۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۷۱۶۳۰
عربستان با محوریت اصحاب محمد‌بن‌سلمان فعالیت‌های متعددی در توئیتر در راستای اهداف جاه‌طلبی منطقه‌ای خود انجام داده. داده‌های جدیدی از سوی توئیتر منتشر شده که نقش این کشور در دستکاری فضای این شبکه را بیش از پیش بر ملا کرده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، محور فعالیت حساب‌های کاربری وابسته به عربستان سعودی که به تازگی تعلیق شده‌اند براندازی و تحریم نظام ایران بوده است. بررسی‌های یک اندیشکده خارجی از فعالیت حساب‌های کاربری وابسته به عربستان سعودی که به تازگی فعالیت آن‌ها تعلیق شده نشان می‌دهد محور فعالیت‌های این حساب‌های توییتری تبلیغ برای براندازی نظام ایران و تحریم این کشور قرار داشته است.

اندیشکده ریسپانسیبل استیت کرفت در گزارشی به قلم الی کلیفتون نوشت: "بعد از مرور پیام‌های منتشرشده توسط ۶ هزار حساب کاربری که اخیرا توییتر آن‌ها را حذف کرد متوجه شده محور این پیام‌ها درخواست از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر حکومت ایران بوده است. حساب‌های کاربری حذف‌شده علاوه بر این به‌دنبال موجه‌سازی جنایت‌های حقوق بشری عربستان سعودی در یمن و مسوولیت‌زدایی از این کشور (عربستان) در ماجرای ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است. شرکت توییتر جمعه گذشته اعلام کرد هزاران حساب کاربری وابسته به حکومت عربستان سعودی را به دلیل نقض قوانین این شرکت حذف کرده است. "

در این گزارش آمده این حساب‌های کاربری بیش از ۲۹ میلیون پیام در توییتر منتشر کرده‌اند. این حساب‌های کاربری توسط «سمائات» که شرکتی مستقر در عربستان سعودی است اداره می‌شوند. در گزارش توییتر درباره حذف این حساب‌ها آمده است: «شاخص‌های فنی ما نشان می‌دهد سمائات اقدام به ایجاد، خریداری و مدیریت این حساب‌ها از طرف مشتری‌های خودش کرده است. ما به همین دلیل دسترسی سماءات به خدماتمان و همچنین حساب‌های کاربری مدیران ارشد سماءات را تعلیق کرده‌ایم.» شرکت سمائات متعلق به «بدر العساکر»، رئیس دفتر ویژه محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و «احمد الجبرین» است که هر دو متهم به جاسوسی از توییتر هستند. فهرست مشتری‌های سماءات، شماری از وزیران حکومت عربستان سعودی و برخی از اندیشکده‌های مطرح این کشور را شامل می‌شود.

بعد از بیانیه شرکت توییتر، وب‌سایت سمائات از دسترس خارج شد. سمائات در یک پیام تبلیغاتی که از قبل روی وب‌سایت این شرکت درج شده بود نام وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت عربستان سعودی، برنامه توسعه اقتصادی ۲۰۳۰ «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد سعودی، وزارت بهداشت سعودی، شرکت آرامکو، وزارت دارایی و برخی از دیگر نهاد‌ها و اشخاص سرشناس سعودی را به‌عنوان مشتری‌های خودش قید کرده بود. با آنکه اکثر پیام‌های منتشرشده توسط این شبکه به زبان عربی بوده، بخشی از پیام‌ها هم برای هدف قرار دادن مخاطبان غربی تنظیم شده‌اند. بررسی این اندیشکده نشان می‌دهد که از میان ۲۹ میلیون توییت منتشر شده، ۴۲۲۶۷۶ پیام به زبان انگلیسی بوده‌اند. پیش از این گزارش‌های متعددی از فعالیت حساب‌های توییتری وابسته به حکومت عربستان سعودی منتشر شده است. مهرماه سال‌جاری، همزمان با آغاز اعتراض‌ها در عراق فعالان فضای مجازی گزارش دادند ۷۹ درصد از پیام‌های منتشرشده در توییتر درباره تظاهرات در عراق مربوط به‌کاربران عربستان سعودی بوده است.

یک کاربر فضای مجازی به نام «jamal cheaib» تصاویری را در توییتر منتشر کرده که نشان می‌دهد ۷۹ درصد از پیام‌های منتشرشده با هشتگ «#العراق- ینتفض» (عراق به پا می‌خیزد) مربوط به‌کاربرانی از عربستان سعودی هستند. پیش از این رسانه‌های بین‌المللی از جمله نیویورک‌تایمز گزارش‌هایی درباره توسل رژیم عربستان سعودی به «روبات‌ها» و همچنین «ترول های» مجازی برای انتشار پیام‌هایی در حمایت از این رژیم منتشر کرده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۸ از تشکیل نهاد‌هایی موسوم به «مزرعه‌های ترول» در ریاض به دستور «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی برای ساکت کردن مخالفان آل‌سعود در فضای مجازی و انتشار پیام‌هایی در حمایت از آن‌ها خبر داده بود. گفته می‌شود صد‌ها نفر در این نهاد‌ها مشغول به‌کار هستند.

در یمن هم توئیت‌هایی منتشر می‌شد مبنی بر آنکه حوثی‌ها با استفاده از کود سربازان در جنگ یمن، جنایت جنگی مرتکب می‌شوند. این در حالی است که عربستان سعودی هم از کودک سربازان سودانی برای جنگ علیه حوثی‌ها استفاده می‌کند.

مرتضی حسین، روزنامه نگار به ریسپانسیبل استیت کرفت گفت هشتگی در فضای عربی ترند شده بود که می‌گفت قتل خاشقجی نمایش بوده یا در روایت آن اغراق شده است.

برخی دیگر از توئیت‌ها هم حاکی از آن بود که قتل خاشقجی یک اقدام وحشیانه شخصی بوده و ارتباطی به حکومت سعودی ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر