به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، رویترز نوشت؛ این شرکت فناوری آمریکا تصمیم دارد کوکیهای طرف ثالثی که آگهی دهندگان برای ردیابی مصرف کنندگان به کار میگیرند را حذف کند تا به این ترتیب از حریم خصوصی مصرف کنندگان محافظت شود.
گوگل مجموعهای از ابزارها به نام «جعبه ایمنی حریم خصوصی» (Privacy Sandbox) را برای مسدود سازی روشهای مخفی ردیابی کاربران و محدودسازی اشتراک گذاری دادهها با طرفهای ثالث ارائه کرده و از سوی دیگر توسعه دهندگان نرم افزار و ناشران میتوانند آگهیها را بدون ردیابی کاربران ارزیابی کنند.
همچنین از کاربران مرورگر کروم پرسیده میشود آیا تمایلی دارند ویژگی حریم خصوصی تبلیغاتی را روشن کنند یا از ردیابی شدن اجتناب میکنند.
گروه NYOB اعلام کرده این ویژگی به گوگل اجازه میدهد فعالیت کاربران در مرورگر را رصد کند و این شرکت فناوری در درجه نخست باید طبق قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا رضایت کاربران در این زمینه را دریافت کند.
مکس شرمس بنیانگذار گروه در بیانیهای گفت: افراد تصور میکردند با گزینه حفظ حریم خصوصی موافق هستند، اما گوگل آنها را فریب داده تا ردیابی آگهی طرف دست اول را قبول کند. رضایت کاربران باید به طور شفاف اطلاع رسانی رسانی شود و عادلانه و قانونی باشد. گوگل دقیقا برخلاف این روند را انجام داده است.
در همین راستا گروه مذکور به رگولاتور حفاظت از داده اتریش شکایت کرده است. NYOB چند شکایت در اتحادیه اروپا و ناظران حریم خصوصی ملی کشورها علیه شرکتهای بزرگ فناوری ثبت و آنها را متهم به نقض قوانین کرده است.