۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۷۴۸۷۸
با بهره برداری از آب‌شیرین‌کن غیرساحلی به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز، آب آشامیدنی بخشی از شهر زاهدان و شهرها و روستاهای شمال استان سیستان‌وبلوچستان تأمین شد، به‌طوری که جمعیتی بالغ بر یک‌میلیون نفر از برکات این پروژه بهره‌مند شدند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، روز گذشته بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن غیرساحلی (خشکی) جهان در استان سیستان‌وبلوچستان به‌بهره برداری رسید.

با بهره برداری از آب‌شیرین‌کن غیرساحلی به ظرفیت 100 هزار مترمکعب در شبانه روز، آب آشامیدنی بخشی از شهر زاهدان و شهرها و روستاهای شمال استان سیستان‌وبلوچستان تأمین شد، به‌طوری که جمعیتی بالغ بر یک‌میلیون نفر از برکات این پروژه بهره‌مند شدند.

آبرسانی به زاهدان و سیستان از منطقه دشتک با هدف تضمین پایداری و کیفیت آب آشامیدنی زاهدان و شهرها و روستاهای منطقه سیستان شامل احداث آب‌شیرین‌کن، حفر و تجهیز چاه و اجرای خطوط انتقال آب و برق توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، احداث پست 35مگاوات، نصب ترانس و ایستگاه پمپاژ کمکی جهت انتقال آب به سیستان است.

در این خصوص حفر و تجهیز 15 حلقه چاه عمیق در محدوده حرمک با امکان برداشت آب به میزان 450 لیتر بر ثانیه، حفر و تجهیز 35 حلقه چاه عمیق در محدوده هامون هیرمند با امکان برداشت آب لب‌شور به میزان 1250 لیتر بر ثانیه، حفر و تجهیز 15 حلقه چاه عمیق در محدوده شیله با امکان برداشت آب لب‌شور به میزان 400 لیتر در ثانیه، حفر و تجهیز 8 حلقه چاه عمیق به‌منظور رزرو دوران بهره‌برداری در منطقه هامون هیرمند و اجرای خطوط انتقال آب در مجموع به‌طول 95 کیلومتر از قطر 200 تا 800 میلیمتر صورت گرفت.

این اقدامات در مجموعه طرح‌های اضطراری آب رسانی به منطقه سیستان و شهر زاهدان بوده و با تکمیل این اقدامات، امروز آب شربی پایدار و باکیفیت برای مردم این مناطق تأمین شده است.

علاوه بر اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت که هم‌اکنون شاهد بهره‌برداری از آن هستیم، با اجرای طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت که در مراحل مختلف اجرا قرار دارند، آب شرب مردم این مناطق تا افق بلندمدت پایدار خواهد شد و بسترهای لازم برای رشد جمعیت و توسعه اقتصادی این مناطق از باب دسترسی به منابع پایدار آب فراهم می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر