۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۷۴۲۱۵
در همایش سراسری دادستان‌های عمومی و انقلاب مطرح شد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از دادستان‌های سراسر کشور خواست که اجرای قانون پدافند غیرعامل از سوی دستگاه‌های متولی را مطالبه و بر حسن اجرای آن نظارت داشته باشند،

به گزارش پایداری ملی، بیست و ششمین همایش سراسری دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور با موضوع "پدافند غیرعامل، تکالیف و مسئولیت‌ها " به صورت ارتباط تصویری برخط به ریاست حجت الاسلام و المسلمین موحدی و با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، عباسی رئیس دفتر دادستان کل، معاونین دادستان کل و دادستان‌های سراسر کشور برگزار شد.

اهمیت و نقش پدافند غیرعامل در تامین و حفظ تندرستی و امنیت

در ابتدای این نشست دادستان کل کشور با اشاره به موضوع پدافند غیرعامل و اهمیت آن گفت: در آموزه‌های دینی ما دو موضوع امنیت و سلامت از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. به طوری که از این دو مسئله با عنوان نعمت‌های الهی یاد شده و پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می‌فرمایند که «ارزش دو نعمت از نظر مردم پوشيده است و آن دو نعمت امنيت و تندرستي هستند.»

حجت الاسلام و المسلمین موحدی ادامه داد: متاسفانه این دو نعمت الهی را تا زمانی که از دست ندهیم قدر نمی‌دانیم و هرگاه که امنیت و یا سلامت‌مان به خطر می‌افتد، به ارزش واقعی «امنیت» و «تندرستی» پی می‌بریم.

وی با بیان اینکه سبک زندگی کنونی بشریت موجب گردیده که سلامت و امنیت غذایی ما دچار خدشه و آسیب شود گفت: با ماشینی شدن زندگی انسا‌ن‌ها، تغییر سبک زندگی مردم، روی آوردن به زندگی صنعتی و غذاهای آماده و نیمه آماده، توجه به امنیت غذایی جامعه بیش از پیش ضروری بنظر می‌رسد.

امنیت غذایی یکی از مصادیق پدافند غیرعامل است

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر؛ مصرف بی‌رویه مواد مضر، سموم و کودهای شیمیایی با حجم وسیع و بدون رعایت استانداردهای تعیین شده توسط برخی شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی و کشاورزی، یکی از تهدیدات جدی بشریت می‌باشد که به خاطر منافع شخصی و درآمدزایی بیشترِ صاحبان بعضی شرکت‌های تولیدی، سلامت مردم دنیا را با خطر جدی مواجه کرده است، لذا پدافند غیرعامل در حوزه امنیت غذایی کشور نیازمند توجه ویژه است.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی با بیان اینکه برخی دولت‌ها از این سبک زندگی نفع برده و به دنبال مطامع و اهداف خود هستند گفت: نگاه برخی کشورها همچون گذشته یک نگاه استعمارگونه است و به هر طریقی قصد دارند دیگر کشورها را به بازار مصرف بی رویه محصولات خود تبدیل کرده، منابع و ثروت آنها را غارت کنند.

انقلاب اسلامی دست دشمنان را از منابع متعلق به ملت ایران کوتاه کرد

وی در ادامه گفت: متاسفانه قبل از انقلاب این شرایط برای مستکبران و استعمارگران وجود داشت که نفت و ثروت ملت ایران را به یغما ببرند که بحمدالله با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دست آنها از این منابع ملی قطع گردید. البته این خوی استکباری همچنان در وجود حاکمیت آن کشورها وجود دارد و به هر طریقی به منابع نفتی و سرمایه‌های ارزشمند سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه دست درازی می‌کنند.

دادستان کل کشور در ادامه به بحث امنیت و حفاظت از داده‌ها هم اشاره کرده و گفت: در دورانی که جنگ سخت و تهاجم نظامی به سرزمین دیگر کشورها هزینه‌های سنگینی داشته و آورده‌ای ندارد، نبرد سایبری و جنگ نرم کارکردهای خود را نشان می‌دهد.

ضرورت مراقبت و حفظ داده‌های مردم در مقابله با تهدیدات جنگ سایبری

حجت الاسلام و المسلمین موحدی افزود: در نبرد سایبری با یک حمله ناگهانی دشمن به یک مرکز داده، بسیاری از اطلاعات ارزشمند کشور در معرض آسیب قرار می‌گیرد. چه بسا با نفوذ و حمله سایبری بتوان دسترسی مردم به بسیاری از خدمت‌ها همچون آب، برق، گاز، بنزین و موارد مشابه را مختل نمود.

وی در ادامه به برخی تفاوت‌های جنگ نرم و جنگ سخت اشاره کرده و گفت: جنگ نرم در مقایسه با جنگ سخت بسیار کم‌هزینه‌تر است. برای نمونه، دو جنگ عراق و افغانستان بیش از هفتصد میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشت؛ در حالی که کودتای مخملی گرجستان و مصر تنها با هزینه ده میلیون دلار به سرانجام رسید.

دادستان کل کشور اظهار داشت: در بسیاری از مواقع، پیروزی در جنگ نرم بسیار سریع‌تر از جنگ سخت به دست می‌آید. شلیک اولین گلوله در جنگ سخت، همه را هوشیار می‌کند در حالی‌که جنگ نرم نامحسوس و بی‌سر و صداست.

وی با اشاره به تکالیف ذاتی دادستانی کل کشور توضیح داد: از باب صیانت از حقوق عامه باید دادستان‌های ما به موضوع صیانت از داده‌های مردم ورود کنند. باید با برنامه‌ریزی و نظارت جدی مدعی العموم از اطلاعات مختلف مردم که در سامانه‌های متعددی ثبت و ضبط گردیده است به خوبی مراقبت شود.

اهمیت و جایگاه پدافند غیرعامل برای مدیران و مسئولان تشریح شود

حجت الاسلام و المسلمین موحدی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم همکاری و هم‌افزایی بین دادستانی کل و سازمان پدافند غیرعامل، گفت: ضرورت دارد موضوع پدافند غیرعامل بیش از گذشته برای جامعه و بخصوص برای مدیران و مسئولان تبیین و تشریح گردد.

حضور باشکوه در انتخابات مصونیت نظام را به دنبال خواهد داشت

دادستان کل کشور با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در اسفندماه سال جاری بیان داشت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «پدافند غیرعامل مثل مصونیت سازی بدن انسان است. از درون ما را مصون می‌کند»، لذا برگزاری انتخابات و حضور باشکوه مردم در این عرصه موجب مصونیت کشور از تهاجم دشمنان شده و به تعبیری نظام جمهوری اسلامی ایران را بیمه می‌نماید.

اگرچه ما به دنبال راهکارهای جلوگیری از تهدیدات دشمن در عرصه‌های مختلف هستیم اما نباید از کارکرد معنویات و اثرات آن غفلت نمود. بسیاری از امور همچون صدقه، صله رحم، کمک به فقراء، عیادت بیمار و موارد مشابه در دفع بلاء و گرفتاری مردم و جامعه اثر مثبت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی در پایان گفت: در ماه مبارک رجب و ماه‌های شعبان و رمضان فرصت ارتباط با خدا و بندگی بیش از گذشته میسر است. باید در این ماه پر خیر و برکت از خداوند بخواهیم رحمت خود را بر ما نازل کرده و علاوه بر کسب رزق معنوی، رزق دنیوی همچون بارش برف و باران را از خداوند متعال مسئلت نماییم.

ضرورت تعامل و هم‌افزایی دادستانی و سازمان پدافند غیرعامل کشور

در ادامه این نشست سردار جلالی به تشریح و تبیین جایگاه سازمان پدافند غیرعامل کشور در ساختار کشور و نیز اقدامات صورت گرفته در مقابله با تهدیدات پرداخت.

وی گفت: در حال حاضر با تصویب قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور در شهریورماه سال جاری بسیاری از برنامه‌های این سازمان به سرعت در دست انجام است.

سردار جلالی با بیان اینکه با تصویب این قانون، اجرای مصوبات و الزامات ابلاغی از ضمانت اجرایی خوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در قانون جدید، کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل کشور است که تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کارگروه مزبور برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم الاجراست و مستنکفان علاوه بر جبران خسارت واردشده، به مجازات محکوم می‌شوند. این موضوع ظرفیت مناسبی را برای التزام اجرای قوانین، ضوابط و ابلاغیه های پدافند غیرعامل ایجاد می‌کند.

سردار جلالی با تاکید بر ضرورت تعامل و هم‌افزایی دادستانی و سازمان پدافند غیرعامل کشور به منظور رسیدگی به پرونده‌های مستنکفین از اجرای قوانین و مقررات حوزه پدافند غیرعامل، خاطرنشان کرد: مستنکفان از اجرای قوانین، مقررات، آئین نامه‌ها و ضوابط پدافند غیرعامل علاوه بر جبران خسارت واردشده، به مجازات موضوع ماده (۵۷۶) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب 02/03/1375 محکوم می‌شوند و چنانچه خسارتی وارد نشده باشد، برابر قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 07/09/1372 با مستنکف رفتار خواهد شد.

نظارت دادستان‌ها بر حسن اجرای قانون پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه با بیان اینکه از دادستان‌های سراسر کشور درخواست داریم که اجرای این قانون از سوی دستگاه‌های متولی را مطالبه و بر حسن اجرای آن نظارت داشته باشند،تصریح کرد: دادستان‌های محترم در سراسر کشور موضوع پدافند غیرعامل را مصداقی از حقوق عامه بدانند و توجه به این قانون را در جلسات مختلف و نشست‌های اداری از دستگاه‌های مختلف مطالبه کنند.

گفتنی است بخش پایانی این جلسه که بیش از دو ساعت به طول انجامید به پرسش و پاسخ به مسائل و موضوعات مختلف و مصادیق آن اختصاص یافت و سردار جلالی و معاونین دادستان کل به سوالات دادستان‌های سراسر کشور پاسخ دادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر