۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۷۲۴۴۵
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، گفت: اکنون در تولید زیرسامانه‌های پهپادی به بلوغ کامل رسیده‌ایم و تولیدکنندگان ما که در زنجیره تأمین قرار دارند می‌توانند تولید بالا را در آینده نزدیک نوید دهند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از وزارت دفاع، امیر افشین خواجه‌فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما با محوریت الحاق پهپاد‌های جدید به ارتش خاطرنشان کرد: ما در راستای تکمیل سبد محصولی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی از لحاظ کاربری‌های مختلف به تنوع محصول رسیده‌ایم. از حدود دو سال قبل طی یک تفاهم راهبردی میان ارتش و وزارت دفاع و همچنین تأکید امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع سعی کردیم تا به سقف مورد نیاز ارتش در حوزه پهپادی برسیم.

وی با اشاره به پهپاد‌هایی که به ارتش الحاق شده است، تأکید کرد: در آستانه ۲۹ فروردین، پهپاد‌های مختلف به نیرو‌های چهارگانه ارتش تحویل شد که عمدتاً پیش از این نیز با همین عناوین به این نهاد تحویل شده بودند. اما، آنچه به آن توجه داریم دریافت بازخورد از ارتش در تحویل‌دهی‌های مختلف بوده و این بازخورد‌ها به طور عمده در میدان‌های رزم و رزمایش‌هایی که انجام می‌شود به‌دست می‌آید.

وی با بیان این‌که «این پهپاد‌ها روز به روز در فرآیند ارتقا قرار گرفته‌اند»، ادامه داد: همه پهپاد‌هایی که امروز به ارتش الحاق شد در داخل کشور و در مجموعه‌های وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و تولید شده‌اند، به همین دلیل، دفاتر طراحی و طراحان اصلی آن‌ها پس از دریافت بازخورد‌ها می‌توانند تغییرات مورد نیاز را در جزئیات آن‌ها ایجاد کنند.

امیر خواجه‌فرد، هدف وزارت دفاع را افزایش تولید پهپاد‌های مختلف تحویلی به ارتش عنوان و تأکید کرد: هدف ما این است که کمیت پهپاد‌ها را افزایش دهیم و این فرآیند به خوبی در حال انجام است که این پهپاد‌ها بنابر مأموریت‌های محوله در نیرو‌های چهارگانه ارتش به‌کار گرفته خواهند شد. ما اکنون در تولید زیرسامانه‌های پهپادی به بلوغ کامل رسیده‌ایم و تولیدکنندگان ما که شامل سازمان‌های دیگر وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند در زنجیره تأمین ما قرار داشته و می‌توانند تولید بالا را در آینده نزدیک نوید دهند.

وی با اعلام دستیابی ایران به قابلیت پرواز خودکار در پهپاد‌ها عنوان کرد: ما تا دو دهه قبل به ایستگاه‌های زمینی پهپادی محدود بودیم، ولی امروز به قابلیت پرواز خودکار (Auto Pilot) دست پیدا کرده‌ایم که تقریباً پهپاد به صورت اتوماتیک پرواز می‌کند و این به این مفهوم است که ما به برد‌های بسیار بالایی رسیده‌ایم. هنگامی که ما به برد‌های بسیار بالا می‌رسیم یکی از مؤلفه‌های راهبردی قابلیت نفوذ به عمق دشمن است.

وی افزود: یکی دیگر از مؤلفه‌ها، دستیابی به ارتفاع بالا در پهپاد‌ها است، ما در حوزه موتور به ویژه در حوزه موتور‌های جت توفیقات خوبی داشته‌ایم و پهپاد‌های ما در ارتفاع بالا می‌توانند پرواز کنند که توان رزم را برای اجرای سناریو‌های مختلف عملیاتی افزایش می‌دهد. یکی دیگر از کاربرد‌های رسیدن پهپاد‌ها به ارتفاع بالا، استفاده از آن‌ها برای آزمایش موشک‌های پدافندی است.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پهپاد ابابیل ۵ و تسلیحات نصب شده بر روی آن، تصریح کرد: پهپاد ابابیل ۵ توان شلیک تسلیحات مختلف با حجم بالا هوشمند و به صورت مختلف را دارد که یکی از مؤلفه‌های راهبردی محسوب می‌شود، البته پهپاد‌های دیگری هم به همین ویژگی مجهز شده‌اند.

وی با بیان این‌که ما در رده بسیار خوبی از علم و فناوری پهپادی قرار گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: به طور قطع به کشور‌های اسلامی کمک خواهیم کرد، البته هر کشور دیگری که بخواهد برای دفاع از خود پهپاد تهیه کند به او کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: کشور‌های بسیاری به ما مراجعه می‌کنند، چون پهپاد‌های ما صاحب سبک بوده و عملکرد بسیاری خوبی دارند، چرا که توانمندی آن‌ها مبتنی بر تجارب میدان‌های رزم واقعی حاصل شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر