۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۷۲۸۹۷
مدیرعامل انتقال خون کشور با اشاره به کلنگ‌زنی نخستین سردخانه استراتژیک پلاسمای غرب و جنوب‌غربی کشور گفت: هم‌اکنون ظرفیت سردخانه‌های کشور بسیار پایین است و برای حفظ و نگهداری پلاسمایی که سرمایه ملی است، با بحران مواجه بودیم.

به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، مصطفی جمالی پیش از ظهر امروز در آیین کلنگ‌زنی نخستین سردخانه استراتژیک پلاسمای غرب و جنوب غربی کشور با ظرفیت ۶۰ هزار لیتری پلاسمای استان مرکزی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: زمانی که خون فرآورده‌گیری می‌شود به گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت تبدیل می‌شود، حدود یک‌سوم این پلاسما در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوسوم آن شاید قبلاً دور ریخته می‌شد، اما هم‌اکنون قابل تبدیل به دارو‌های مشتق پلاسماست و به‌نوعی پلاسما به‌مانند طلا می‌ماند و با گذشت زمان بسیاری از دارو‌های جدید را می‌توان از پلاسما تهیه کرد.

وی افزود: متأسفانه هم‌اکنون عمده پلاسما در خارج از کشور تبدیل به فرآورده‌های دارویی می‌شود هرچند ظرفیت محدودی در داخل تولید می‌شود، یکی از معضلات سازمان نگهداری پلاسما در دمای پایین‌تر از منفی ۲۵ درجه است و هم‌اکنون ظرفیت سردخانه‌های کشور بسیار پایین است و برای حفظ و نگهداری پلاسمایی که سرمایه ملی است، با بحران مواجه بودیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور تصریح کرد: ظرفیت سردخانه پلاسمای استان تهران ۸ هزار لیتر است، بنابراین ۶۰ هزار لیتر عدد بسیار بزرگی است، در واقع با کلنگ‌زنی این سردخانه که بودجه آن نیز از سوی دولت تأمین شده است، می‌توان هم مازاد پلاسمای اراک را ذخیره کرد و هم می‌توان کمبود استان‌های مجاور را برطرف کرد و این نخستین سردخانه ۶۰ هزارلیتری در کشور است هرچند بزرگ‌ترین سردخانه‌های کشور مربوط به استان قزوین است که در مراحل ابتدایی قرار دارد.

جمالی بیان کرد: اگر اتفاقی برای سردخانه بیفتد تمام پلاسما از بین می‌رود، بنابراین سردخانه استراتژیک پلاسما برای بحث پدافند غیرعامل نیز به‌عنوان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. امسال ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای این سردخانه اختصاص پیدا کرده است و برآورد ما بر این است که این سردخانه با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: تا بدین لحظه تنها حمایت دولت وجود داشته است و ما در سازمان انتقال خون وظیفه حمایت از این سردخانه را داریم و امید داریم با تأمین اعتبار تا سال آینده یا اوایل سال بعد شاهد افتتاح این سردخانه استراتژیک پلاسما باشیم که گام بسیار مهم برای کشور محسوب می‌شود، این سردخانه به چند سردخانه ۱۰ هزارلیتری تفکیک می‌شود که در صورت خرابی هر یک از سردخانه‌ها بتوان از سردخانه دیگری استفاده کرد، پلاسما در دمای زیر منفی ۲۵ درجه حداقل تا سه سال و برخی تا ۷ تا ۸ سال قابل نگهداری است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر