۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۷۱۴۹۴
رئیس‌جمهور از پیشرفت ۹۰ درصدی تکمیل سامانه جامع تجارت خبر داد و گفت: تکمیل این سامانه در مراحل پایانی خود قرار دارد و می‌تواند کار نظارت را برای دستگاه‌های نظارتی و مجریان و دست اندرکاران آسان کند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در اولین همایش ملی ارتقای شفافیت صبح امروز (20 آذر) برگزار شد، گفت: اصل شفافیت یک اصل وارداتی نیست و ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد. اساس آن این است که مردم در جریان گردش اطلاعات، قراردادها و پیمان‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گیرند.

وی با اشاره به لزوم شفافیت در بهره‌برداری از همه حوزه‌ها به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد: چرا نباید بهره‌برداری از حوزه‌های اقتصادی و تجاری شفافیت داشته باشد و چرا نباید وضعیتی ایجاد شود که همه باید بتوانند ظرفیت‌های خود را برای کار بهتر و برتر این زمینه برای همه به صورت مساوی ایجاد نشود. این موضوعات همان زمینه‌هایی است که می تواند کاملا فساد را ریشه‌کن کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شفافیت هرچه بیشتر شود از فساد، روابط ناسالم و پارتی‌بازی جلوگیری می کند، تصریح کرد: شفافیت در فرهنگ دینی ما ریشه دارد و در همه بخش‌های قوانین ما به آن اشاره شده است. بخشی از کار هم به خوبی پیش رفته است. اما، همچنان بخشی از کار به دلیل خست که دستگاه‌ها به خرج می‌دهند، حاضر نیستند اطلاعاتی که سرمایه دستگاه ها هستند با هم یکی کنند و نتوانسته به صورت جامع این اطلاعات مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

رئیسی ضمن تاکید بر توجه دولت سیزدهم در دولت الکترونیک و اجرایی شدن آن خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در آغاز کار اعلام کردیم که دولت الکترونیک عقب‌ماندگی‌های دارد و در آن زمان اعلام شد که ۲۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه باید از دولت الکترونیک به سوی دولت هوشمند حرکت کنیم، تاکید کرد: رسیدن به دولت هوشمند و شکل‌گیری آن نیازمند مساعدت و همکاری همه بخش ها و دستگاه ها است. دولت هوشمند نیز نیازمند است تا همه بخش‌ها و دستگاهها مساعدت کنند. البته گام‌های خوبی برای شکل‌گیری دولت هوشمند برداشته شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تکمیل سامانه جامع تجارت بیان کرد: سامانه جامع تجارت از بخش‌هایی است که می‌تواند از فسادهای احتمالی در فرآیند کار تجاری جلوگیری کند. اگر زنجیره‌ای از تامین، تولید تا مصرف بر اساس این سامانه انجام شود. از بسیاری از فسادهای احتمالی جلوگیری می‌کند.

رئیسی از پیشرفت ۹۰ درصدی تکمیل سامانه جامع تجارت خبر داد و گفت: تکمیل این سامانه در مراحل پایانی خود قرار دارد و می‌تواند کار نظارت را برای دستگاه‌های نظارتی و مجریان و دست اندرکاران آسان کند.

وی سامانه جامع تجارت، سامانه صدور نسخه الکترونیک را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه شفافیت عنوان کرد و اظهار کرد: صدور نسخه الکترونیک و کارهایی که در حوزه سلامت انجام شده، می‌تواند در جهت شفاف سازی موثر باشد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه شفافیت هم می‌تواند به مجری و هم به ناظر کمک کرده و از فشار جلوگیری کند، بیان کرد: شفاف سازی در مالیات ها بسیار نقش دارد. طبق گزارش سازمان امور مالیاتی، از ابتدای دولت سیزدهم ۲ میلیون نفر به مودیان مالیاتی اضافه شده و از ۴ میلیون نفر به حدود ۶ میلیون مودی رسیده که این دستاورد در پرتو شفافیت به دست آمده است زیرا فرار مالیاتی یکی از مشکلات کشور است.

رئیسی انتشار صورت‌های مالی نزدیک به ۴۰۰ شرکت های بورسی و غیربورسی و انتشار حساب افراد بدحساب و ابر بدهکاران بانکی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه شفافیت برشمرد که تا پیش از این دولت سابقه نداشته و در انضباط مالی نیز موثر است.

وی با بیان اینکه شفافیت در جهت افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بسیار موثر است، گفت: شفافیت در جهت امنیت مالی و حمایت از فعالان اقتصادی بسیار نقش دارد و به افراد دارای صحت عمل اطمینان بدهد که کارشان بسیار موثر است. شفافیت روند اطلاعات آزاد ‌و جریان اطلاعات، با توجه به اصل اساسی، اصل بسیار مهم نظارت ملی است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها به عدالت و قانون عمل کنند، بیان کرد: بهترین نظام کنترلی، خود کنترلی است. تمام دستگاه‌ها پیش از نظارت ناظران، خود را در محضر خدا، شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب قانون پاسخگو بدانند.

رئیسی افزود: جریان نظارت و بازرسی، کمکی برای خوب دیدن عملکرد دستگاه‌ها است و نباید به عنوان مچ‌گیر شناخته شود. اولین وظیفه مربوط به مدیران و درون سازمان است. هیچ مدیری نباید در مقابل فساد حساسیت نداشته باشد و اجازه لانه کردن کوچک‌ترین فساد را در مجموعه تحت مدیریت خود ندهد.

وی با بیان اینکه هاضمه نظام جمهوری اسلامی، فساد را نمی‌پذیرد، اظهار کرد: نظام اگر در گوشه و کنار فسادی پیدا شود، خود را موظف به برخورد با آن می‌داند. شرط همکاری با دولت، روحیه فسادستیزی است و دوستان هم با همین روحیه در حال کار کردن هستند. شرط حکمرانی داشتن روحیه مبارزه با فساد است.

رئیس‌جمهور با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دزد، دزد گفتن برای مردم اطمینان ایجاد نمی‌کند» تأکید کرد: وظیفه ما به عنوان دستگاه اجرایی آن است که به مردم اطلاع بدهیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: امروز روحیه مبارزه با فساد در بسیاری از دستگاه‌ها و مدیران وجود دارد و دستگاه ها خود را برای مقابله با فساد موظف می دانند؛ در ابتدای دولت به مدیران اعلام کردیم که شرط همکاری روحیه فساد ستیزی و شرط صلاح نظام و حکمرانی، مبارزه با فساد است.

رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: باید به مردم اطمینان دهیم که با فساد برخورد می شود؛ آنچه به مردم اطمینان می‌دهد، اصلاح مفسد و بسترهای فسادزا و برخورد با مفسدان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر