۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۷۴۲۲۹
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: اینکه صندوق توسعه ملی، شعار و برنامه پیش روی خود در سال ۱۴۰۳ را تمرکز بر حوزه هوش مصنوعی قرار داده، امری مغتنم است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، آیین امضای توافقنامه معاونت علمی با صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات در راستای تسهیل دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان به ابزار‌های تأمین مالی و اعتباری صادراتی کوتاه‌مدت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در محل این معاونت برگزار شد.

«علم به مثابه قدرت»، پارادایم امروز ماست

روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری طی سخنانی در مراسم، امضای این توافق‌نامه را امری مغتنم دید به ویژه اینکه در این نشست بحث‌هایی کاربردی و عملیاتی طرح شد که نشان از جدیت طرفین و حضورشان در میدان عمل داشت.

وی ادامه داد: اگر مروری بر تاریخچه علم و فناوری و کارکرد این فضا بر ساختار جوامع داشته باشیم، در می‌یابیم که در این زمینه سه دوره تاریخی قابل تفکیک است؛ نخست، پارادایمی است که در آن «علم به مثابه امری زینتی» در نظر گرفته می‌شد، در آن دوران، از علم در دربار پادشاهان تنها به عنوان امری زینتی تقدیر می‌شد و به نوعی یکی از تفریحات سالم بشر به شمار می‌رفت.

به گفته دهقانی در دوران انقلاب صنعتی، اما علم از پارادایم پیشین خود (امری زینتی)، گذر و به عنوان موضوعی که می‌تواند خلق ثروت کند، مطرح شد و در نتیجه توجه و کاربست آن، عملا اقتصاد‌ها توسعه پیدا کرد؛ کشور‌های آسیای جنوب شرقی، آمریکا و اروپا اغلب با چنین رویکردی توانستند با سرعت و به شکلی شتابان، اقتصادشان را توسعه ببخشند.

پارادایم سومی که معاون علمی رئیس جمهور به آن اشاره کرد و معتقد بود که امروز و اکنون ما را می‌سازد، پارادایم «علم به مثابه قدرت» است.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۰ سال پیش، علم و فناوری نه فقط به عنوان عاملی ثروت آفرین که به عنوان مقوله‌ای اقتدارآفرین مطرح شده و اتفاقا به همین دلیل است که کشور‌های حوزه خلیج فارس با چنین شتابی ورود به حوزه‌های علمی را در دستور کار خود قرار داده اند. ما نیز به دنبال تاکیدات مقام معظم رهبری بر حوزه علم و فناوری، توجه به این حوزه را سرلوحه خود قرار داده و ظرفیت این فضا را در قدرت و اقتدار آفرینی فهم کرده ایم.

دهقانی اظهار داشت: اینکه صندوق توسعه ملی، شعار و برنامه پیش روی خود در سال ۱۴۰۳ را تمرکز بر حوزه هوش مصنوعی قرار داده، امری مغتنم است و نشان می‌دهد که صندوق به عنوان نهادی ملی در حوزه‌های سرمایه گذارانه چقدر بر نقش تعیین کنده و شکننده فناوری هوش مصنوعی واقف است و این امری دلگرم کننده است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۸۵۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و پیش بینی شده که امسال این عدد به ۲.۲ میلیارد دلار برسد و رشدی سه برابر داشته باشیم که خود موضوعی خوشحال کننده است، اما واقعیت این است که این میزان در مقایسه با GDP کشور عددی نیست.

به گفته دهقانی، مساله خوشحال کننده دیگر این است که بر اساس مطالعات صورت گرفته، متوسط ارزبری محصولات دانش بنیان ۳۰ درصد است؛ یعنی، اگر دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان صادرات داشته باشیم، ارزبری آن حدود ۷۰۰، ۸۰۰ میلیون دلار می‌شود و معنایش این است که هر چه در صادرات دانش بنیان‌ها هزینه کنیم؛ از این جهت که ارزش افزوده ناشی از فناوری را صادر می‌کنیم، دستاورد بهتر و بیشتری را رقم زده‌ایم؛ بنابراین، هر چه که به صادرات محصول دانش بنیان کمک کنیم، خالص ارزآوری برای کشور بیشتر خواهد بود.

اختصاص منابع به حوزه‌های دانش بنیان اقدامی سرمایه گذارانه است

مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه امضای این توافق نامه گامی تاریخی در حوزه حمایت از دانش بنیان‌ها محسوب می‌شود، گفت: ماموریت ما در صندوق توسعه ملی به کارگیری و سرمایه گذاری عواید حاصل از نفت و گاز برای آیندگان است و از آنجا که حوزه‌های دانش بنیان هم امروز به نوعی تضمین کننده آینده این نسل محسوب می‌شوند، تعامل و تسهیلگری در تامین منابع این شرکت‌ها با ماموریتی که در اساسنامه به ما محول شده هم راستا است. از این رو، ما خودمان را در کنار معاونت علمی می‌بینیم و در این توافق نامه، ورود به فضای ارزی را در کنار فضای ریالی که پیشتر در سال‌های گذشته داشتیم، اضافه کرده ایم.

وی اختصاص منابع به حوزه‌های دانش بنیان را اقدامی سرمایه گذارانه خواند و تصریح کرد: هر نوع تامین منابع مالی در حوزه‌های دانش بنیان همراه با درآمد زایی است و ما نباید به آن نگاه هزینه‌ای داشته باشیم چرا که ماهیتی سرمایه گذارانه و سودآورانه دارد.

غضنفری در پایان به شعاری که صندوق هر سال سرلوحه اقدامات خود قرار داده هم گریز زد و گفت: در سال ۱۴۰۱ ورود به سرمایه گذاری، سال ۱۴۰۲ ورود به بالادست نفت و سال ۱۴۰۳ را سال هوش مصنوعی در نظر گرفته ایم و با نهادسازی آن می‌کوشیم به این مهم جامه عمل بپوشانیم. مضاف بر اینکه حضور صندوق در شورای راهبری هوش مصنوعی به این ماموریت، جدیت بیشتری می‌بخشد.

وی در این راستا، تاکید کرد: سال آینده صندوق آمادگی خود را برای مشارکت با شرکت‌هایی که در سطحی عالی کار هوش مصنوعی را پیش می‌برند، اعلام می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر