۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۷۴۹۲۲
سرویس استارلینک قابلیت تماس و ارسال پیامک موبایل با کمک ماهواره را فراهم می‌کند، اما این سرویس به کابوسی برای نیروی فضایی آمریکا تبدیل شده، زیرا سیستم ارتباطات باند محدود آن را مختل می‌کند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، اینترستینگ انجینرینگ نوشت؛ نیروی فضایی آمریکا از نزدیک اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، اسپیس ایکس و سرویس‌های مشابه شرکت‌های دیگر را رصد می‌کند. دلیل این امر نیز قابلیت Direct to call جدید استارلینک است که به افراد اجازه می‌دهد از طریق ماهواره با موبایل‌ها تماس برقرار کنند.

این فناوری ممکن است اختلالاتی جدی در سیستم sat com باند محدود ارتش آمریکا ایجاد کند. البته در نهایت ممکن است سرویس نوین ارتباطی جایگزین زیرساخت فعلی sat com شود.

کلنل اریک فلت مدیر معماری فضایی دفتر دستیار وزیر نیروی هوایی برای اکتساب و ادغام فضایی در کنفرانسی تاثیرات استارلینک و سرویس‌های مشابه بر نیروی فضایی آمریکا را توضیح داد.

وی در این باره گفت: از دیدگاه ما Direct to call یک فناوری اختلال آمیز است. شیوه تکامل این فناوری نقش مهمی در نحوه فراهم کردن سرویس‌های ما برای کاربران باند محدود دارد.

به بیان دیگر قابلیت تجاری Direct to call سرویسی مشابه خدمت MUOS است. MUOS سرویس برقراری تماس‌های امن و انتقال داده‌ها به نیرو‌های نظامی در حال حرکت آمریکا است.

نیروی فضایی آمریکا تصمیم دارد ماهواره‌های ارتباطات باند محدود جدید را راه اندازی کند. این فرایند به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد خوشه ماهواره‌های فعلی MUOS خود را که هم اکنون شامل ۵ ماهواره در مدار زمین هماهنگ است، ارتقا دهد.

این ارتقا به فراهم کردن پوشش ارتباطی در دهه ۲۰۳۰ میلادی نیز کمک می‌کند. با این وجود فلت اعلام کرد نیروی فضایی آمریکا به دقت تحولات سرویس‌های ارتباطات ماهواره‌ای Direct to call را رصد می‌کند. احتمال دارد این سرویس در نهایت از MUOS پیشی بگیرد.

در ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۲۴) اسپیس ایکس اعلام کرد نخستین پیامک را با استفاده از قابلیت Direct to call استارلینک ارسال کرده است. یک هفته بعد از آن نیز نخستین توییت با استفاده از همین قابلیت منتشر شد.

البته اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که تصمیم دارد این سرویس را برای مشتریان فراهم کند. AST اسپیس موبایل، ایریدیم، لاینک گلوبال و شرکت‌های دیگر برای ارائه سرویس‌های مشابه به مشتریان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر