۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۱۹۰۲
مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان گفت: مسئولان با توجه به فرصت فراهم شده در نتیجه جنگ اوکراین برای کشور و ۲ برابر شدن صادرات باید تقویت پست قرنطینه محصولات کشاورزی در مرز آستارا را با قید فوریت در دستور کار قرار دهند.

به گزارش پایداری به نقل از ایرنا، محمدعلی ویشکایی در نشست شورای پدافند غیرعامل شهرستان آستارا بیان کرد: با توجه به تهدید‌هایی که در حوزه‌های مختلف داریم و به ویژه اینکه آستارا شهرستانی مرزی است، به دور از مسائل اداری باید بحث تقویت قرنطینه محصولات کشاورزی به عنوان مصوبه اضطراری این شورا در سریعترین زمان ممکن با تمام انجام شود.

وی افزود: تلاش شد از محل اعتبار‌های دور اول سفر استانی رئیس جمهور با کمک سازمان برنامه و بودجه این مشکل برطرف شود و در دور دوم سفر نیز این مهم جزو خواسته‌های اصلی خواهد بود تا بتوانیم رقم خوبی را برای این مهم اختصاص دهیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان اظهار کرد: شان جمهوری اسلامی، شهرستان مرزی بندر آستارا، گمرک و پست‌های قرنطینه آن باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم در حوزه عملکردی یک سر و گردن از کشور‌های دیگر بالاتر باشیم و با توجه به گزارش جانشین قرارگاه زیستی شورای پدافند استان و دستگاه‌های امنیتی، باید مشکل برطرف شود، زیرا شرایط کنونی هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌تر کلینیک‌هایی در این زمینه فعالیت داشتند، اضافه کرد: باید موضوع در نشست دیگری بررسی شود که چرا پست‌هایی که پیش‌تر وجود داشت، تعطیل شده است؛ چون در شرایط کنونی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و البته اینکه صادرات با بضاعت موجود افزایش یافته موجب افتخار است، ولی نباید به‌خاطر برخی مسائل حداقلی با چالش روبه‌رو شویم.

ویشکایی با تاکید بر آمادگی دستگاه‌های نظارتی، بازرسی و امنیتی برای ورود به موضوع عنوان کرد: ورود آفت‌ها به استان گیلان به حوزه عملکردی قرارگاه زیستی شورای پدافند غیرعامل برمی‌گردد و چنان که برای معدوم‌سازی گیاه مهاجم سنبل آبی میلیارد‌ها تومان هزینه شد، نبود پست‌های قرنطینه محصولات کشاورزی می‌تواند مشکل‌هایی ایجاد کند.

وی لزوم راه‌اندازی پست‌های قرنطینه داخلی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: ممکن است برخی مسئولان این حفره کوچک را ببینند و زحمت‌هایی که برای افزایش تولید و صادرات کشیده شده خدشه‌دار شود و از این رو انتظار می‌رود برای این موضوع هم برنامه‌ریزی شود و شورای پدافند غیرعامل استان گیلان هم آماده است برای حل این موضوع کمک کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان افزود: باید تلاش کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن با حداقل‌ها این مجموعه راه‌اندازی شود و فرماندار و معاون سیاسی فرماندار آستارا هم به این موضوع کمک کنند تا با هم‌افزایی همه دستگاه‌های ذی‌ربط این مشکل پست‌های قرنطینه به سرعت برطرف شود.

وی بیان کرد: باید پست‌های قرنطینه خارجی تقویت شود تا عقب‌ماندگی موجود به کمترین میزان ممکن برسد و در صورت لزوم به عنوان کشور صادرکننده فرآیندی را تعریف کنیم که پست قرنطینه در مراحل انتهایی امور گمرکی قرار بگیرد.

ویشکایی اضافه کرد: ضوابط و مقررات قدیمی باید اصلاح شود، چون آن‌سوی مرز در انتظار محصولی مرغوب هستند و خروجی زحمت کشاورزان تا صادرکنندگان در گرو صادرات محصولی سالم است که با وجود امکانات حداقلی سرمایه اجتماعی و اقتصادی برای کشور شود؛ ولی اگر در فرایند تایید و ترافیک با مشکل روبه‌رو شویم و محصولی خسارت ببیند، همه چیز زیر سوال می‌رود.

وی تاکید کرد: حتی اگر مشکلی خارج از حیطه اختیار‌های شهرستان آستارا و استان گیلان، در سطح ملی وجود داشته باشد نیز باید پیگیری شود؛ زیرا صادرات محصولات ۲ برابر شده و ممکن است ضوابط قدیمی پاسخگوی شرایط کنونی نباشد و از این رو باید تلاش شود تا هدف نهایی زیر سوال نرود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان اظهار کرد: وقتی کرونا وارد کشور شد، در ماه‌های اول شرایط سختی داشتیم، اما با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها جزو کشور‌های موفق در بحث مقابله با تهدیدات این ویروس شدیم و اکنون نیز با توجه به ۲ برابر شدن ظرفیت تولید و صادرات محصولات کشاورزی که آبرو و سرمایه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود، باید از همه ظرفیت‌ها در این راستا استفاده کنیم.

پست قرنطینه محصولات کشاورزی در مرز آستارا باید تقویت شود

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت: بحث خروج کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی از مرز این شهرستان به سمت جمهوری آذربایجان به سه بخش داخلی، یخچالدار و صادراتی تقسیم شده است و در این راستا باید مسیر دریایی و ریلی هم پیگیری شود تا بتواند بار ترافیکی را کم کند.

حسن آدمیت با تاکید بر تامین زیرساخت‌های مورد نیاز افزود: یکی از گره‌های بحث صادرات و ترانزیت زمینی، نوبت‌دهی است که سامانه‌ای در ۱۰ روز آینده در پایانه مرزی و زیرساخت‌ها در اداره شهرستان مستقر خواهد شد، اما این کفاف نمی‌کند، زیرا از نقاط دیگر نیز کامیون‌ها به این گمرک مراجعه می‌کنند و مدیریت شرایط نیاز به ایجاد تیرپارک در شهرستان دارد.

وی بیان کرد: ۲ تیرپارک در این راستا برای آستارا در نظر گرفته شده است تا کار ساماندهی کامیون‌ها انجام شود و در کنار این مساله، مشکل داخلی گمرک هم وجود دارد و از جمله لزوم احداث ساختمان دستگاه اسکن دوم است که هنوز آماده نشده و قول ۲ ماهه را دادند تا در گمرک مستقر شود که مسیر ورود و خروج کامیون‌ها جدا شود.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار آستارا اضافه کرد: وقتی فعالیت گمرک ۲۴ ساعته است، باید فعالیت سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله پست قرنطینه محصولات کشاورزی نیز شبانه‌روزی باشد؛ زیرا نبود یکی از دستگاه‌های ذی‌ربط مانند بانک در عمل کار را با مشکل روبه‌رو می‌کند که بر این اساس باید متولی یک دستگاه خاص باشد تا بتواند موضوع را مدیریت کند.

وی عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار‌ها خروج کامیون‌های ترانزیتی ۱۳ تا ۱۴ روز و کامیون‌های یخچالدار هفت روز به‌درازا می‌کشد که باید در این زمینه فکری کرد؛ بارانداز ریلی آستارا را هم برای صادرات داریم که روزانه ۲ دستگاه قطار از سمت جمهوری آذربایجان به سمت ایران به آن می‌آید و خارج می‌شود که باید زیرساخت‌ها در آنجا هم تامین شود.

آدمیت اظهار کرد: معضلی هم در بحث دریایی وجود دارد که مربوط به لایروبی حوضچه اصلی و کانال می‌باشد و هنوز به اتمام نرسیده است.

وی تاکید کرد: برای تقویت پست قرنطینه محصولات کشاورزی باید نشست‌هایی با دستگاه‌های متولی مانند جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای احداث ساختمان مورد نیاز برگزار و برای تامین تجهیزات این ساختمان تصمیم‌گیری شود.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار آستارا گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌ها در حیطه مسئولیت نیازمندی‌های خود را به صورت مطالعه شده اعلام کنند تا در جریان دور دوم سفر استانی رئیس جمهور مطرح شود.

وی با اشاره به اعلام آمادگی دانشگاه برای کمک به بحث تقویت پست قرنطینه افزود: با توجه به طولانی بودن زمان خروج کامیون‌ها از گمرک باید پست قرنطینه بررسی و در صورت لزوم به مرحله‌های نهایی فرایند خروج از گمرک منتقل شود تا از صادرات محصولات دارای مشکل جلوگیری به‌عمل آید.

آستارا یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، مبدا و مقصد کارنه‌تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت‌های پستی و قضایی را دارد و امسال تا کنون ۶۰۷ هزار و ۲۱۳ تن کالا صادرات، ۱۶۰ هزار و ۱۶۰ تن کالا واردات و ۷۳۶ هزار و ۳۹۳ تن کالا ترانزیت از این گمرک انجام شده است.

شهرستان آستارا که سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی دارد، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر