۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۷۵۱۰۳
برای اولین بار
دولت چین نخستین دستورالعمل‌های حکمرانی چین برای ربات‌های انسان‌نما را منتشر کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، این دستورالعمل‌ها بر کنترل ریسک‌ها و همکاری‌های بین‌المللی تأکید دارند. این در حالی است که غول‌های فناوری مانند تسلا، امسال ربات‌های خود را در بزرگ‌ترین کنفرانس هوش مصنوعی این کشور به نمایش گذاشتند.

بر اساس دستورالعمل‌های جدیدی که در شانگ‌های و در جریان کنفرانس جهانی هوش مصنوعی (WAIC) منتشر شد، سازندگان ربات‌های انسان‌نما باید تضمین کنند که محصولاتشان «امنیت انسانی را تهدید نکنند» و «به طور مؤثر کرامت انسانی را حفظ کنند.»

این سازندگان همچنین باید اقداماتی نظیر ایجاد فرآیند‌های هشدار ریسک و سیستم‌های پاسخگویی اضطراری را انجام و کاربران را در زمینه استفاده اخلاقی و قانونی از این ماشین‌ها آموزش دهند.

این سند توسط پنج سازمان صنعتی مستقر در شانگهای، از جمله انجمن حقوق شانگهای، انجمن صنعت هوش مصنوعی شانگ‌های و مرکز نوآوری ملی و محلی ربات‌های انسان‌نما تهیه شده است. این گروه‌ها همچنین همکاری جهانی در بخش ربات‌های انسان‌نما را توصیه کرده‌اند و پیشنهاد داده‌اند که یک چارچوب حکمرانی جهانی و یک اندیشکده بین‌المللی برای مدیریت این ماشین‌ها ایجاد شود.

تعدادی از شرکت‌های نوپای رباتیک محصولات خود را این هفته در WAIC به نمایش گذاشتند. به عنوان مثال شرکت تسلا نسل دوم ربات انسان‌نمای خود به نام Optimus را به نمایش گذاشت که با وجود قرار گرفتن پشت شیشه و عدم تعامل با بازدیدکنندگان، توجه زیادی را به خود جلب کرد. این ربات با استفاده از شبکه عصبی و فناوری بینایی کامپیوتری تسلا توسعه یافته است و هنوز وارد مرحله تولید انبوه نشده است.

علاوه بر این، بیشتر ۱۸ ربات انسان‌نمایی که در کنفرانس به نمایش درآمدند، تولید شرکت‌های چینی بودند، زیرا این شرکت‌ها در تلاش‌اند تا ماشین‌هایی با فرم آشنا و کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر توسعه دهند.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) بر این باور است که ربات‌های انسان‌نما تا سال ۲۰۲۷ به موتور جدیدی برای رشد اقتصادی در چین تبدیل خواهند شد. انتظار می‌رود ربات‌ها در صنایع مختلف از جمله بهداشت و درمان، خدمات خانگی، کشاورزی و لجستیک به کار گرفته شوند.

از همین روی، شرکت‌های چینی در تلاش‌اند تا در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی که از اهمیت ملی برخوردار است، به خودکفایی فناوری دست یابند. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سازمان جهانی مالکیت فکری در روز چهارشنبه، شرکت‌های چینی در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، شش برابر بیشتر از شرکت‌های آمریکایی در زمینه هوش مصنوعی تولید اختراعات داشته‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر