۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۷۱۸۷۸
پروژه آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور، به تازگی اعتبارات جدیدی را گرفته، اما هنوز برای افتتاح راه بسیاری مانده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، سال ۹۰ بود که زمزمه‌های ایجاد آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور در خراسان‌ جنوبی شنیده شد. اکنون پس از یک دهه هنوز این مرکز افتتاح نشده و نیازمند اعتبارات است.

آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور می‌تواند اقتصاد و صادرات خراسان جنوبی را توسعه دهد و به بحث رصد و پایش و مبارزه با بیوتروریسم و پدافند غیرعامل بسیار کمک خواهد کرد و اگر تامین اعتبار شود در راستای تامین سلامت مردم گام بسزایی برداشته‌ شده است. همچنین سازمان دامپزشکی قول مساعد داده که این آزمایشگاه در کشور به عنوان مرجع بیماری‌های تخصصی دامی معرفی شود.

تزریق اعتبارات جدید و راهی که تا افتتاح مانده

محمدعلی بخشی، سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا از تخصیص اعتبار به پروژه احداث آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور خبر داد.

وی افزود: میزان ۵۰۰۰ میلیون ریال از محل منابع ملی(مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به استان) به این پروژه اولویت دار اقتصاد مقاومتی و پدافند زیستی استان اختصاص پیدا کرد.

بخشی با اشاره به مراحل اجرائی پروژه آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی، بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر بالغ بر ۹۲ درصد بوده و در صورت تخصیص اعتبارات پیش بینی شده، این پروژه تا هفته دولت سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: در شرق کشور آزمایشگاهی به این شکل تاکنون وجود نداشته و برای تشخیص بیماری‌های مشترک امکاناتی نداشتیم و با افتتاح این آزمایشگاه و تجهیزات پیش بینی شده، تشخیص به موقع و سریع بیماری‌ها میسر خواهد شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه صادرات آزمایش کنترل کیفی بسیار مهم و موثر است، افزود: برای صادرات فرآورده‌ها آزمایشات استاندارد لازم است.

بخشی ادامه داد: در سال ۹۰ کلنگ این آزمایشگاه زده شده و راه‌اندازی آن براساس مصوبات سال ۸۹ رییس جمهور وقت مصوب شده و اکنون پس از حدود ۱۲ سال پیشرفت ۹۲ درصدی دارد.

حل مسائل صادراتی

وی با بیان اینکه اکنون مسئله تاسیسات و محوطه سازی آزمایشگاه مانده است، تصریح کرد: در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان براساس مطالبات مسئولان استانی و اهمیت و ضرورت راه اندازی این آزمایشگاه اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی مصوب شد که هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

بخشی ادامه داد: اکنون نمونه‌ها به تهران ارسال می‌شود و پاسخ آزمایشات دو هفته طول می‌کشد که در بحث صادرات مشکلاتی ایجاد می‌کند، اما با افتتاح آزمایشگاه به سرعت می‌توانیم پاسخ آزمایشات فرآورده‌های خامی را برای صادرات صادر کنیم.

وی بیان کرد: همچنین آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور مقرر شده رفرنس بیماری‌های شتر کشور شود و از آن پس نمونه گیری برای بیماری‌های شتر از تمام کشور به این استان ارسال خواهد شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: برای راه‌اندازی این آزمایشگاه نیروی متخصص به اندازه کافی داریم و در صورت تخصیص اعتبار کمک بسزایی به توسعه صادرات فرآورده‌ها و همچنین توجه به این متخصصان در شرق کشور خواهد شد.

این آزمایشگاه می تواند در زمینه کنترل بیماری‌های تخصصی دام، طیور، آبزیان و شتر و فلزهای سنگین بسیار تاثیرگذار باشد و چشم انتظار اعتبارات است‌.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر