۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۷۲۴۸۶
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تدارک برای وقوع یک حمله هسته‌ای احتمالی در اوکراین، اقدام به کار گذاشتن شبکه‌ای از سنسور‌ها در این کشور با قابلیت شناسایی منشا هر گونه حمله اتمی کرده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، پایگاه راشاتودی نوشت؛ روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که روز جمعه با استناد به اداره ملی امنیت هسته‌ای واشنگتن منتشر کرد نوشت، این سنسور‌ها این قابلیت را دارند که تشعشع را چه از سمت یک بمب آلوده کننده هسته‌ای مشهور به بمب کثیف و چه از سمت یک بمب هسته‌ای شناسایی کنند.

این روزنامه آمریکایی ادعا کرد: "یکی از اهداف این برنامه این است در صورت منفجر کردن یک سلاح رادیواکتیو از سوی روسیه در خاک اوکراین اطمینان حاصل شود که امضای اتمی آن و مقصر بودن مسکو در آن، مورد راستی آزمایی قرار بگیرد. "

واحد موسوم به "تیم پشتیبانی انرژی هسته‌ای" در "اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا" توضیح داد، شبکه سنسور‌های شناسایی تشعشع در حال استقرار "در سراسر منطقه" بوده و می‌تواند "اندازه، مکان و تاثیرات هر گونه انفجار اتمی را تشخیص دهد. "

بر اساس گزارش‌ها این واحد در حال همکاری با دولت اوکراین در زمینه نصب این سنسورها، آموزش دادن کارگران برای کار با آنها، رصد داده‌ها و هشدار دادن نسبت به سطح خطرناک تشعشع است.

واحد "تیم پشتیبانی انرژی هسته‌ای" اضافه کرد، داده‌های این سنسور‌ها اجازه به "بروز هیچ گونه فرصتی برای روسیه به منظور استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین بدون شناسایی شدن نخواهد داد. "

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت، این برنامه "مرتبط با هرج و مرج جنگ هسته‌ای و چگونگی استفاده آمریکا از این سامانه جدید برای رخنه در آن است. "

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ماه گذشته میلادی اعلام کرد، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کشورش در تابستان امسال در پاسخ به تصمیم انگلیس برای ارائه مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین در بلاروس مستقر می‌شوند. او داشتن هرگونه نیتی برای استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین را رد کرد، اما همچنین متعهد شد از "تمام ابزار‌های موجود برای محافظت از روسیه" استفاده می‌کند.

مقامات روس در پاسخ به اتهامات مطرح شده از سوی غرب علیه خود مبنی بر انجام "لفاظی غیرمسئولانه هسته‌ای" متقابلا به ریاکاری آمریکا و ناتو اشاره کردند. این مقام‌ها خاطرنشان کردند، رهبران غرب این واقعیت را نادیده می‌گیرند که آمریکا از مدت‌ها قبل تسلیحات هسته‌ای خود را در کشور‌های بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است. دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و معاون فعلی دبیر شورای امنیت این کشور اخیرا با انتقاد از اظهارات چند روز قبل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، او ریاکارانه از رنج مردم ژاپن به خاطر بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی ابراز تاسف کرد، در حالی که اشاره‌ای به این که واشنگتن عامل این بمباران به عنوان تنها بمباران اتمی رخ داده در تاریخ جهان بوده، نکرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شد که سنسور‌های تشعشع هسته‌ای آمریکا می‌توانند جلوی اینکه روسیه دست به یک حمله هسته‌ای "انحرافی" و طرح این اتهام که کی‌یف بمب را در میدان جنگ منفجر کرده تا تحریک به مداخله مستقیم غرب در این درگیری کند را بگیرند. وزارت انرژی آمریکا در سال جاری میلادی حدود ۱۶۰ میلیون دلار برای اقدامات احتیاطی هسته‌ای در اوکراین هزینه می‌کند و مبلغ مشابهی را هم برای همین موضوع در سال ۲۰۲۴ درخواست کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر