۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۷۱۷۵۱
در پی تهاجم روسیه به اوکراین و برغم کاهش شدید میزان سرمایه گذاری در شرکت‌های نوپا، شرکت‌های فناوری اروپایی طرف قرارداد با صنایع دفاعی، سرمایه گذاری بی سابقه‌ای را جذب کرده اند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، تارنمای بلومبرگ به نقل از گزارش شرکت پیچ بوک (Pitchbook)، ارائه دهنده داده‌های شرکت‌های نوپا، نوشت که سرمایه گذاری سال گذشته میلادی در صنایع هوافضا و دفاعی به بالاترین میزان تاریخی و تقریباً ۷۸۰ میلیون یورو رسید.

به نوشته این رسانه، شرکت‌های نوپای دفاعی اروپایی از کاهش شدید سرمایه گذاری در حوزه فناوری جان به در بردند که یکی از دلایل آن جنگ روسیه و اوکراین است. با افزایش نرخ بهره و تورم در آغاز سال ۲۰۲۲، چشمه سرمایه گذاری که در طول همه گیری کرونا جاری بود، برای بسیاری از شرکت‌های نوپا خشک شد.

با این وجود حوزه هوافضا و فناوری‌های دفاعی استثنا بوده و با وجود کاهش کلی سرمایه گذاری در سایر حوزه ها، به جذب آن ادامه دادند.

کشور‌های اروپایی از زمان آغاز جنگ، بودجه دفاعی خود را افزایش داده اند. آلمان که برای چندین دهه بودجه نیرو‌های مسلح خود را محدود کرده بود، تعهدات جدیدی را در زمینه بودجه دفاعی اعلام کرد و ۱۰ میلیارد یورو را به خرید ۳۵ جت جنگنده اف-۳۵ اختصاص داد.

در آوریل و اندکی پس از تهاجم روسیه، ناتو برنامه "شتابدهنده نوآوری‌های دفاعی" را آغاز کرد که بر اساس آن سرمایه گذاری ۱ میلیارد یورویی در شرکت‌های نوپای تازه تاسیس و سایر صندوق‌های فناوری پیشرفته همسو با اهداف راهبردی بلوک اختصاص یافت.

صندوق دفاع اتحادیه اروپا نیز سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو به ۶۱ پروژه تحقیق و توسعه دفاعی اختصاص داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر