۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۷۲۷۸۰
سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گزارش داد ایران ۱۷ درصد کل صادرات محصولات لبنی آسیا را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین صادرکننده این محصولات در قاره کهن است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، در جدیدترین گزارش «چشم‌انداز غذایی جهان» سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش‌بینی شده است، تولید غلات ایران در سال ۲۰۲۳ به ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، ایران در سال زراعی جاری ۱۳ میلیون تن گندم تولید خواهد کرد که با رقم سال گذشته تفاوتی نخواهد داشت. ایران در سال ۲۰۲۲ نیز ۱۳ میلیون تن گندم کرده بود. متوسط تولید گندم ایران در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ نیز برابر با ۱۲.۹ میلیون تن بوده است.

با توجه به اینکه ایران در سال گذشته ۵ میلیون تن گندم وارد کرده است و این رقم در سال جاری به ۴ میلیون تن کاهش می‌یابد، پس ایران امسال یک میلیون تن گندم کمتر نیاز دارد که وارد کند.

* ایران همچنان سیزدهمین تولیدکننده گندم در جهان

ایران در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ سیزدهمین تولیدکننده گندم جهان بود انتظار می‌رود، امسال نیز این جایگاه را حفظ کند.

بر اساس این گزارش، ایران در سال گذشته ۱.۱ میلیون تن ذرت تولید کرده که امسال به ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید. تولید جو در ایران نیز همانند سال گذشته ۳ میلیون تن خواهد بود و تغییر نخواهد کرد.

بر اساس برآورد‌های فائو، تولید برنج ایران در سال رزاعی جاری نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت و به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید. میزان تولید برنج ایران در سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است.

اگرچه میزان تولید کاهش می‌یابد، اما برآورد‌های این نهاد بین‌المللی از کاهش واردات برنج در سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهد.

بر اساس برآورد‌های فائو، ایران در سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کرده که این رقم امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.

چین با تولید حدود ۱۴۳ میلیون تن بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج جهان است و پس از آن هند با تولید حدود ۱۳۱ میلیون تن در رتبه دوم و بنگلادش با تولید حدود ۳۸ میلیون تن در جایگاه سوم قرار دارند.

* افزایش تولید گوشت گاو و گوسفند

بر اساس برآورد‌های سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد، ایران در سال جاری ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار تن انواع گوشت تولید خواهد کرد که در این میان، تولید گوشت گاو و گوسفند افزایش و تولید گوشت مرغ کاهش خواهد یافت.

تولید گوشت گاو ایران به ۳۷۱ هزار تن و تولید گوشت گوسفند به ۲۹۵ هزار تن افزایش خواهد یافت، اما تولید گوشت مرغ به یک میلیون و ۸۷۷ هزار تن کاهش خواهد یافت.

* ایران بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۲ هفت میلیون و ۸۴۰ هزار تن شیر و لبنیات تولید کرده است که نسبت سال قبل از آن افزایش یافته است.

از این رقم، یک میلیون و ۵۸۳ هزار تن صادر شده است و تنها ۸۶ هزار تن واردات صورت گرفته است که نشان می‌دهد، ۱۳ درصد شیر و لبنیات تولیدی ایران در این سال به کشور‌های دیگر صادر شده است.

از طرفی، با توجه به میزان صادرات محصولات لبنی در آسیا، ایران ۱۷ درصد صادرات محصولات لبنی این قاره را در اختیار دارد. کل صادرات شیر و لبنیات کشور‌های قاره آسیا در سال گذشته ۹ میلیون و ۱۴۸ هزار تن بوده است.

همچنین ایران در سال ۲۰۲۲، بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا بوده و انتظار می‌رود در سال جاری نیز همین جایگاه را داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر