۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۷۴۲۵۳
در کنگره تخصصی بهداری رزمی در جنگ‌های آینده؛
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) گفت: دشمنان بدانند که همواره تحرکاتشان را رصد می‌کنیم و آماده هستیم تا در صورت خطای محاسباتی آن‌ها و تعرض به ایران اسلامی، هزینه‌ای بیش از دستاورد‌هایشان بر آن‌ها تحمیل کنیم.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «غلامعلی رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا (ص) در اولین کنگره تخصصی بهداری رزمی در جنگ‌های آینده که صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و اعیاد شعبانیه اظهار داشت: باید از درگاه خدواند متعال برای امام (ره) تقاضای علو درجات کنیم.

سرلشکر رشید با اشاره به مجاهدت‌های شهدای انقلاب اسلامی ادامه داد: شهدا در صحنه‌های دفاع مقدس و جنگ با گروه‌های تکفیری فداکاری و جانفشانی کردند و جان عزیز خود را تقدیم ایران اسلامی کردند.

حضور هوشمندانه ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) گفت: خدا را شاکریم که در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ملت عزیز ایران حماسه بزرگ دیگری را خلق کردند؛ این حضور هوشمندانه، حکیمانه و به‌موقع بود. این جمعیت که در راهپیمایی حضور پیدا کرده بودند، وابسته به حزب یا گروه خاصی نبودند، بلکه ملت شریف ایران بودند که در راهپیمایی پرشور و پرشکوه حضور یافته بودند.

وی افزود: علی‌رغم فضای غبارآلود ترسیم‌شده از سوی رسانه‌های معاند، میلیون‌ها نفر از ملت عزیز، آگاه و بابصیرت ایران به دشمنان اعلام کردند که شما با ما طرف هستید و ما برای حفظ دین و ایران عزیز حاضر به هر نوع فداکاری هستیم؛ این بزرگترین پیام چنین حضوری است و امیدواریم دولت نیز در حل مشکلات و اجتماعی موفق شود. 

سرلشکر رشید همچنین با اشاره به انتخابات پیش رو عنوان کرد: این انتخاباتِ مجلس و میزان مشارکت مردم، مهم‌ترین آزمون سیاسی در سال جاری است و امیدواریم که انتخابات اسفند ۱۴۰۲ با مشارکت و حضور پرشور مردم عزیز ایران برگزار شود.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) در ادامه به مبحث طب رزمی و نقش سردار «فتحیان» در این عرصه اشاره و خاطرنشان کرد: این سردار عزیز که طی ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، در کردستان تجاربی را آموخته بود، در دوران جنگ تحمیلی پس از هم‌فکری با فرماندهان تیپ‌ها و لشکر‌های سپاه، واحد بهداری رزمی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه بهداری رزمی یادآور فداکاری‌های بی‌نظیر جامعه پزشکان ایرانی در دوران جنگ تحمیلی است، اضافه کرد: مأموریت و وظایف قرارگاه مرکزی خاتم ناظر بر تمرکز بر جنگ آینده، انجام بررسی‌های راهبردی و عملیاتی، و فرماندهی نیرو‌های مسلح در دو مسئله اساسی بحران و جنگ است.

تهیه سند برآورد تهدیدات
سرلشکر رشید بر تهیه برآورد تهدیدات و طراحی سناریو‌های بعدی و ابلاغ آن به صورت سالیانه تأکید کرد و با بیان اینکه مأموریت قرارگاه حداقل در شش زمینه برجسته و اختصاصی است، گفت: ما با استفاده از جامعه اطلاعاتی نیرو‌های مسلح، ارتش، سپاه، فراجا، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات و دستگاه دیپلماسی در طول سال روی تحرکات و سناریو‌های دشمن تمرکز داریم و برای سال آینده یک سند برآورد تهدیدات تهیه و به نیرو‌های مسلح ابلاغ می‌کنیم و برای مواجهه با هرگونه تهدیدی آماده می‌شویم.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) افزود: وظیفه اختصاصی و برجسته قرارگاه نظارت و ارزیابی میدانی دائمی از تلاش و آمادگی رزم نیرو‌های مسلح است؛ همانند یک تیم پزشکی برای ارزیابی فیزیک یک ورزشکار؛ چرا که می‌داند آن ورزشکار باید در چند ماه آینده در مسابقه باید شرکت کند؛ لذا در همین راستا هیئت‌های ۵۰ نفره کارشناسان عالی‌رتبه ارتش و سپاه به یگان‌های ارتش و سپاه می‌روند و آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

تحمیل شکست راهبردی به دشمن در صورت تعرض به ایران
وی ادامه داد: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با نظر به تغییر ماهیت تهدیدات و منطبق بر مشخصه‌های جنگ آینده، ارتقای آمادگی‌های دفاعی و تهاجمی را در دستور کار خود دارند و هدف نیرو‌های مسلح این است که هر دشمنی بداند همواره تحرکاتش را رصد می‌کنیم و آماده هستیم تا در صورت خطای دشمنان در محاسبه و تعرض به ایران اسلامی، هزینه‌ای بیش از دستاورد‌هایشان بر آن‌ها تحمیل کنیم و اقدام تاکتیکی‌شان را با انتخاب زمان و مکان و همچنین استفاده از ابزار مناسب و روش‌هایی که در محاسبات دشمن نمی‌گنجد، به شکست راهبردی برای او تبدیل خواهیم کرد.

سرلشکر رشید یادآور شد: فرماندهان ما از نسل جنگ، انقلاب و فرزندان خمینی (ره) و خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هستند که جنگ را با «جنگ» آموخته‌اند؛ لذا به دشمن توصیه می‌کنیم که در پی آزمودن اراده و قدرت ما نباشد؛ چرا که قطعاً توان تحمل هزینه‌های رویارویی گسترده و همه‌جانبه با ما را نخواهد داشت؛ بنابراین باورپذیری قدرت نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برای دشمن حتماً هزینه کمتری را به دنبال خواهد داشت.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) با بیان اینکه این قرارگاه، قرارگاه فرماندهی و جنگ است، خاطرنشان کرد: اقدامات نیرو‌های مسلح در سه دهه گذشته از یک قاعده اساسی پیروی می‌کند و آن این است که امنیت کنونی ملت ایران و تداوم آن و صلح کنونی، آمادگی برای جنگ احتمالی آینده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که برای جنگ احتمالی آینده آماده باشیم، این امنیت و صلح در کشورمان برقرار است و این درسی است که از دفاع مقدس و سه دهه تلاش و مجاهدت فرماندهان و تهدیدات پس از دوران جنگ تحمیلی فراگرفتیم. ما آموخته‌ایم که اگر قدرت نداشته باشیم، مورد تهاجم قرار می‌گیریم؛ بنابراین قدرت تهاجمی نیرو‌های مسلح را افزایش داده‌ایم تا از موجودیت ملت ایران در مقابل تهدیدات دفاع کنیم.

سرلشکر رشید گفت: طی چهار دهه گذشته بیش از ۱۷ جنگ در منطقه اتفاق افتاده است؛ در حالی که ما از جنگ استقبال نکردیم؛ اما در برابر هر تجاوزی می‌ایستیم و دشمن را ناکام خواهیم گذاشت. ملت شریف ایران به‌ دلیل برخورداری از انسجام روحی و معنوی نیازی به تهدید و جنگ با هیچ کشوری ندارد و تاریخ ۴۵ سال گذشته به این معناست که دفاع در برابر هر تهدیدی خط اصلی نیرو‌های مسلح ماست.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) تأکید کرد: تجربیات دفاع مقدس باید برای کسانی که منافع ملت ایران را تهدید می‌کنند، هشدارآمیز باشد در غیر این‌صورت در عمل با پذیرش هزینه‌های محاسبه‌نشده روبه‌رو می‌شوند.

لزوم افزایش قدرت تهاجمی در مواجهه با سلطه‌گران
وی با بیان اینکه قدرت‌های سلطه‌گر هیچ قدرتی را به‌رسمیت نمی‌شناسند؛ مگر آنکه چالش با آن هزینه‌ای بیش از منافعش داشته باشد، افزود: ملت ایران برای ادامه بقا و موجودیت خود یا باید در برابر سلطه‌گران تسلیم شود و یا برای تداوم حیات خود دشواری‌ها را تحمل کند و قدرت تهاجمی خود را افزایش دهد.

سرلشکر رشید همچنین به راهبرد‌ها، نقش و وظایف چهارگانه طب رزمی در جنگ متأثر از تجربه هشت سال دفاع مقدس و جنگ‌های جاری طی سه دهه گذشته در سطح منطقه، شامل «رسیدگی و درمان مجروحان در صحنه نبرد (قبل از انتقال به سامانه‌های جراحی سیار و بیمارستان‌های صحرایی)»، «ایجاد ظرفیت‌های بهداشتی درمانی در خطوط نبرد»، «طراحی یک زنجیره امداد و انتقال مناسب و کارآمد با به‌کارگیری همه امکانات کشوری و لشکری» و «ایجاد ظرفیت برای مقابله با بیوتروریسم در صحنه نبرد آینده» اشاره کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر