۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۷۱۳۷۶
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو» را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو» که در جلسه ۸۷۳ مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.

مصوبه «سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو» که در جلسه ۸۷۳ مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۴ به تصویب رسیده است به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، سازمان برنامه و بودجه، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.

مقدمه

در مقدمه این مصوبه آمده است: خوشبختانه مسئله فناوری نانو یک تجربه موفقی است برای کشور ما و نشان‌دهنده این است که وقتی یک مجموعه علاقه‌مند و دلسوز و بامعرفت به کار متمرکز می‌شوند بر روی یک نقطه خاصی و کار را با برنامه پیش می‌برند، پیشرفت‌های محسوس و جهش‌واری در آن کار به وجود می‌آید. پیشرفت کار فناوری نانو درواقع برای ما علاوه بر اینکه خودش ارزش دارد، ازاین‌جهت هم که یک نمونه‌ای است که ما بتوانیم در همه کار‌های کشور از این نمونه تبعیت کنیم و آن را معیار قرار بدهیم، برای ما ارزش دارد...

مهم این است که شما ببینید عوامل این پیشرفت جهشی چه بوده است، این عوامل را بایستی نگه‌دارید؛ وجود برنامه خوب، ثبات در مدیریت، اهتمام به فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی» (مقام معظم رهبری، بهمن ۱۳۹۳).

سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای پیشرفت در فناوری نانو از سال ۱۳۸۲ با تشکیل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو آغاز شد و با تصویب سند ده‌ساله اول توسعه فناوری نانو با عنوان «سند راهبرد آینده»، نظام‌مند شده و شتاب گرفت. در این سند، قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در بین پانزده کشور برتر فناوری نانو در دنیا هدف‌گذاری و تأکید شده بود که هدف از توسعه این فناوری، تولید ثروت و بهبود زندگی مردم است. رویکرد کلی حاکم بر سند ده‌ساله اول، تأمین و تربیت نیروی انسانی و تأمین زیرساخت‌ها برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری بود. در اردیبهشت ۱۳۸۵، شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اجرای دقیق این سند، سیاست‌ها و راهبرد‌های کلان توسعه و ارتقا این فناوری در کشور را به تصویب رساند.

هم‌اکنون؛ در آغاز دوره چهل سال دوم انقلاب اسلامی و با تمرکز بر پیاده‌سازی توصیه‌های راهبردی مقام معظم رهبری در «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» بر تداوم پیشرفت‌های کشور در فناوری نانو، سند پیش رو تا سال ۱۴۱۲ با اهداف و رویکرد‌های جدیدی از قبیل «مرجعیت علمی و فناوری کشور»، «صنعتی‌سازی»، «اثرگذاری حداکثری فناوری نانو در حوزه‌های اولویت‌دار صنعتی» و «ورود محصولات نانو به بازار‌های جهانی» و «نقش‌آفرینی این فناوری در زندگی مردم» تدوین شده است. انتظار می‌رود با تصویب این سند، حفظ ویژگی‌های مثبت و مناسب این حرکت تا به امروز، رفع چالش‌ها و قانع نشدن به پیشرفت‌های کنونی و تلاش مستمر و حرکت جهادی و با برنامه در راه رسیدن به مرجعیت علمی، توسعه صنعتی‌سازی، کسب بازار‌های جهانی و ارتقا کیفیت زندگی مردم از مسیر توسعه فناوری نانو؛ محقق گردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر