به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات با حضور در نخستین همایش دوسالانه «هوش مصنوعی و علوم داده» در دانشگاه خلیج فارس بوشهر، با اشاره به راه اندازی و فعالیت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بر مبنای هوش مصنوعی، اظهار داشت: در این سامانه علاوه بر ارائه خدمات به مردم، مشکلاتی مانند تداخل وظایف دستگاهها، مراجعات حضوری متقاضیان، بروز تبانی و ارتشا، امکان جعل استعلامات کاغذی، اخذ تصمیمهای سلیقهای و غیر شفاف رفع شده است.
وی افزود: در امر پایش اراضی نیز، با استقرار در ۳۱ استان، به بهبود ۸۱ درصدی در دقت شناسایی هوشمند تخلفات دست یافته ایم. همچنین، شناسایی ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی، تخریب پوشش گیاهی، زمین زراعی و باغی از جمله مواردی است که هسته پردازشگر هوش مصنوعی در شناسایی آنها موثر بوده است.
خوانساری با اشاره به تعدد دستگاههای ذیربط با صدور مجوزها، گفت: در حال حاضر از میان ۴۷ دستگاه اجرایی که هر یک به نوعی نقشی در صدور مجوزهای زمین محور به عهده دارند، ۲۰ دستگاه به صورت یکپارچه در این سامانه حضور دارند و به یکدیگر متصل شدهاند.
معاون وزیر ارتباطات، با ارائه اماری وضعیت استفاده مردم بوشهر از پنجره واحد زمین را تشریح کرد: تا کنون ۱۸ هزار و ۳۹۰ درخواست توسط مردم استان بوشهر در سامانه پنجره واحد زمین برای دریافت خدمات و مجوزهای زمین محور به ثبت رسیده است که از این تعداد بالغ بر ۱۳ هزار درخواست تعیین تکلیف شده و حدود ۵ هزار درخواست نیز در مراحل مختلف بررسی در دستگاهها است.
از مجموع درخواستهای تکمیل شده، ۱۰ هزار و ۲۹۱ درخواست به خدمت «تعیین حدود اراضی روستایی- استان بوشهر» تعلق دارد که ۷ هزار و ۷۷۰ درخواست تعیین تکلیف شده و ۲ هزار و ۴۹۹ درخواست نیز در حال بررسی است.
البته درخواست برای انجام استعلام «ملی مستثنیات» از دیگر خدمات مورد مطالبه مردم بوشهر از سامانه زمین بوده است. به طوری که تا کنون، ۵ هزار و ۸۹ درخواست برای این استعلام الکترونیکی به ثبت رسیده است که ۴ هزار و ۹۱۶ درخواست، تعیین تکلیف شدهاند.
درخواست تغییر کاربری اراضی نیز از طریق این سامانه مورد بررسی قرار میگیرد. تکمیل استعلامات ملزم به داشتن نقشههای فنی از دستگاههای مختلف است که دستگاهها باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.