۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۷۱۳۰۱
سردار جلالی در نشست تخصصی پدافند غیرعامل وزارت دفاع مطرح کرد:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بر توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی تشخیصی در وزارت دفاع تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی پایداری ملی، سردار سرتیپ پاسدار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست تخصصی پدافند غیرعامل وزارت دفاع که با حضور جانشین وزیر دفاع و معاونین، مدیران عامل و کارکنان وزارت دفاع برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه دانشمند هسته ای و دفاعی شهید محسن فخری زاده گفت: مسیری که وزارت دفاع تا به امروز طی کرده، یک مسیر پیش برنده بوده است. به طوری که امروز از نقش حداقلی در مونتاژکردن سلاح های نه چندان پیشرفته به جایی رسیده که پیشرفته ترین تسلیحات دفاعی را تولید کرده و اثر راهبردی نیروهای مسلح را توسعه و بازدارندگی را ارتقا داده است.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل در وزارت دفاع توانسته زیر ساخت‌ها، توانمندی ها، دانش صنعتی، خط تولید، نیروی انسانی متخصص و.. خود را حفظ کند و در کنار آن مکمل پدافند غیرعامل در کشور نیز باشد، گفت: وزارت دفاع در حوزه پدافند غیرعامل دارای سابقه‌ای درخشان است و وزرا و معاونین آن ها سال‌های اخیر نقش پررنگی را در این امر ایفا کرده اند.

طراحی الگوی دفاع همه جانبه و ترکیبی برای مقابله با تهدیدات نوظهور

سردار جلالی ادامه داد: آن موضوعی که در پدافند غیرعامل بسیار مهم است، دایره متنوع تهدیدات است و ما مکلفیم در برابر تهدیدات آینده و نوظهور الگوهایی از پدافند و دفاع همه جانبه و ترکیبی را طراحی کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه نبردها در فضای کنونی به حوزه سایبر کشیده شده است گفت: در جنگ سایبری، حمله به زیرساخت های حیاتی و خدمات رسان به مردم در دستور کار دشمن قرار می گیرد. در این بخش نیازمند اقدامات پدافند سایبری برای تضمین تداوم کارکرد در این زیرساختها در صورت وجود تهدیدات هستیم به نحوی که حتی در صورت اعمال تهدید نیز خدمات رسانی دچار وقفه نشود.

نقش راهبردی وزارت دفاع در حوزه پدافند زیستی

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به این که امروز در دنیا الگوها و روشها در جنگ زیستی به طور کلی تغییر کرده است، افزود: وزارت دفاع در حوزه پدافند زیستی نقشی کلیدی دارد؛ امروز نیازمند زیرساخت های آزمایشگاهی تشخیصی در وزارت دفاع هستیم. این زیرساخت ها در هنگام وقوع تهدیدات زیستی احتمالی می تواند در حوزه پدافند زیستی به صورت فعال و موثر وارد شده و نقش آفرینی کند.

وی ادامه داد: در پدافند زیستی ما به شبکه‌ای از آزمایشگاه های زیستی نیازمندیم که آزمایشگاه، خط تولید واکسن، سیستم انفورماتیک از اجزای آن است. وزارت دفاع توانست با همت شهید والا مقام دکتر محسن فخری زاده راه اندازی خط تولید واکسن که اقدامی راهبردی برای مقابله با جنگ زیستی است را به سرانجام برساند.

اهمیت تولید دانش‌های نوین میان رشته‌ای در مجموعه های پژوهشی وزارت دفاع

وی خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از موضوعات مهم دیگر در پدافند غیرعامل در وزارت دفاع، موضوع آموزش و پژوهش است؛ ما به دلیل آنکه با تهدیداتی از جنس فناوری مواجه هستیم و چون این فناوری ها در حال بروز شدن است، هم زمان با این پیشرفت ها نیازمند دانش به‌‍روز برای مقابله با تهدیدات هستیم. به همین منظور، باید مجموعه های پژوهشی وزارت دفاع به عنوان کار اولیه، در زمینه تولید دانش‌های نوین میان رشته‌ای نقش آفرینی کنند و آن را در اختیار کشور قرار دهند. این موارد باید مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گیرد؛ ما در حوزه آموزش و پژوهش نیازمند این هستیم که وزارت دفاع نقش آفرینی فعالی داشته باشد.

سردار جلالی خاطر نشان ساخت: با عضویت وزیر دفاع و جانشین وی در کمیته دائمی پدافند غیرعامل توانسته‌ایم ساختارها و نظامات جدیدی از پدافند غیرعامل که مورد نیاز بوده است را با مطالعه و کار پژوهشی تولید کنیم؛ ما امروز شیوه نامه عملیات مشترک بخش نظامی و غیر نظامی را به نام نظام جامع عملیاتی به تایید رسانده‌ایم. تاکنون حدود هفت نوع عملیات پدافند غیرعامل مصوب و تایید شده است و همچنین نظام عملیاتی پدافند زیستی را با ارزیابی حوزه کرونا باز طراحی کردیم و به تایید رساندیم. امروز ما مفتخر به دارا بودن سند عالی و پیشرفته علمی هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر