۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۷۱۷۲۵
صنعت نفت کشور در رابطه با تولید بار اول اقلام راهبردی زمینه خوبی را برای دانش بنیان‌ها فراهم کرد‌ و تجهیزات خوبی بومی سازی شد، تکنولوژی آن به دست آمد و در داخل کشور ساخته شد و الان در صنایع نفتی مان مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی در زمینه پالایشگاه فراسرزمینی یا پتروشیمی‌های روسی از تجهیزات و کاتالیست‌های ایرانی استفاده می‌شود.

به گزارش پایداری ملی به نقل از قارس، گروه علم و پیشرفت ،  تحریم‌های اقتصادی علیه کشور ما در سال 1390 وارد مرحله جدیدی شد. مهم ترین بخش مورد تحریم بخش انرژی بود که آمریکا تلاش داشت بیشترین فشار را بر این بخش اعمال کند. با وجود اینکه در دو دوره راهکارهای مختلفی در زمینه مقابله با تحریم‌ها انجام شد، با این وجود به دلیل گرفتن تصمیمات کوتاه مدت یا ناکارآمد، به نتیجه خوبی ختم نشد.

با تشدید تحریم‌ها در سال 1397 و خروج ترامپ از برجام، کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد که برای بومی‌سازی و تولید برای بار اول اقلام راهبردی صنایع کشور با تکیه بر توان و دانش شناسایی شده از شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح کشور و همچنین شناخت دقیق صنعت با استفاده از داده‌های تولیدی توسط خود صنایع، به سمت داخلی‌سازی این اقلام راهبردی برود.

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، درباره لزوم حمایت از تولید بار اولی ها در حوزه تولید تجهیزات نفت وگاز،گفت: ما یکی از ظرفیت های خوبی که در کشور داریم چه در صنعت نفت و گاز کشور، ظرفیت تولید قطعات و تجهیزات فرآیندی است که مبتنی بر توانمندی داخلی و شرکت های دانش بنیان است. این بخش به تولید بار اول تجهیزات با تکنولوژی بالا بر می گردد که نیازمند بومی سازی از طریق بخش های هایک کشور است و حتما نیازمند توجه و حضور شرکت های دانش بنیان است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این بخش از آن جاهایی است که دشمن روی آن دست می گذارد، چون صنعت نفت و گاز ما ‌بسیار به این قطعات وابسته و قابل تحریم است.

استفاده از تولیدات دانش بنیان‌ها در پالایشگاه فراسرزمینی یا پتروشیمی های روسی

وی ادامه داد: در صنایع نفتی تولید خیلی از پمپ ها شیرآلات، بردها و تجهیزات کار ساده ای نیست و نیاز به تکنولوژی و دانش بالایی دارد در سال‌های گذشته آمریکایی ها تلاش کردند با تحریم ما را اذیت کنند، صنعت ما را مختل کنند اما دیدیم خیلی از شرکت ها مبتنی بر همین دانش نسبت به تولید آن در داخل کشور اقدام کردند. البته از اقدام خوب وزارت نفت برای پژوهش و فناوری در زمینه تولید ده محصول مورد نیاز صنعت نفت که نیاز به تکنولوژی بالایی داشت نیز نباید بگذریم. صنعت نفت کشور در رابطه با تولید بار اول اقلام راهبردی زمینه خوبی را برای دانش بنیان ها فراهم کرد‌ و تجهیزات خوبی بومی سازی شد، تکنولوژی آن به دست آمد و در داخل کشور ساخته شد و الان در صنایع نفتی مان مورد استفاده قرار می گیرد و حتی در زمینه پالایشگاه فراسرزمینی یا پتروشیمی های روسی از تجهیزات و کاتالیست های ایرانی استفاده می شود. تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنعت نفت و گاز کشور زمینه ساز دانش بنیان شدن صنعت نفت شده است و ارزآوری بالایی در آینده برای کشور خواهد داشت

وی ادامه داد: ما می توانیم حتی این تولیدات را صادر کنیم و‌ می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد. یکی از جاهای که می توانیم مزیت رقابتی داشته باشیم و ارزآوری داشته باشیم و ارزش افزوده برای کشور ایجاد کنیم همین تجهیزات در صنایع مختلف است یعنی تجهیزاتی که نیاز به دانش دارد و‌در انحصار برخی از کشورهای خاص است.

اگر به جوانان اعتماد کنیم، آینده روشن است

عضو کمیسیون انرژی گفت: ما نشان دادیم که اگر به جوانان خودمان اعتماد کنیم می توانیم اینها را تولید کنیم. اگر اعتماد و ‌توجه‌کنیم فرصت و فضا را برای حضور و فعالیت شان فراهم کنیم‌، این حمایت کردن ها می تواند در قالب تسهیلات و به شکل تضمین خرید باشد، یعنی به شرکتی ماموریت بدهیم که بومی سازی را انجام دهد. مشروط به اینکه خرید تضمینی از آن داشته باشند. حتی در بحث های بانکی و صادرات و مشوق های که برای صادرات اینها در نظر می گیریم اینها را حمایت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: می توانیم این محصولات را پیش خرید کنیم، یعنی مبلغی در اختیار اینها بگذاریم و سفارش دهیم و پیش خرید کنیم که اینها بر اساس نقدینگی بتوانند خیلی از کارهایشان را انجام دهند. چون اینها معمولا شرکت های هستند که دانش خوبی دارند اما نقدینگی پایین دارند، اینها بچه های نخبه کشور هستند که ممکن است بزاعت مالی آنچنانی نداشته باشند اما بزاعت فکری و دانشی خوبی دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر