۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۷۴۹۹۸
بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، رشد پایدار و قابل توجه سهام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران و جریان ورودی سرمایه‌گذاری در سه سال گذشته نشان‌دهنده چشم‌انداز مثبت اقتصادی کشور است و با توجه به این روندها، می‌توان به آینده‌ای روشن‌تر برای اقتصاد ایران امیدوار بود، به شرط آن که سیاست‌های اقتصادی مناسب و حمایت‌های دولتی در جهت جذب و حفظ سرمایه‌گذاری‌های خارجی ادامه یابد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران، با اشاره به گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) درباره "تسهیل سرمایه‌گذاری و دولت دیجیتال" گفت: بر اساس این گزارش تحلیل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI) ایران بر اساس داده‌های ارائه شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که ایران در این زمینه تحولات قابل توجهی داشته است. در این تحلیل، دو جنبه مهم "سهام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی" و "جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی" مورد بررسی قرار ‌گرفته است.

سرپرست تیم اختراعات ایران با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای توسعه اقتصادی و صنعتی ایران حیاتی است، خاطرنشان کرد: افزایش سهام داخلی FDI نشان‌دهنده ارتقا جذابیت ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی و افزایش اعتماد به بازارهای ایران است. این امر می‌تواند به انتقال تکنولوژی، افزایش بهره‌وری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کمک کند.

وی افزود: علاوه بر این، افزایش جریان خروجی FDI ایران نشان‌دهنده تقویت توان اقتصادی و مالی شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای خارجی است، که می‌تواند به گسترش تعاملات بین‌المللی و افزایش تأثیر اقتصادی ایران در سطح جهانی کمک کند.

سهام خارجی FDI ایران

در این گزارش همچنین ذکر شده است که خروجی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سال ۲۰۱۸ برابر با ۷۵ میلیون دلار بوده و در سال ۲۰۱۹ به ۸۵ میلیون دلار افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰، خروجی FDI به ۷۸ میلیون دلار کاهش یافته اما در سال‌های بعدی دوباره افزایش یافته و در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده و در سال ۲۰۲۳، خروجی FDI به ۸۷ میلیون دلار کاهش یافته است.

تحلیل سهام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

سهام داخلی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ رشد چشمگیری داشته به گونه‌ای که از ۲٫۵۹۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰ به ۶۳٫۰۵۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است، که نشان‌دهنده یک افزایش تقریباً ۲۴ برابری است. این رشد پایدار و قابل توجه، نشان‌دهنده افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به بازار ایران و همچنین بهبود شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور است.

سهام خارجی FDI ایران نیز از ۴۱۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰ به ۴٫۳۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. اگرچه این رشد به نسبت سهام داخلی کمتر است، اما نشان‌دهنده افزایش تعامل اقتصادی ایران با سایر کشورها و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور نیز است.

تحلیل جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

ورودی FDI به ایران در سه سال اخیر تقریباً ثابت بوده و به‌طور متوسط حول ۱٫۴۵۰ میلیون دلار در سال متغیر بوده است. این ثبات نشان‌دهنده تلاش‌های موفق ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به رغم چالش‌های بین‌المللی و داخلی است. حفظ سطحی ثابت از ورود سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط اقتصادی متغیر جهانی، نشانه‌ای مثبت و امیدوارکننده از پایداری اقتصادی ایران است.

از سوی دیگر، خروجی FDI ایران نیز در سال‌های اخیر رشد ملایمی داشته است، به‌ ویژه در سال ۲۰۲۲ که به ۱۰۰ میلیون دلار رسید. این امر نشان‌دهنده افزایش فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ایران در خارج از کشور و تلاش برای گسترش حضور بین‌المللی است.

محمدی با اشاره به تحلیل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران اظهار کرد: این بررسی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸، ایران ۳۷۳,۲ میلیون دلار سرمایه‌گذار ی خارجی جذب کرده است که بالاترین میزان در این دوره زمانی است ولی از سال ۲۰۱۹ به بعد، شاهد کاهش ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کشور هستیم.

وی یادآور شد: در سال ۲۰۱۹، این میزان سرمایه گذاری خارجی به ۵۰۸,۱ میلیون دلار کاهش یافته است. این روند نزولی تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشته و به ۳۴۲,۱ میلیون دلار رسیده و در سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، ورودی FDI تقریباً پایدار مانده و حدود ۴۲۵,۱ تا ۵۰۰,۱ میلیون دلار بوده است.

اهمیت سرمایه‌گذاری برای کشور

سرپرست تیم اختراعات ایران گفت: رشد پایدار و قابل توجه سهام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران و جریان ورودی سرمایه‌گذاری در سه سال گذشته نشان‌دهنده چشم‌انداز مثبت اقتصادی کشور است. با توجه به این روندها، می‌توان به آینده‌ای روشن‌تر برای اقتصاد ایران امیدوار بود، به شرط آن که سیاست‌های اقتصادی مناسب و حمایت‌های دولتی در جهت جذب و حفظ سرمایه‌گذاری‌های خارجی ادامه یابد.

وی تاکید کرد: ایران نیازمند ایجاد و بهبود بسترهای دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین برای تسهیل این فرایندها است و این امر می‌تواند با ارائه خدمات اختصاصی برای سرمایه‌گذاران خارجی، چه از طریق پورتال‌های جداگانه و چه از طریق رویه‌های مجزا در همان پلتفرم‌ها، انجام شود.

راهکارهای بهبود بستر دیجیتال می‌تواند شامل این موارد باشد:

ردیف                  راهکار
1                       ایجاد پورتال‌های اختصاصی برای سرمایه‌گذاران خارجی
2                       تسریع فرایندهای ادار ی
3                      حمایت از SME ها و کارآفرینان کشورهای همسایه
4                       آموزش و آگاه‌سازی
5                      شفافیت و پاسخگویی
راهکارهایی که دولت دیجیتال می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ایران ارائه دهد می‌تواند شامل این موارد باشد:

ردیف                  راهکار                                                                       توسعه دولت دیجیتال
1                       افزایش شفافیت و کاهش فساد
2                       تسهیل در ارتباطات و اطلاعات
3                       پشتیبانی از سرمایه‌گذاری در بخش‌های حیاتی
4                       ساده‌سازی مراحل مجوزدهی
                       تأثیراتی که دولت دیجیتال می‌تواند داشته باشد:

ردیف                اثرات دولت دیجیتال
1                     افزایش شفافیت و اعتماد
2                     سهولت در دسترسی به اطلاعات
3                     کاهش هزینه‌ها و زمان
4                    تسهیل در سرمایه‌گذاری در بخش‌های استراتژیک

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر