۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۷۳۳۱۵
پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی می‌نویسد: «رژیم صهیونستی به واسطه صادرات تجهیزات جاسوسی خود توانسته روابطش را با کشور‌هایی نظیر مراکش، بحرین و امارات متحده عربی عادی سازی کند. رژیم اشغالگر قدس هیچ تردیدی در نقض قوانین بین المللی هنگامی که به نفعش باشد به خود راه نمی‌دهد.»

به گزارش پایداری ملی به نقل از الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانتیور" در گزارشی با اشاره به فعالیت‌های مخرب رژیم اشغالگر قدس در صادرات تجهیزات جاسوسی به دیگر کشور‌های جهان و استفاده از آن‌ها توسط برخی دولت‌ها در چهارچوب انجام جاسوسی علیه شهروندانشان، رژیم صهیونیستی را بازیگری معرفی می‌کند که وقتی پایِ منافعش در میان باشد، تمامی قوانین و اصول و هنجار‌های بین المللی را به راحتی نقض می‌کند و در این زمینه به هیچ عنوان پاسخگو هم نیست.

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارش خود می‌نویسد:

«اسرائیل متهم به همکاری با طیف متنوعی از دولت‌های کشور‌های مختلف جهت انجام عملیات جاسوسی علیه شهروندان این کشور‌ها است. پاکستان یکی از مشتریان فناوری‌های جاسوسی اسرائیل است و اکنون ادعا‌های مختلفی مبنی بر این مساله نیز مطرح می‌شود که دولت هند نیز تجهیزات جاسوسی را از رژیم اشغالگر قدس خریده است.

بر اساس گزارش اخیر نشریه فاینشیال تایمز، دولت هندوستان اقدم به خرید تجهیزات جاسوسی پیشرفته و پیچیده از شرکت‌های فناوری اسرائیل نظیر Cognyte و یا Septier کرده است. این تجهیزات جاسوسی جهت جاسوسی از فعالیت‌های شهروندان هندی در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولیدات شرکت اسرائیلی Septier می‌توانند از پیام‌های صوتی، جستجو‌های افراد در محیط وب و ایمیل‌های اهدافشان جاسوسی کنند.

دولت نارندرا مودی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ متهم به استفاده از بدافزار جاسوسی پگاسوس که توسط گروه NSO اسرائیل تولید گشته، شده است. شمار متنوعی از سیاستمداران، روزنامه نگاران، و فعالان حوزه‌های مختلف از دولت مودی به علت سواستفاده‌های آن از نرم افزار‌های جاسوسی علیه خود و فعالیت هایشان انتقاد کرده اند.

بدافزار پگاسوس با بودجه‌ای بالغ بر ۱.۶ میلیون دلار که توسط واحد اطلاعاتی ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل تامین شد، توسعه پیدا کرده است. این بدافزار، به عنوان بدافزاری بدنام در حوزه بین المللی شناخته می‌شود که چرخه‌های برجسته‌ای از سیاستمداران، روزنامه نگاران و مخالفان سیاسی را در اقصی نقاط جهان هدف قرار داده است. استفاده از یک چنین فناوری برای اهداف جاسوسی و نظارتی حامل تهدیدات جدی علیه آزادی بیان و حراست از حقوق بشر است.

با بدافزار‌هایی نظیر پگاسوس، شرکت‌های امنیت سایبری اسرائیلی شهرت منفی را در حوزه جاسوسی و همچنین نقض آزادی‌های انسان‌ها کسب کرده اند. ماه گذشته، نشریه صهیونیستی هارتض گزارش داد که آژانس‌های اطلاعاتی پاکستان نیز از تجهیزات جاسوسی اسرائیلی جهت رهگیری شهروندان خود استفاده می‌کنند. در این زمینه این نشریه مدعی شده که آژانس تحقیقات فدرال پاکستان هم از این تجهیزات استفاده می‌کند.

بر اساس شواهد مختلف و ادعا‌های گوناگون، شرکت فناوری اسرائیلی موسوم به Cellebrite، ابزاری را با نام UFED را برای پاکستان فراهم می‌کند که به پلیس این کشور و آژانس تحقیقات فدرال آن اجازه می‌دهد تا اقدام به جمع آوری و نظارت بر داده‌های گوناگون کند. این ابزار تا آن حد از پیچیدگی برخوردار است که بتواند تصاویر، اسناد، پیام‌های متنی، سابقه تماس‌ها و فهرست مخاطبان افراد در گوشی‌های تلفن همراهشان را هدفِ جاسوسی قرار دهد. این جالب است که کشوری نظیر پاکستان که هیچ گونه روابط سیاسی و دیپلماتیک با اسرائیل ندارد، مشتری رژیم اشغالگر قدس و شرکت‌های فناوری آن است. البته که در مورد بنگلادش نیز قاعده مشابهی صدق می‌کند.

اگرچه واردات از اسرائیل در بنگلادش امری ممنوع است، با این حال، سامانه‌های جاسوسی، مشمول این قانون نمی‌شوند! در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲، یک سیستم SpearHead که توسط شرکت صهیونیستی Passitora ساخته شده بود (این شرکت متعلق به یکی از فرماندهان سابق ارتش اسرائیل است)، به بنگلادش صادر شد. در سال ۲۰۲۱، شرکت صهیونیستی Picsix (شرکتی که توسط کارشناسان نهاد‌های اطلاعاتی اسرائیل تامین مالی می‌شود) به بنگلادش تجهیزات جاسوسی را فروخت که به آن اجازه می‌داد به نحو گسترده‌ای اقدام به جاسوسی از گوشی‌های تلفن همراه افراد کند.

عربستان سعودی نیز یکی از اصلی‌ترین مشتریان تجیهزات جاسوسی اسرائیلی است. عربستان پس از خرید پگاسوسی از گروه NSO در سال ۲۰۱۸، اقدام به خرید Riegn از شرکت اسرائیلی Quadream در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ نیز کرد. این نکته بایستی مورد اشاره قرار گیرد که پگاسوس بر اساس گزارش‌های مختلف، جهت جاسوسی از روزنامه نگار شناخته شده عربستانی یعنی "جمال خاشقچی" نیز که بعد‌ها از سوی عوامل عربستان در ترکیه کشته شد مورد استفاده قرار گرفته است.

جالب اینکه خبرنگاران زیادی در خبرگزاری الجزیره نیز تاکید کرده اند که از بدافزار پگاسوس جهت رهگیری آن‌ها و ارتباطاتشان استفاده شده است. در این میان باید به این نکته هم اشاره کرد که پگاسوس از سوی دولت امارات متحده عربی نیز خریداری شده است.

شرکت‌های اسرائیلی در توجیه اقدام خود در زمینه فروش تجهیزات جاسوسی به کشور‌های دیگر این استدلال را مطرح می‌کنند که تولیداتشان به دولت‌های مختلف جهت مقابله با تروریسم فروخته شده اند با این حال، باید این سوال را پرسید که آیا آن‌ها واقعا راست می‌گویند و صادق هستند؟ چطور می‌توان اطمینان خاطر حاصل کرد که این تجهیزات صرفا جهت رهگیری تروریست‌ها و جاسوسان مورد استفاده قرار می‌گیرند و قرار نیست استفاده‌های دیگری از آن‌ها انجام شود؟ آیا اساسا شرکت‌های فناوری اسرائیلی مایل به بررسی این نکته هستند که بررسی کنند آیا تجهیزاتی که می‌فروشند هدفِ سواستفاده قرار می‌گیرند یا خیر؟

باید توجه داشت که پرونده اسرائیل در فروش تجهیزات جاسوسی به دیگر کشور‌ها بسیار پیچیده و جنجالی است و دغدغه‌های جدی در مورد نقش و کنشگری آن با محوریت نقض حقوق بشر مطرح است. اسرائیل اکنون مرکزی برای فعالیت شرکت‌های خصوصی است که تجهیزات جاسوسی را می‌فروشند. واحد بدنام ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل نه فقط از فلسطینی‌ها جاسوسی می‌کند بلکه حتی کارشناسان و فرماندهان آن نیز خود شرکت‌هایی دارند که به تولید تجهیزات جاسوسی می‌پردزاند و آن‌ها را به دولت‌های مختلف در اقصی نقاط جهان می‌فروشند.

توافقات بین المللی مختلفی وجود دارند که بر روند صادرات فناوری‌های جاسوسی نظارت می‌کنند. برای مثال توافق Wassenaar به دنبال کنترل و نظارت بر صادرات فناوری‌های مختلف با کاربری دوگانه و جاسوسی است. اسرائیل نیز در ظاهر متعهد به این توافقات است و باید اطمینان خاطر حاصل کند که فناوری‌های جاسوسی‌اش مورد سواستفاده قرار نمی‌گیرند.

اضافه بر این ها، قوانین داخلی اسرائیل نیز به ظاهر موانعی را در جهت صادرات تجهیزات جاسوسی ایجاد می‌کنند. با این حال، اسرائیل در هیچکدام از این موارد عملکرد مناسبی را از خود نشان نداده است. جالب اینکه رژیم اسرائیل مدعی است قویا متعهد به قوانین داخلی و بین المللی در حوزه صادرات تجهیزات جاسوسی است.

بر اساس آنچه نشریه نیویورک تایمز گفته است، اسرائیل به واسطه صادرات تجهیزات جاسوسی خود توانسته روابطش را با کشور‌هایی نظیر مراکش، بحرین و امارات متحده عربی عادی سازی کند. رژیم اشغالگر قدس هیچ تردیدی در نقض قوانین بین المللی هنگامی که به نفعش باشد به خود راه نمی‌دهد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر