی معادل و یا بیشتر از ایران دارد.

از سوی دیگر اگر ملاک مقایسه، آمار مندرج در تیتر سایت متبوع در نظر گرفته شود، بر این اساس میزان انرژی برق مصرف شده در کشور ترکیه در 24 ساعت چهارشنبه 20 تیرماه یک میلیون و 144 هزار و 454 مگاوات ساعت بود، این در حالی است که در همین روز میزان انرژی مصرف شده برق در ایران به یک میلیون و 444 هزار و 889 مگاوات ساعت رسید که 26 درصد از میزان مصرف برق ترکیه بیشتر است.
در همین رابطه ذکر این نکته ضروری است که در کشورهایی مانند ترکیه در ساعات اوج بار و بر اساس استراتژی قیمت گذاری اوج مصرف، قیمت برق بعضاً 30 الی 40 برابر نرخ عادی افزایش می یابد و مشترکان بخش خانگی به ناچار مصرف برق خود را حتی به قیمت کاهش سطح رفاه کاهش می دهند.
این در حالی است که در ایران و در سالهای اخیر مدیریت مصرف برق در بخش خانگی به صورت داوطلبانه و از طریق اعطای پاداش تا رایگان شدن قبوض دنبال می شود و در خصوص مشترکانی هم که بیش از الگو مصرف می کنند نیز به صورت پلکانی افزایش می یابد و در بالاترین پلکان نیز افزایش تعرفه به مراتب نسبت به کشور ترکیه پایین تر است.
به طور کلی در فصل تابستان و به طور مشخص در روزهای اخیر افزایش بی سابقه دما (3 تا 6 درجه بالاتر از متوسط بلند مدت) منجر به افزایش بسیار زیاد مصرف برق در بخش خانگی ایران به واسطه وارد مدار شدن سامانه های سرمایشی شده و این در حالی است اساساً کشور ترکیه به دلیل قرار گیری در عرض های جغرافیایی بالاتر در شرایط کنونی نسبت به ایران با افزایش دمای بالایی رو به رو نیست و از سوی دیگر به دلیل استفاده از انرژی برق در سامانه های گرمایشی این کشور، اساساً در کشور ترکیه دوره اوج مصرف برق در فصل سرد سال شکل می گیرد.
جدا از این نکات بسیار مهم، گزارش تهیه شده توسط آن رسانه به گونه ای تنظیم شده که گویی در سه سال گذشته عملاً اقدامی در مسیر افزایش ظرفیت تولید و تامین برق کافی برای بخشهای مختلف به ویژه از طریق تنوع بخشی به سبد تولید برق کشور صورت نپذیرفته است.
این در حالی است که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر 9 هزار و 500 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده و 22 هزار مگاوات دیگر که 13 هزار مگاوات آن مربوط به انرژی های تجدیدپذیر می باشد، در حال احداث است و ظرف یک سال آینده به ظرفیت تولید افزوده خواهد شد.
افزون بر موارد ذکر شده در بخش دیگری از گزارش به سبد متنوع تولید برق ترکیه اشاره شده است و این در حالی است که در ایران برنامه ریزی ویژه ای برای تنوع بخشی به سبد انرژی برق کشور انجام پذیرفته است و بر همین اساس از روش های مختلف مانند جذب 5 میلیارد دلار اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی برای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر، احداث نیروگاه ها تجدیدپذیر توسط نهادهای حمایتی با تسهیلات دولتی، الزام صنایع و ادارات به احداث نیروگاه تجدیدپذیر، راه اندازی تابلوی سبز بورس و... نسبت به افزایش ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر اقدام شد و بر همین اساس پیش بینی می شود تا پایان سال آینده ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر کشور به بیش از 14 هزار مگاوات و تا پایان برنامه هفتم توسعه به بیش از 30 هزار مگاوات ساعت برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر