۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۷۵۱۹۷
وزیر نیرو تاکید کرد
با توجه به گرمای هوا و افزایش مصرف برق در کشور شرایط تامین برق سخت تر شده و آنطور که وزیر نیرو پیش بینی کرده است از امروز شرایط سختی در حوزه تولید و تأمین برق کافی ایجاد خواهد شد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، طبق اعلام سازمان هواشناسی در فصل گرم سال جاری پراکندگی جغرافیایی افزایش دما نیز با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست و در بیش از ۱۷۰‌ایستگاه هواشناسی کشور در استان‌های مختلف دمای بالای ۴۰ درجه به ثبت رسید که معنای دیگر این نکته نیز افزایش شدید تقاضای مصرف برق در پهنایی به وسعت کل جغرافیای ایران است، وضعیت عجیب و بی‌سابقه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش دمای ۳ الی۶ درجه‌ای را برای اکثر نقاط کشور به همراه داشته است.

البته افزایش شدید دما و نقش آن در بالا رفتن تقاضای مصرف برق به ویژه در بخش خانگی تنها مشکل و نگرانی این روزهای صنعت برق کشور نیست چراکه گرمای هوا در ابعاد مختلف اثرات به شدت مخربی بر راندمان و بازدهی تولید برق در واحدهای نیروگاهی و نیز انتقال برق در شبکه‌های انتقال و توزیع دارد.

هر یک درجه افزایش دما ۲۳۰۰ مگاوات به شبکه فشار وارد می‌کند

با هر درجه افزایش دما میزان مصرف برق ۱۸۰۰ مگاوات افزایش و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید کاهش می‌یابد، همچنین افزایش دما فشار بسیار زیادی به شبکه انتقال وارد می‌کند و آمار قطعی‌های برق ناشی از حادثه را به شدت بالا می‌برد.

سال قبل چقدر برق مصرف شد؟

در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ تنها یک بار رکورد مصرف برق با رسیدن به عدد ۶۹ هزار مگاوات شکست و در مرداد ماه سال گذشته نیز ۱۴ روز میزان تقاضای مصرف برق وارد کانال ۷۱ هزار مگاوات شد(پیک مصرف سال گذشته ۷۳ هزار و ۴۶۷ مگاوات بود که تکرار زیادی چندانی نداشت)، این در حالی است که در فصل جاری و در حالی که هنوز در روزهای آغازین مردادماه قرار داریم، ۶ مرتبه حد نصاب جدید مصرف برق با رسیدن به عدد ٧٩ هزار و ١٨٩ مگاوات شکسته شده است.

در سال‌های گذشته افزایش شدید دما نسبت به سال جاری به مراتب از پایداری کمتری برخوردار بود و پس از دو الی سه روز افزایش دما، شاهد کاهش نسبی دما بودیم و این در حالی است که در فصل گرم سال جاری و دست کم از نیمه تیرماه تاکنون به صورت مستمر دمای هوا افزایشی بوده و همین مسأله در بالارفتن تقاضای مصرف برق به ویژه در بخش خانگی بسیار مؤثر بوده است.

رشد ۸ درصدی مصرف برق

متوسط رشد مصرف برق در سال‌های گذشته سالانه ۴ درصد بود و در سال جاری نیز بر همین اساس سه سناریوی افزایش ۳ درصدی، افزایش ۴.۵ درصدی و افزایش ۶ درصدی مصرف برق پیش‌بینی و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرفت.

با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری میزان متوسط افزایش مصرف برق در کشور به ۸ درصد رسیده است و این میزان در شهر تهران نیز ۹ درصد است. افزایش دما و در کنار آن افزایش تقاضای مصرف برق در کشور نیز به واحدهای نیروگاهی و به شبکه‌های انتقال توزیع فشار بسیار زیادی وارد کرده است.

در روزهای گذشته به واسطه فشار سنگین وارده به واحدهای نیروگاهی ۶ واحد با مشکل رو به رو شد که ۲ واحد روز گذشته مشکلشان مرتفع شد و ۴ واحد دیگر نیز امروز ئارد شبکه شدند

آنطور که علی اکبر مجرابیان - وزیر نیرو - اعلام کرده پیش‌بینی می شود در هفته پیش رو قله‌های جدیدی از تقاضای مصرف برق ایجاد می‌شود و بر همین اساس از عموم هموطنان خواهشمندیم با صرفه‌جویی در مصرف برق فرزندان خود در این صنعت برای تأمین حداکثری برق در بخش‌های مختلف یاری دهند.

به گفته وی گروه‌های واکنش سریع صنعت برق در آماده باش کامل قرار دارند، همچنان برخی اداره‌ها و سازمان‌ها برنامه‌های مدیریت مصرف برق را رعایت نمی‌کنند که ضرورت دارد در این خصوص شرکت‌های توزیع نهایت دقت و نظارت را داشته باشند.

اگر تمامی مشترکان بخش خانگی در ساعات اوج بار مصرف (۱۲ ظهر الی ۱۸ و ۲۰ الی ۲۴) از وسایل غیر ضرور برقی استفاده نکنند، کولرهای آبی را روی دور کند قرار دهند و نیز دمای آسایش را در کولرهای گازی رعایت کنند، بدون شک بخش قابل توجهی از فشار وارد به شبکه کاهش یافته و امکان تأمین حداکثری برق برای همه مشترکان فراهم می‌شود.

در حال حاضر صنعت برق نیازمند مدیریت مصرف ۱۵ درصدی توسط مشترکان است که با رعایت نکاتی ساده این موضوع محقق می شود و باتوجه به اینکه فشار زیادی روی شبکه برق تحمیل شده لازم است همه مشترکان به این مهم حساس باشند تا تابستان امسال نیز مانند سال گذشته با کمتریت چالش سپری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر