۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۷۲۳۷۸
اسلامی:
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آستانه ۲۰ فروردین «سالروز ملی فناوری هسته‌ای» با حضور در برنامه صف اول درباره جدیدترین دستاورد‌ها و موضوعات مختلف صنعت هسته‌ای سخن گفت.

به گزارش پایداری ملی، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آستانه ۲۰ فروردین «سالروز ملی فناوری هسته‌ای» با حضور در برنامه صف اول درباره جدیدترین دستاورد‌ها و موضوعات مختلف صنعت هسته‌ای سخن گفت.

اسلامی در خصوص رادیو دارو‌ها و درمان سرطان گفت: یکی از موضوعات بسیار اولویت دار اهتمام برای گسترس تولید رادیو دارو‌ها است. دو هدف داریم. یک رادیو دارو‌های تشخیصی را باید ضریبش را افزایش دهیم. دوم بخش درمانی است که اثربخشی ان را افزایش دهد. وقتی می‌رسیم به مرحله آزمون بالینی اونوقت ان را رسانه‌ای خواهیم کرد. در هر مرتبه‌ای که اندازه گیری شود ما حداقل ده تا نزدیک بیست پروژه رادیو دارویی را در دست داریم و این پروژه‌ها به موازات هم در حال انجام است.

معاون رئیس جمهور گفت: ما سال گذشته سه رادیو دارو جدید رونمایی کردیم و امسال دو رادیو دارو جدید رونمایی کردیم که از جنس محصولاتی است که دانشی است و جزو سه کشور اول دنیا می‌شویم که در دنیا کار شده است.

وی ادامه داد: یکی از این رادیو دارو‌ها مربوط به بحث سرطان کودکان است و در حال آزمون است و علاوه بر ان رادیو دارو‌های دیگر نیز در حال آزمون است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در فرایند ازمون این رادیو دارو‌ها در دست استفاده است و در بوشهر در حال ازمایش است و وقتی در اثربخش بودن آن کسب اطمینان کنیم گواهی اخلاق صادر و قابلیت تولید فراهم خواهد شد. این مرحله بالینی را ما باید پشت سر گذاریم و زمان ان بستگی به نوع تیم پزشکی دارد تا با تحلیل و تجزیه اثرات را بر روی بیمار مشاهده کنند. بعضی اوقات در بیماران مختلف نتایج متفاوت دارد و احتیاج به یک زمان بیشتر است.

وی در خصوص برگزاری مراسم به منظور روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: فردا ما مراسم نداریم و ترجیح دادیم که با توجه به شب‌های مراسم را بعد از ماه مبارک برگزار کنیم و در آن پنج دستاور رونمایی خواهند شد. همکاران ما بیست فروردین برایشان روز پاسخگویی است و وعده می‌دهیم پرتلاش کار کنیم تا برای مردم نتایجی داشته باشیم.

اسلامی در خصوص شیرین سازی آب دریا گفت: ما با توجه به مطالبه مردم بوشهر از قبل از پیروزی انقلاب، یک مطالبه بود که سازمان آب شیرین کن داشته باشد. آب شیرین را هم می‌توان از راکتور‌های اتمی تولید کرد. همچنین دیگر مفروضه آن فرایند معکوس کردن است که رایج است و قیمت پایین تری دارد. در سفر آقای رئیس جمهور به بوشهر به ما ابلاغ شد و یک پروژه هفتاد هزار متر مکعب را شروع کردیم و ظرف دو سال ان شاالله بتوانیم این پروژه را افتتاح کنیم. تا اول ۱۴۰۴ باید آب شیرین در لوله‌های مردم وجود داشته باشد و استفاده کنند.

وی افزود: هفتاد هزار متر مکعب یک ظرفیت بزرگ برای شیرین سازی آب است. بزرگترین ظرفیت آب شیرین کن در کشور سامانه ۲۰۰ هزار متر مکعب است که در فلات مرکزی وجود دارد. بعد از آن این پروژه یکی از ظرفیت‌های بزرگ آب شیرین کن است.

اسلامی در خصوص برنامه‌های سازمان برای کشاورزان گفت: با توجه به اینکه فناوری هسته‌ای بیشش از شش دهه است در دنیا در بحث کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ما در بحث سلامت محصول از طریق پرتو دهی و هم خود محصولات گام برداشتیم. در بحث محصولات یکی سامانه پرتودهی است که با اشعه گاما برای سرویس دادن به متقاضیان صورت میگیرد. این سامانه‌ها برای پرتودهی غلات و محصولات کشاورزی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرد. این سامانه‌ها به صورت تولید سری کار می‌شود. نکته مهمتر این است که کانون‌های انتخاب شده در شهر‌های گوناگون زمین انتخاب شده است. این پروژه ده ساله است و امیدواریم یک تاثیری را در افت زدایی محصولات و انبارمانی آنان کمک کند. هم کمک میکند برای سلامت جامعه و هم اینکه از لحاظ اقتصادی از طریق بالاتر بردن زمان ماندگاری به معیشت خانوار و اقتصاد کشور اثر مثبتی خواهد داشت. شما وقتی ۱۲۰ میلیون تن غلات ۳۰ درصد اعلام می‌شود که ضایعات دارد، این ۳۰ درصد ظرفیت بزرگی برای استفاده مردم است که هدر می‌رود.

وی گفت: یکی از دستاورد‌های فاخر در کشور شتاب دهنده‌ها هستند. این پروژه سه سال طول کشیده است. سامانه شتاب دهنده مهمترینش این است که در پساب‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث خنثی سازی و تصفیه پساب‌ها شود. یکی دیگر از ان کاربرد صنعتی است که در تولید لاستیک و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شتاب دهنده در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. در هر محصول تولیدی مهمترین فاکتور قابلیت اطمینان است. لاستیک هواپیما و خودرو وقتی یک عمری دارد از طریق شتاب دهنده قابلیت اطمینان بالاتری پیدا می‌کنند.

اسلامی اظهار کرد: در بحث کشاورزی یکی دیگر از دستاورد‌ها عقیم سازی حشرات است. ما این را از مقیاس آزمایشگاهی به سمت صنعتی به پیش بردیم. این فناوری مورد استفاده قرار گرفت و بالای ۹۷ درصد جواب مثبت گرفت. ما به یاری خدا امیدواریم که بتوانیم پرشتاب‌تر پیکیری کنیم تا هم در جنوب و هم در شمال کشور بتوان با این افات مقابله کرد. این مگس مدیترانیه‌ای باعث می‌شود تا باغ داران ضرر کنند. به حمدالله این جواب داده و با شرکت‌ها صحبت کردیم و امیدواریم قبل از اینکه فصل مورد نظر فرا رسد بتوانیم این افت را از بین ببریم.

وی ادامه داد: نکته دوم فناوری پلاسما است. پلاسما یکی از فناوری موثر است. ما در بخش کشاورزی برای مبارزه آفت آفلاتوکسین بود که در بحث پسته استفاده کردیم. سال گذشته اولین دستگاه را ساختیم و در ادامه راه متوجه یک افت دیگر شدیم. در باغات پسته عملیات اجرایی را انجام دادیم و موفق شدیم. با توجه به این عمل پسته افت زدایی می‌شود و تجار پسته این اطمینان را می‌توانند داشته باشند که افت از این پسته دور شده است.

اسلامی افزود: یکی دیگر از اثرات پلاسما، مقابله با افت نخلستان‌ها است. همین خرمای ما را کشور‌های حاشیه خلیج فارس خریداری می‌کنند. این‌ها این را می‌برند در روسیه پرتودهی می‌کنند و بعد استفاده می‌کنند. سامانه گاما در محصول خرما می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و در حال پیگیری هستیم تا عملیاتی کنیم. یکی دیگر از موارد استفاده از پلاسما مقابله با افت جره بوده است. این هم یکی از دستاورد‌های طبیعی است و بدون عوارض است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص پرتو‌ها و اثراتشان در زندگی انسان‌ها گفت: پرتو‌ها وقتی به محصول تابیده می‌شود هدفش از بین بردن آفت زدایی است. هدف دیگر هم آفت پذیری محصول را از بین میبرد. خود به خود وقتی آفتی نیست وارد بدن انسان هم نمی‌شود و یک محصول پاک است.

اسلامی افزود: ما ۱۵۹ دستاورد در سال ۱۴۰۱ داشتیم. گرفتاری ما در این سال کم نبود. فشاری که بود بسیار سنگین بود. فشار‌های سیاسی و قطعنامه‌های گوناگون وجود داشت، اما ما دستاورد‌های بسیاری را کسب کردیم. یکی از دستاورد جدیدی که برای سال ۱۴۰۱ بوده، بحث ایزوتوپ‌های پایدار بود. این ایزوتوپ‌ها برای درمان سرطان تیروئید است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه خواهد رسید.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تولید برق به وسیله انرژی هسته‌ای و مقابله کشور‌های استکباری با ایران گفت: تحریم انرژی اتمی معنایش این است که وارد حوزه منطقه ممنوعه شدید. این فرایند‌های نوظهور قدرت آفرین است و کشور‌های استکباری نمی‌گذارند در اختیار دیگران قرار گیرد. کل سیستمی که اعمال می‌کنند برای کشور ایران است. خب با این مخالفت می‌کنند و در این مسیر تحریم می‌کنند. اما نکته‌ای که برای ایران مهم است تولید برق است. به همین دلیل طرف‌های خارجی در این خصوص همکاری نکردند. ما امروز پروژه‌هایی را با همکاری روسیه داریم و اینان در حال پیشرفت است و امیدواریم که بتوانیم اجازه ندهیم تاخیر بیشتری داشته باشد. ما ان شاالله بتوانیم ده هزار مگاوات پروژه جدید را تکمیل کنیم.

وی در خصوص تحریم رادیو دارو‌ها گفت: تنها شرکت ما تحریم شده و تحریم همه شرکت‌ها را هدف قرار داده و این نکته حائز اهمیت است که این تحریم کمک کرده ظرفیت‌های خود را برای تولید انبوه رادیودارو گسترش دهیم. ما در حال گسترش مرکز تولید رادیودارو هستیم و امیدواریم قبل از ۱۴۰۴ افتتاح شود و در اختیار مردم ایران قرار گیرد.

اسلامی در خصوص بحث توافق موقت مطرح شده از سوی غربی‌ها گفت: بحث توافق موقت، هر روز انان برای خودشان یک حرفی می‌زنند و همه بهانه است. هدف آنان تعطیل کردن صنایع هسته‌ای در ایران بود. الان هم که چندماه وقت گرفته شد تا به برجام بازگردند و تعهداتشان را عمل کنند، اما این کار را انجام ندادند.

وی ادامه داد: وقتی شما دارای یک دانش هستید در بحث مذاکرات تاثیرگذار است. انان متوجه شدند که دانش ایران بومی است و قابل از بین بردن نیست. در بحث مذاکرات چندین بار با خیز محکم تلاش کردند تا دستگاه سانتریفیوژ را برچینند و چندین بار تهاجم کردند، اما همیشه شکست خوردند. ما قبلا ۱۲ هزار سو قابلیت داشتیم. اما الان ۳۱ هزار سو ظرفیت غنی سازی داریم. ما در هدف بلند مدت رسیدن به ۹۰ هزار سو غنی سازی در دستور کار داریم. حجم غنی سازی ما سابقه نداشته و این‌ها دوست و دشمن را متوجه می‌کند که این ظرفیت یک ظرفیت حقیقی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر