۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۷۲۴۳۰
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی از دستور کار قرار گرفتن طرح ایمن­‌سازی زیرساخت‌های حیاتی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، امیرمحمود غفاری یادآور شد: پس از تدوین و تصویب کاربرگ‌های مرتبط با مجوز‌های کسب و کار، سامانه‌های تخصصی مرتبط با آن‌ها راه‌اندازی شد.

وی بابیان این‌که از ۶ فروردین امسال این سامانه‌ها به سامانه ملی مجوز‌های کشور متصل و عملیاتی شدند، ادامه داد: با توجه به تکالیف مصوبات جلسه ۲۳ شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با موضوع یکپارچگی توسعه دولت الکترونیک و پنجره واحد خدمات، دستگاه‌های اجرایی بایستی حداقل یک سوم خدمات پرکاربرد خود را تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ به پنجره خدمات دولت متصل می‌کردند. این موضوع در دستور کار ستاد و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و با تلاش‌های صورت گرفته، «پنجره واحد خدمات وزارت راه وشهرسازی» با آدرس Https://my.mrud.ir راه اندازی شد و قابل بهره برداری است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع خدمات شناسه دار و پرکاربرد و مجوز‌های کسب و کار وزارت راه و شهرسازی از طریق پنجره واحد وزارتخانه در دسترس و قابل ارائه است. به‌عنوان نمونه در خصوص خدمات شناسه دار و پرکاربرد متصل شده به این درگاه با توجه به کثرت مخاطبان می‌توان از سامانه املاک و اسکان کشور، سامانه طرح نهضت ملی مسکن و همچنین سامانه ارائه تسهیلات بافت فرسوده و ودیعه اسکان موقت نام برد.

غفاری همچنین درباره افزایش حجم تهدیدات و حملات سایبری در سنوات اخیر و تمهیداتی که جهت ایمن سازی سرویس­‌ها و سامانه‌های حساس وزارت راه و شهرسازی اندیشیده شده گفت: با عنایت به اینکه وزارت راه و شهرسازی و خدمات آن در رده زیرساخت‌ها و سرویس­‌های حیاتی و حساس قرار دارد لذا الزامات و مقررات امنیتیِ ابلاغی توسط نهاد‌های سیاستگذار این حوزه از جمله مرکز ملی فضای مجازی، سازمان پدافند غیرعامل و مرکز مدیریت راهبردی افتا در وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است و برنامه‌های عملیاتی مرکز فاوا هم‌راستا با سیاست‌های راهبردی ابلاغی توسط نهاد‌های مذکور تعریف و جریان می‌یابد.

وی اظهار کرد: طرح ایمن­‌سازی زیرساخت‌های حیاتی در ابعاد مشخص شده و حوزه‌های مختلف آن، با رویکرد حفاظت از دارایی‌های سایبری، تشخیص ناهنجاری و رخداد‌های امنیتی از طریق ایجاد مرکز پایش و عملیات امنیت و پاسخ به موقع به رخداد‌ها با بهره گیری از ظرفیت نیرو‌های متخصص حوزه امداد سایبری به نحوی که سه رکن محرمانگی، یکپارچگی و دسترس پذیری مخدوش نشود در حال پیگیری است.

به گفته معاون وزیر راه و سهزسازی، علاوه بر این، برنامه‌ریزی‌های لازم برای فزایش توان تاب آوری و بازیابی از بحران منطبق بر اسناد طرح تداوم کسب و کار صورت پذیرفته است و پیگیری‌های لازم به منظور ایجاد و تخصیص ردیف بودجه اختصاصی این حوزه در دست پیگیری است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر