۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۷۲۰۹۲
جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی در نیشابور:
جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی گفت: اجرای نظام مصونسازی پدافند شیمیایی، نیازمند یه فهم مشترک و عزم و اراده جمعی و جدی در میان متولیان امر هستیم.

به گزارش پایداری ملی، همزمان با سالروز حادثه ریلی نیشابور با مشارکت و حمایت قرارگاه پدافند شیمیایی کشور، معاونت شهری و معاونت امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور و شهرداری نیشابور نخستین همایش ملی پدافند شیمیایی با رویکرد حمل و نقل با حضور سردار محسن ساسانی؛ جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از مسئولین کشوری و استانی در سالن فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد.

دکتر سید جمال الدین گوهری، جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور در این همایش با اشاره به اهمیت حوزه حمل و نقل در پدافند شیمیایی، اظهار داشت: در نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور، بند چ ماده ۷ به مخاطرات ناشی از حمل و نقل یا انبارش غیرایمن مواد شیمیایی با پیامد شیمیایی اشاره شده است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که حوزه حمل و نقل را در حیطه پدافند شیمیایی متمایز می‌کند، عیان بودن و در دسترس بود مواد شیمیایی است. مواد شیمیایی از طریق ریلی، جاده، دریایی و هوایی با فاصله اندکی از اجتماعات انسانی جابه جا می‌شود و این خود ظرفیت بالقوه‌ای از تهدیدات را ایجاد می‌کند.

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور افزود: البته باید توجه داشت که وقتی از حمل و نقل صحبت می‌کنیم، این موضوع خطوط انتقال مواد شیمیایی را که مواردی از قبیل آمونیاک، بنزین، نفت خام و گاز طبیعی و بسیاری از مواد شیمیایی پرخطر را بین صنایع و زیرساخت‌ها منتقل می‌کند نیز شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل ما مخاطبین و زیست بوم بسیار متنوعی داریم که شاید در سایر حوزه‌های تهدیدی مربوط به پدافند شیمیایی به این اندازه متنوع و متکثر نباشد، تصریح کرد: اگر بخواهیم زنجیره تامین مواد شیمیایی را به عنوان ملاک و مبنای مورد مطالعه قرار دهیم با تامین کنندگان مواد شیمیایی (بنادر، فرودگاه‌ها و پایانه‌های مرزی)، تولید کنندگان مواد شیمیایی، مصرف کنندگان (صنایع و زیرساخت‌های شیمیایی تا بازار و مصارف خانگی)، توزیع کنندگان و حامل‌های مواد شیمیایی روبه‌رو هستیم که هریک در حوزه پدافند غیرعامل ضوابط و معیار‌های خاص خود را دارند که باید متولیان هر بخش باید برای آن برنامه داشته باشند.

حاکمیت نظام مصونسازی پدافند شیمیایی در بنادر کشور

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل بین الملل نیز حادثه بندر بیروت، بندر تیانجین را در سال‌های اخیر داشته‌ایم، تصریح کرد: پس از حادثه بیروت، قوانین و رویه‌های حمل و نقل و نگهداری مواد شیمیایی خاص به ویژه در بندرگاه‌ها در جهان، دستخوش تغییر شد. خوشبختانه در کشور ما در این حوزه شاهد حاکمیت خوب نظام مصونسازی و نظارتی و بازرسی پدافند شیمیایی هستیم.

گوهری با تاکید بر لزوم اجرای نظامات و چرخه‌های عملیاتی مصونسازی در حوزه پدافند شیمیایی، گفت: تهیه و اجرای طرح‌های پاسخ اضطراری نیازمند طراحی سناریو‌هایی است تا با ارزیابی ریسک تهدیدات و آسیب‌ها در لایه‌های مختلف ایمنی، امنیتی و دفاعی، به حوادث و تهدیدات مختلف، پاسخ متناسب ارائه کند.

به گفته جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور در حوزه اجرای نظام مصونسازی پدافند شیمیایی، نیازمند یه فهم مشترک و عزم و اراده جمعی در میان متولیان امر هستیم که همه ضمن درک درست از مشکلات و تهدیدات، به نقش، وظایف و مسئولیت خود اشراف داشته و برای آن برنامه جامع، تمرین مستمر و آمادگی مطلوب داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای درست و کامل نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور، شاهد استقرار قرارگاه عملیاتی پدافند شیمیایی در سطح مختلف (زیرساخت، شهرستان، منطقه، استان و ملی) به فعلیت برسد و همگان از کارکرد‌های آن به ویژه در حوزه حمل و نقل بهره‌مند گردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر