۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۷۱۸۳
رعایت دستورالعمل پدافند غیرعامل می توانست از بسیاری از خسارات در سونامی برف در غرب مازندران جلو گیری کند.
روز جمعه یازده بهمن سال جاری بر اساس پیش بینی سازمان هوا شناسی کشور موج سرما وارد منطقه شمال کشور شد و تقریباً غرب مازندران را فرا گرفت.

کم کم بارش ها با بالا رفتن سرما از باران تبدیل به برف و باران و سپس تبدیل به برف شد.

در اواخر روز جمعه و اوایل روز شنبه منطقه شروع به سفید شدن کرد و از شنبه دوازدهم بهمن ماه که مصادف با جشن ورود حضرت امام خمینی بود که متأسفانه این جشن تحت تأثیر سفید پوش شدن شهر قرار گرفت.

آن روز هیچ تلاش جدی ویا فکر خاصی برای سامان دادن قضایا نشد و در ادامه در شب سیزدهم با شدید شدن ریزش برف، منطقه  لحظه به لحظه سفید تر می شد در همان شب به علت عدم تمهیدات لازم و پیش بینی های مناسب بارش الهی و نعمت خدایی تبدیل به خطر و بحران برای مناطق مسکونی شهر از قطعی های مداوم برق شروع شد و پس از آن بسته شدن تمام معابر اصلی و فرعی و تقریباً از ساعت پنج بامداد روز یکشنبه ،برق کاملاً در شهر قطع شد.

در بعضی از مناطق به خاطر فشار سنگینی درخت ها که در مجاورت سیمهای فشار قوی بود،برق مناطق مسکونی دوفاز شد و مسلماً به امکانات الکتریکی منازل فشار زیادی وارد کرد و خیلی از شهروندان به مشکلاتی برخوردند و این داستان کماکان تا صبح روز چهاردهم ودر بعضی از مناطق تا صبح روز پانزدهم ادامه داشت.

در این راستا برآن شدیم تا پیشنهاداتی را بر اساس تجربه ی پیش رو و متأسفانه ایرادهایی که در این بحران تجربه کردیم بیان نماییم،باشد که همه ی مسولین محترم بتوانند مانند فرمایش شهید بزرگوار با نگاه به این جمله که «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» در آینده نیز با استفاده از این تجربه خدمات ارزشمند تری را به شهروندان ارائه نماید.

مهمترین مطلب مورد توجه،عدم رعایت دستورالعمل پدافند غیر عامل که در سالیان گذشته توسط دفتر ریاست جمهوری به کلیه نهاد ها و سازمان های مربوطه ارسال شده ،شایان توجه بود.

در کلیات این طرح به امن ساختن زیرساختهای انرژی،مسیر های دسترسی و امکانات خاص برای زمانهای بحران می توان اشاره کرد.

مهم ترین بخشی که در این زمینه مطرح است؛آیا استانداری مازندران و فرمانداری های تابع هریک دارای دفاتر بررسی،تأمین و کنترل پدافندغیرعامل میباشند یا خیر؟

-آیا در هر یک از نهاد های مذکور کارشناسانی در این جهت مشغول به فعالیت می باشند؟

-آیا هیچ کار گروهی در سازمان های مربوطه در جهت عملیاتی ساختن برنامه های پدافند غیر عامل فعالیت می نمایند؟

-ویا هزاران سوال دیگر در این زمینه که شایسته است مسؤلین ذیربط در این راستا جوابگو باشند .

در صورت لزوم پیشنهاداتی مطرح می باشد که براساس تجربیات، مستندات و اتفاقات پیش رو،برداشت،تجزیه و تحلیل و مستند سازی گردیده است که چنانچه مسؤلین محترم لازم بدانند در موارد مقتضی مورد به مورد اعلام و تشریح خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر