۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۷۲۱۵۲
رئیس جمهور در مراسم افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی با ابراز خرسندی از تلاش های صورت گرفته توسط متخصصین داخلی گفت: امروز روز بسیار خوشحال کننده ای است که جلوه‌های یک اراده قوی و یک کار و تلاش را در این منطقه می‌بینیم.

به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور امروز در آیین افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار داشت: امروز روز بسیار خوشحال کننده ای است که جلوه‌های یک اراده قوی و یک کار و تلاش را در این منطقه می بینیم.

وی افزود: این حرکت و تلاش جلوه یک عزم و اراده ای است که ما می توانیم را اجرا کرده و اثر ارزشمند به دست نیروی ایرانی با کالا و طراحی و اجرایی ایرانی و مشورت ایرانی انجام شده است.

رئیس جمهور ضمن تشکر از تلاش تمامی طراحان، مجریان،کارگران و مشاوران، افزود: امروز منافع این پالایشگاه کاملا ایرانی بخش‌های مختلفی از صنعت نفت کشور را فعال خواهد کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه امیدواریم فاز ۱۱ پارس جنوبی به زودی توسط وزارت نفت فعال شود، گفت: همان طور که فرزندان ما اثبات کردند کارها بر روی زمین نخواهد ماند، به زودی فاز ۱۱ نیز به سرانجام برسد.

خسارت ناشی از توقف ده ساله این پروژه باید جبران شود

رئیس‌جمهور در ادامه آئین افتتاح فاز ۱۴ پارس‌جنوبی گفت: این پروژه از سال ۹۲ به نحوی متوقف ماند، برخی از این توقف بعنوان عدم‌النفع یاد می‌کنند اما معتقدم این معطلی مایه خسارت بوده است.

وی افزود: خسارتی که بواسطه توقف ده ساله تکمیل پروژه ایجاد شده، باید به نحوی جبران شود. اراده و پیگیری مجدانه یک سال‌ونیم اخیر برای تکمیل این طرح قابل تقدیر است. بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این سال‌ها انجام گرفته اما به حال خود رها شده لذا باید پیگیری شود. از شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع ناترازی انرژی باید استفاده شود.

لزوم پرداخت بموقع حقوق و دستمزد کارگران

رئیس جمهور افزود: در هیچ شرایطی نباید حق کارگر ضایع شود و اگر کاستی از جهت اعتبارات وجود دارد نباید در دستمزد این مشکل نمایان شود 

رئیسی با تاکید بر پرداخت به موقع حقوق کارگر گفت: حقوق کارگران در کشور نباید یک ماه عقب بیافتد. پرداخت به موقع دستمزد کارگران باعث افزایش برکت در کار می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه وزارت نفت به انجام مسئولیت های اجتماعی اهمیت دارد و مردم نیز انتظار دارند مشکلات اجتماعی آن ها رفع شود و وزارت نفت باید بر اساس قانون به مسئولیت هایش عمل کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در کنار مدیریت تولید باید مدیریت مصرف نیز باید توجه شود و الگوی مصرف نیاز به فرهنگ سازی دارد که امید می رود رسانه ملی و اساتید ورود جدی نمایند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: سرمایه های کشور باید به سمت تولید هدایت شود تا در جهت رشد اقتصادی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه دشمن امروز به دنبال ایجاد مشکلات اقتصادی است، خاطر نشان کرد: کشور فقط با ساختن موشک و حوزه نظامی اقتدار نمی رود و بخش صنعت نیز برای ما خیلی اهمیت دارد و ایران قوی همچنین با پالایشگاه ها و پتروشیمی های بیشتر شکل خواهد گرفت.

 

 

به گزارش فارس، مراسم افتتاح و بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی صبح امروز پنجشنبه با حضور رئیس جمهور و تعدادی از اعضای هیئت دولت در جنوب استان بوشهر برگزار شد.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در روز، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع ال‌پی‌جی و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و مشارکت کنسرسیوم تماماً ایرانی با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در آستانه بهره‌برداری است.

طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به دو بخش خشکی و فراساحل تقسیم می‌شود. بخش خشکی این طرح شامل تأسیسات پالایشگاهی است و بخش فراساحلی شامل ۴ سکوی گازی (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری)، ۴۴ حلقه چاه و دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ است که گاز را از دریا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان به پالایشگاه منتقل می‌کند و در عمل فرآیند شیرین‌سازی گاز را در بخش خشکی انجام می‌دهد.

بیش از ۷۰ درصد کل کالای مورد نیاز فاز ۱۴ پارس جنوبی از تولیدکنندگان داخلی تأمین شد که نسبت به دیگر پالایشگاه‌های مشابه رکورد جدیدی در استفاده از توانمندی‌های داخلی نشان می‌دهد.

با راه‌اندازی کامل این پالایشگاه بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت پالایش گاز کشور افزوده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر