۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۷۲۲۴
مجموعه اخبار منتشر شده روزهای اخیر نشان می‌دهد که تلاش غرب علیه برنامه‌ موشکی ایران احتمالا وارد مرحله جدیدی خواهد شد.
البته این موضوع قابل پیش‌بینی بود که در صورت کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا برای اعمال فشار بر ایران به دنبال بهانه‌هایی دیگر و از جمله موضوع توانایی‌های موشکی و یا مساله حقوق بشر خواهد رفت.

اظهارات سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضا سپاه در این مورد قابل توجه است که در روزهای اخیر گفته: روحیه استکباری آمریکا چیز جدیدی نیست و قبل از شروع مذاکرات مقام معظم رهبری این مسئله را پیش بینی و یادآوری کردند و فرمودند مشکل آمریکایی ها بحث هسته ای ما نیست بلکه پس از مسئله هسته ای به سراغ محدودسازی موشک های بالستیک و یا پهپادهای ما خواهند رفت.

پس از توافق ایران و ۵+۱ بود که این سوال در بعضی از محاقل سیاسی آمریکا مطرح شد که چرا در برنامه اقدام مشترک که مورد توافق طرفین قرار گرفته است به موضوع برنامه موشکی ایران پرداخته نشده است. در یکی از جلسات استماع سنای آمریکا پس از توافق ژنو، شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که در این توافق به گونه‌ای به برنامه موشکی ایران نیز پرداخته شده است.

جلسه اخیر در سنای آمریکا از ایده‌ای که مورد نظر شرمن بوده است پرده برداشت. وی که در کمیته روابط خارجی سنا سخن می‌گفت، اعتراف کرد که آمریکا تاکنون نتوانسته است برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران را که قدرت پرواز دوربرد و ظرفیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، متوقف کند. البته او مدعی شد که مسئله توقف برنامه موشک‌های بالستیک ایران می‌تواند در توافق جامع مورد توجه قرار گیرد.

وی در این جلسه اظهار داشته است که در توافق ژنو ایران پذیرفته است که به موضوع قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران بپردازد و از این شش قطعنامه که در فاصله سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ صادر شده‌اند، پنج قطعنامه به موشک‌های بالستیک ایران نیز اشاره کرده‌اند. برای مثال، تنها قطعنامه‌ای که در دوره اوباما و در سال ۲۰۱۰ صادر شده، اظهار می‌دارد که ایران نباید هیچ فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیکی را انجام دهد که قادر باشند سلاح هسته‌ای حمل کنند.

در میانه چنین اخباری، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با انتقاد از رویکرد دولت در سیاست خارجی مدعی شد که کار به جایی رسیده که سفیر آمریکا در سازمان ملل به وزارت خارجه نامه می نویسد که هیات کره شمالی وارد ایران نشود، وزارت خارجه نیز تمکین کرده و با این توجیه که سفر هیات کره ای در مقطع کنونی به صلاح نیست، مانع این اتفاق شده است.

البته نمایندگی ایران در سازمان ملل ادعای این نماینده مجلس مبنی بر مکاتبه سفیر امریکا در سازمان ملل با وزارت خارجه ایران برای ممانعت از سفر یک هیئت به تهران را رد کرد و علیرضا میریوسفی سخنگوی سفارت ایران در سازمان ملل در واکنش به ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر مکاتبه سفیر امریکا در سازمان ملل با وزارت خارجه ایران و درخواست لغو سفر هیئت کره شمالی به تهران گفت: بر اساس اطلاع این نمایندگی سفیر آمریکا در سازمان ملل نامه ای به مقامات ایران ننوشته است. اصولا سفرای سازمان ملل هیچگاه مستقیما با وزارتخانه های کشورها مکاتبه نمی‌کنند.

سخنان صبح روز شنبه در جمع پرسنل نیروهای ارتش نیز نشان داد که این انتظار بی‌جای آمریکایی‌ها واقعا وجود دارد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی اظهارنظرهای مقامات امریکایی مبنی بر اظهار دوستی با ملت ایران، افزودند: آن‌ها در این خصوص نیز دروغ می‌گویند. از یک طرف می‌گویند با ملت ایران دوست هستیم اما از طرف دیگر این ملت را تهدید می‌کنند و انتظار هم دارند که جمهوری اسلامی از قدرت دفاعی خود بکاهد و این، واقعاً تمسخیرآمیز است. ملت ایران و مسئولان در بخشهای مختلف بویژه نیروهای مسلح، به توفیق الهی، روز به روز قدرت دفاعی خود را افزایش خواهند داد.

صبح روز یک‌شنبه نیز، ۲۲ تن از نمایندگان مجلس به علت عدم حمایت از پیشرفت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از سفر هیأت‌های کارشناسی کشورهای دیگر در جهت توسعه توان موشکی به ایران از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سوال کردند و ۲۳ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نسبت به عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های نظامی و موشکی که نشانگر اقتدار ملی است و اثر بازدارندگی در تهدیدهای نظامی دارد، تذکر کتبی دادند.

این نمایندگان در شرح تذکر کتبی خود به رئیس جمهور آورده‌اند: آن چیزی که امنیت کشور را حفظ می‌کند، نشان دادن اقتدار ملی و دفاعی است. لیکن متاسفانه برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته مجوز برگزاری رزمایش بزرگ سالیانه موشکی نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای عای امنیت ملی متوقف شده است و دستورات لازم جهت تخصیص اعتبارات به منظور پشتیبانی طرح‌های اضطراری نیروهای مسلح صادر نشده است.

مجموعه این اخبار از سویی شدت توقعات غیرمنطقی غرب و از سوی دیگر ضرورت اجماع ملی بر سر حفظ و ارتقای توان دفاعی کشور را نشان می‌دهد. این موضوع به خصوص با یادآوری این نکته قابل توجه است که غرب در روند برخورد خود با قدرت نظامی عراق و فرسوده کردن توان این کشور بر مبنای قطعنامه ۶۸۷ شورای امنیت این کشور را از داشتن موشک‌های با برد بیش از ۱۵۰ کیلومتر محروم کرد.

تابناک


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر