۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۷۴۷۷۸
طبق گزارش‌ها، ایلان ماسک در حال برنامه‌ریزی ساخت یک ابررایانه برای شرکت هوش مصنوعی xAI است تا نسخه بهتری از هوش مصنوعی موسوم به گروک(Grok) را تامین کند. وی به تازگی برنامه‌هایی را برای یک «ابرکارخانه محاسباتی» به سرمایه‌گذاران ارائه کرده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر آمریکایی به تازگی به سرمایه‌گذاران گفته است که استارت‌آپ هوش مصنوعی xAI در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک ابررایانه برای تقویت نسخه بعدی ربات چت هوش مصنوعی Grok است.

به نقل از رویترز، ماسک گفت که می‌خواهد این ابررایانه پیشنهادی را تا پاییز ۲۰۲۵ عملیاتی کند.

طبق این گزارش، شرکت xAI می‌تواند با شرکت اوراکل(Oracle) شریک شود و مسیر جدیدی را برای توسعه این رایانه عظیم باز کند.

گفتنی است که هنوز نه استارت‌آپ xAI و نه مقامات شرکت اوراکل به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداده‌اند.

گفته می‌شود پس از تکمیل این ابررایانه، گروه‌های متصلی از تراشه‌ها و واحدهای پردازش گرافیکی(GPU) پرچم‌دار H۱۰۰ شرکت انویدیا(Nvidia) حداقل چهار برابر بزرگتر از بزرگ‌ترین خوشه‌های گرافیکی امروزی خواهند بود.

خانواده پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند H۱۰۰ شرکت انویدیا بر بازار تراشه‌های مرکز داده برای هوش مصنوعی تسلط دارند، اما به دلیل تقاضای بالا، دستیابی به آنها دشوار است.

ماسک سال گذشته استارت‌آپ xAI را برای رقابت با شرکت مایکروسافت که پشتیبان شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) است، تأسیس کرد. البته خود ایلان ماسک یکی از هم‌بنیانگذاران اوپن‌ای‌آی است.

اوایل سال جاری، ماسک گفت که آموزش مدل Grok ۲ به حدود ۲۰ هزار پردازنده گرافیکی H۱۰۰ نیاز دارد و افزود که مدل Grok ۳ و بالاتر به ۱۰۰ هزار تراشه از این نوع احتیاج خواهد داشت.

ایلان ماسک در این ماه به سرمایه‌گذاران گفت که استارت‌آپ xAI قصد دارد تا پاییز سال ۲۰۲۵ ابررایانه‌ای بسازد که به هوشمندتر شدن چت‌بات گروک در آینده کمک کند.

این ابررایانه که طبق گزارش‌ها ماسک از آن به عنوان «ابرکارخانه محاسباتی» یاد می‌کند، به ده‌ها هزار پردازنده گرافیکی H۱۰۰ انویدیا متکی است و میلیاردها دلار برای ساخت آن هزینه خواهد شد.

ماسک قبلاً گفته بود که نسخه سوم مدل گروک به حداقل ۱۰۰ هزار تراشه نیاز خواهد داشت که افزایشی ۵ برابری نسبت به ۲۰ هزار پردازنده گرافیکی که گفته می‌شود برای آموزش Grok ۲.۰ استفاده شده دارد.

گفتنی است که آخرین مدل هوش مصنوعی گروک در حال حاضر نسخه ۱.۵ است که در ماه آوریل منتشر شد و اکنون برای پردازش اطلاعات بصری مانند عکس‌ها و نمودارها و همچنین متون تبلیغ می‌شود.

ضمن اینکه شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) تحت هدایت ایلان ماسک نیز اوایل این ماه شروع به انتشار خلاصه‌های خبری تولید شده توسط هوش مصنوعی با پشتیبانی گروک برای کاربران ممتاز کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر