۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۲۱۴۴
نخستین رزمایش سقوط هواپیما با محموله پرتوی کشور در شهرستان ری با رویکرد ارزیابی میزان آمادگی و تمهیدات پیش بینی شده سازمان‌های مربوطه روز چهارشنبه برگزار شد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، رزمایش سقوط هواپیما با محموله پرتوی روز چهارشنبه با اعلام فرماندهی عملیات مستقر در شهرداری باقرشهر و با محل تعیین شده برای سانحه فرضی در حوالی شهر حسن آباد بخش فشافویه از ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز شد.

اعلام وضعیت قرمز، انتشار خبر سقوط هواپیما، استقرار دستگاه های مسئول در حوزه مدیریت بحران حادثه هوایی و در نهایت حضور مسئولان مربوط به سوانح پرتوی کلیات سناریوی پیش بینی شده برای فرماندهی عملیات مستقر در شهرداری باقر شهر با فرماندهی حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری بود.

همزمان با آغاز رزمایش، سانحه فرضی سقوط هواپیما شبیه سازی و محدوده وقوع حادثه محصور شد تا به ترتیب دستگاه های امدادی و خدماتی از جمله آتش نشانی، اورژانس، نیروهای نظامی و انتظامی و در نهایت با اعلام وضعیت قرمز در خصوص وجود محموله پرتوی نیروهای عملیاتی سازمان انرژی اتمی در محل سانحه حضور یابند و ایفای نقش کنند.

مدیریت عملیات محل وقوع حادثه به سپاه ناحیه حسن آباد واگذار شده بود، ضمن آنکه گزارش های لحظه ای به قرارگاه تاکتیکی پدافند پرتوی یا همان فرماندهی عملیات در شهرداری باقر شهر اعلام و دستورات لازم در خصوص نحوه مدیریت فضا و خدمات رسانی از سوی فرماندهی عملیات اعلام می شد.

برگزاری رزمایش سقوط هواپیما و مواجهه با شرایط پرتوی در شهرستان ری

مردم باید نسبت به سوانح پرتوی آگاه شوند

جواد افشار معاون پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان انرژی اتمی نیز در این رزمایش گفت: در بحث حوادث پرتوی باید اطلاع رسانی کافی انجام گیرد و آموزش های لازم برای مردم انجام گیرد و گاه به دلیل نبود این اطلاع رسانی افراط و تفریط می شود.

وی افزود: از دلایلی که دشمنان می گویند ایرانیان نباید به حوزه هسته ای ورود کنند، نبود اطلاعات آنان در خصوص توانمندی ایران برای پاسخگویی به حوادث پرتوی و مدیریت آن است از همین رو باید اطلاع رسانی کافی در این زمینه انجام شود.

افشار یادآور شد: این تبلیغات علیه ایران وجود دارد در صورتی که کمترین میزان اطلاع رسانی از توانمندی جمهوری اسلامی برای مواجهه با حوادث پرتوی انجام گرفته است از همین رو برگزاری چنین رزمایش هایی می تواند در روشنگری جامعه جهانی موثر باشد

برگزاری رزمایش سقوط هواپیما و مواجهه با شرایط پرتوی در شهرستان ری

بدبینانه ترین شرایط برای این رزمایش ترسیم شد

کاپیتان محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز در همین زمینه اظهار داشت: امسال کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ICAO) در ایران حضور داشتند و پس از بازدیدهای انجام گرفته، یکی از ایرادات مطرح شده را داشتیم که یکی از انتقادات مطرح شده آنانمربوط به تمرینات برای مواجهه با حوادث بود.

وی خاطرنشان کرد: از همین رو برای این رزمایش، بدبینانه ترین حالت ممکن را ترسیم کردیم و به یک رزمایش ترکیبی با پیش بینی سقوط هواپیما با محموله پرتوی و رادیواکتیوی رسیدیم.

محمدی بخش ادامه داد: امروز سازمان انرژی اتمی، سازمان پدافند غیر عامل، سازمان هواپیمایی کشور و دستگاه های امدادی، انتظامی، نظامی و امنیتی با چک لیست تعیین شده از برنامه های لازم در مانور حضور داشتند و که بر اساس این مانور و تحلیل اقدامات انجام گرفته، خروجی آن در قالب لیسیتی از اقدامات به تمامی بخش های هواپیمایی کشور ابلاغ می شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور یکی دیگر از انتقادات ایکائو را نحوه رسیدگی به خانواده قربانیان سوانح هواپیمایی دانست و گفت: این مورد در رزمایش امروز مد نظر قرار گرفت و بر همین اساس هر کدام از بخش ها کارهای خود را به خوبی انجام دادند.

برگزاری رزمایش سقوط هواپیما و مواجهه با شرایط پرتوی در شهرستان ری

لزوم آمادگی حداکثری برای مواجهه با سوانح

حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در پایان این مراسم و در حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشور و معاون رئیس جمهور این مانور را جلوه ای از همکاری و مودت یگان های مستقر در میدان برای یک رزمایش خوب و مطلوب دانست و تاکید کرد: برای مواجهه با حوادث باید آمادگی حداکثری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اینگونه اتفاقات در جهان رخ می دهد و از همین رو برخورداری از آمادگی برای مواجهه با آن ضروری است، اضافه کرد: با توجه به استقرار فرودگاه امام خمینی(ره) در بخش حسن آباد فشافویه چنین مانوری در این محدوده ضرورت داشت و توانستیم در قالب آن تمامی عوامل را محک بزنیم.

برگزاری رزمایش سقوط هواپیما و مواجهه با شرایط پرتوی در شهرستان ری

 

باید از رزمایش ها ثروت ساخت

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این رزمایش گفت: باید با ایجاد هماهنگی، اعتماد و قابلیت عملکرد از رزمایش‌ها ثروت بسازیم و ناهماهنگی هایی که چنین ثروتی را از بین می برد رفع کنیم.

اسلامی در قرارگاه تاکتیکی پدافند پرتوی شهرستان ری افزود: بحث رزمایش ها به طور کلی اهمیت فوق العاده ای دارد که از جنس نمایش نیست بلکه از جنس آمادگی برای عملکرد است.

وی یادآور شد: کارآمدی اثر بخش مهم است و الزاماتی دارد و اینکه همه ارگان ها به گونه ای بتوانند در یک لحظه وارد صحنه و بدون مداخله دست به کار شوند تا از هم گسستگی فرماندهی میدان را به دنبال نداشته باشد.

اسلامی اظهار داشت: این صحنه حادثه و سانحه صاحب دارد و هر شخص و نهادی حق دخالت ندارد، چون ورود بدون هماهنگی به معنی مداخله در فرماندهی میدان است و نمی توان آن را مدیریت کرد.

این مسئول پیرامون رزمایش پرتوی در بخش فشافویه شهرستان ری خاطرنشان کرد: مهمترین پیام این رزمایش این است که همه دستگاهها باید با فرماندار به عنوان فرمانده میدان همراهی شوند و این تمرین و کسب آمادگی ضریب آمادگی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: هر شهرستان و منطقه ای که دارای وضعیت خاصی است افراد کهنه کاری می خواهد تا بتواند در مواقع لزوم درست عمل کند و این موارد از جنس سیاسی نیست و از نوع کارهای مدیریتی و انجام کار با کیفیت، درست و به هنگام است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: هر حادثه ای که رخ دهد قرارگاه خاص خود را دارد ما سه قرارگاه سایبری، پرتوی و زیستی را داریم که هر کدام در جای خود باید وارد شوند و زنده و پویا مانده و نقش خود را ایفا کنند و برای جامعه قابل اتکا باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر