۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۷۲۶۴۳
چین با اعلام این که محصولات شرکت آمریکایی میکرون تکنولوژی در بررسی امنیت سایبری در این کشور، مردود شده‌اند، جنگ تراشه با آمریکا را به مرحله جدید رساند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، پکن روز یکشنبه در بیانیه‌ای به اپراتور‌های زیرساخت‌های حساس، نسبت به خرید محصولات میکرون هشدار داد و اعلام کرد که خطرات امنیت سایبری نسبتا جدی را در محصولات این شرکت آمریکایی که در این کشور به فروش رفته، مشاهده کرده است.

طبق بیانیه اداره فضای سایبری چین (CAC)، این امر، خطرات امنیتی قابل‌توجهی برای زنجیره تامین زیرساخت‌های اطلاعاتی حساس چین، ایجاد کرده است که بر امنیت ملی تاثیر می‌گذارد.

این بیانیه پس از گذشت بیش از یک ماه از اعلام آغاز تحقیقات چین درباره واردات محصولات میکرون که بزرگترین تولیدکننده تراشه‌های حافظه آمریکاست، منتشر شد. بخش فناوری، به میدان نبرد حساسی بر سر امنیت ملی بین دو اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است. واشنگتن پیش از این، شرکت‌های فناوری چین را در لیست سیاه قرار داده و صادرات پردازنده‌های پیشرفته به چین را ممنوع و فراهم کردن کمک‌های خاص به صنعت تراشه چین را برای شهروندان آمریکایی قدغن کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتیجه‌گیری پکن، هیچ پایه و اساسی ندارد و واشنگتن به تلاش برای محدود کردن اختلالات صنعت با همکاری متحدان خود، ادامه می‌دهد.

در پی انتشار این خبر، ارزش سهام سامسونگ الکترونیکس و اس کی هاینیکس که بزرگترین رقیبان میکرون هستند، در سئول صعود کرد. سهام شرکت‌های تراشه سازی چینی SMIC و هوا هونگ سمیکانداکتور در هنگ کنگ، بیش از سه درصد صعود کرد.

این اقدام، ابهامات جدید برای سایر شرکت‌های تراشه‌سازی آمریکایی ایجاد می‌کند که به چین فروش دارند. چین، بزرگترین بازار دنیا برای نیمه رساناهاست و شرکت‌هایی نظیر کوالکام، برادکام و اینتل، میلیارد‌ها قطعه تراشه به چین می‌فروشند و این تراشه‌ها، در ساخت محصولات الکترونیکی استفاده می‌شوند که به سراسر جهان صادر می‌شوند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز یکشنبه در پایان نشست سران گروه هفت در ژاپن نسبت به روابط چین، ابراز خوش بینی کرد. او گفت: انتظار دارد روابط بین دو کشور به زودی، روند رو به بهبودی داشته باشد.

آژانس سایبری چین در بیانیه روز یکشنبه خود اعلام کرد: این کشور از محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های همه کشورها، تا زمانی که تابع قوانین و مقررات باشند، استقبال می‌کند. تحقیقات درباره محصولات میکرون، اقدامی ضروری برای حفظ امنیت ملی است. اما در بیانیه این آژانس، به جزئیات مربوط به ریسک‌های امنیتی که در محصولات خاص میکرون بوده یا شناسایی شده است، اشاره نشد.

میکرون که پیش از این اعلام کرده بود از امنیت محصولات و تعهدات خود در قبال مشتریان حمایت می‌کند، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال ارزیابی نتیجه این بررسی است. این شرکت گام‌های بعدی خود را ارزیابی کرده و مشتاقانه منتظر است به گفتگو با مقامات چینی ادامه دهد.

تراشه‌های حافظه پیش از این، یکی از بخش‌های درگیر در تنش‌های آمریکا و چین بود. واشنگتن در دسامبر، شرکت سازنده حافظه فلش "یانگتسه مموری تکنولوژی" را که مورد حمایت دولت چین بود، در لیست سیاه قرار داد و عملا توانایی‌های چین در حوزه تراشه‌های پیشرفته سه‌بعدی ناند را محدود کرد. این شرکت چینی پیش از آن سرگرم مذاکره برای تامین قطعات آیفون اپل بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، میکرون، تنها سازنده تراشه حافظه رایانه در آمریکاست که از رکود‌های صنعت، جان به در برده است. اکثر محصولات میکرون طبق استاندارد‌های صنعتی ساخته شده اند و می‌توان آن‌ها را به راحتی با تراشه‌های سازندگان رقیب مانند سامسونگ و هاینیکس تعویض کرد. این دو سازنده تراشه کره جنوبی، در چین کارخانه دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر