۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۷۲۷۷۹
پوتین:
رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه غرب نمی‌تواند شکست راهبردی به این کشور تحمیل کند، گفت که مسکو فعلا نیازی به متوسل‌شدن به تسلیحات هسته‌ای نمی‌بیند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه عصر شنبه گفت که استقرار بمب‌های هسته‌ای این کشور در بلاروس به عنوان هشداری برای غرب است.

پوتین طی سخنرانی در نشست بین‌المللی مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ، توضیح داد که استقرار سلاح‌های اتمی تاکتیکی روسیه در بلاروس، یادآوری به غرب است که نمی‌تواند شکست راهبردی به روسیه تحمیل کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با بیان اینکه کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه هم‌اکنون به بلاروس تحویل داده شده‌اند، اما تأکید کرد که در حال حاضر نیازی به متوسل‌شدن به تسلیحات اتمی وجود ندارد.

رئیس جمهور روسیه در این‌باره اظهار داشت: «همانطور که می‌دانید ما با متحد خود [رئیس جمهور بلاروس الکساندر]لوکاشنکو در حال مذاکره بودیم که بخشی از این سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به خاک این کشور منتقل کنیم؛ اکنون این اتفاق افتاده است. اولین کلاهک‌های هسته‌ای در خاک بلاروس مستقر شده‌اند. ما این کار را تا پایان تابستان یا تا پایان سال به طور کامل انجام خواهیم داد».

طبق این گزارش، پوتین تصریح کرد که این اقدام، اولین استقرار کلاهک‌های اتمی - سلاح‌های هسته‌ای با برد کوتاه که به طور بالقوه می‌توانند در میدان نبرد مورد استفاده قرار گیرند - توسط مسکو در خارج از روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است که به عنوان هشداری به غرب در مورد تسلیح و حمایت از اوکراین می‌باشد.

به نوشته رویترز، وی در این‌باره اضافه کرد: «این دقیقاً به عنوان یک عنصر بازدارنده است تا همه کسانی که به فکر تحمیل یک شکست استراتژیک بر ما هستند از این شرایط غافل نباشند. اما مسکو در حال حاضر نیازی به متوسل شدن به سلاح‌های هسته‌ای نمی‌بیند، به همین دلیل هیچ تغییری در موضع هسته‌ای روسیه ایجاد نمی‌شود. تنها در صورت تهدید موجودیت دولت روسیه چنین اقدامی محتمل است».

رئیس جمهور روسیه در ماه مارس اعلام کرد که با استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس موافقت کرده و در مقابل به استقرار چنین سلاح‌هایی توسط آمریکا در بسیاری از کشور‌های اروپایی طی چند دهه اخیر اشاره کرد.

پیش از این نیز «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو کاملاً به اصل غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای متعهد است و استفاده از این تسلیحات منحصراً در شرایط فوق‌العاده و با جنبه دفاعی امکان دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر