۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۷۱۱۷۰
سردار جلالی در رزمایش سراسری مولدهای برق:
یازدهمین رزمایش سراسری ارزیابی آماده بکاری مولد‌های برق اضطراری مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور امروز با حضور رئیس و معاونان سازمان پدافند غیرعامل کشور و مدیرعامل توانیر در مرکز پایش صنعت برق توانیر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پایداری ملی، سردار جلالی در این رزمایش ضمن تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف برق اظهار داشت: متاسفانه در دولت گذشته، رشد مصرف برق از رشد توسعه صنعت تولید برق پیشی گرفت و اقدامات لازم برای جبران آن اتخاذ نشد.

وی فرسودگی شبکه های تولید و توزیع برق را یکی از چالش های این صنعت و ایجاد کننده حوادث دانست و تصریح کرد: برق از جمله زیرساخت‌هایی است که می توان ما را با چالشی که تحت عنوان "وابستگی متقابل زیرساخت‌ها" شناخته می‌شود مواجه کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور راه حل این موضوع را در این دانست که اقدامات لازم به گونه ای اندیشیده شود که وابستگی زیرساختها با یکدیگر در حد مناسب باشد چرا که وابستگی کامل در زیرساخت‌ها بسیار خطرناک است.

وی در مورد راه حل‌های کاهش وابستگی متقابل در زیرساختها توضیح داد: نخستین موضوع در کاهش سطح وابستگی این است که این نیاز به سطح قابل قبولی برسد. بطوری که بتوان با یک مدیریت مصرف، کمبود را از روش دیگری جبران کرد. در غیر این صورت با خطر قطع سرویس و خدمات روبه‌رو خواهیم بود.

سردار جلالی با بیان اینکه وظیفه پدافند غیرعامل در این میان تضمین کارکردهای خدمات رسان در کشور است، متذکر شد: تجهیز نیروگاه‌ها به سوخت مایع و پر بودن این مخازن در فصل سرما و استفاده از مولدهای اضطراری از جمله این موارد است. به طور کلی آمادگی، تداوم کارکرد، مدیریت وابستگی و مصونیت از جمله عناصری است که برای تضمین کارکرد در زیرساختهای برق کشور باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

سردار جلالی با بیان اینکه در حوزه مصونیت نیز تهدیدات سایبری جزو تهدیدات جدی حوزه برق به حساب می آید، تصریح کرد: بنابراین، مصون سازی و امن سازی زیرساختهای حوزه برق رویکردی جدی و حیاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه زیرساختهای صنعت برق در حوزه ملی، جزو زیرساختهای حیاتی و در استانها حساس و مهم محسوب می شوند، براساس ابلاغ رئیس جمهور و مصوبه مرکز ملی فضای مجازی، کاربرد سیستم های آمریکایی در این زیرساختها ممنوع است. چرا که عمده این تجهیزات امنیت سایبری دراین حوزه هم اکنون در داخل کشور تولید می شود و امتحان خود را پس داده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین از لزوم اتخاذ سازوکار لازم برای استفاده از پرسنل متخصص و آموزش دیده و تیم های پیشتیبانی و پاسخگویی به حوادث سایبری (CERT) با توجه به سطح اهمیت کارکرد زیرساخت تاکید کرد.

سردار جلالی بر این نکته نیز تاکید کرد که شبکه اتوماسیون اداری و شبکه کنترل صنعتی در هیچ زیرساخت جدی، حیاتی و مهم نباید در هیچ جایی از شبکه به هم متصل باشند. چرا که با توجه به اینکه امنیت سیستم های IT کمتر از OT (کنترل صنعتی) است امکان نفوذ به بخش کنترل صنعتی از این طریق وجود دارد.

آمادگی مولد‌های اضطراری ۸۶ درصد از مراکز

مدیرعامل توانیر نیز در این رزمایش اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون جمعیت مشترکان برق کشور با رشد ۱۱ برابری به ۳۹ میلیون، ظرفیت نصب شده نیروگاهی از ۷۰۲۴ مگاواتی با رشد ۱۳ برابری به ۸۸ هزار و ۷۵۷ مگاوات و پیک بار شبکه با رشد ۲۰ برابری به ۳۴۸۶ مگاوات به ۶۹۴۵۷ مگاوات رسیده است.

وی همچنین در خصوص وضعیت مصرف برق در کشور نیز گفت: در حال حاضر ۳۶ درصد از برق کشور در بخش صنعتی، ۳۲ درصد خانگی، ۱۵ درصد در بخش کشاورزی، ۸ درصد بخش عمومی، ۷ درصد در بخش تجاری ۲ درصد در بخش روشنایی معابر به مصرف می‌رسد.

کردی درباره وضعیت همکاری مشترکان در دوران اوج مصرف برق نیز گفت: جلب مشارکت مشترکان در برنامه‌های مدیریت بار از ۸۵ هزار مشترک در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۴۵۶ هزار مشترک درسالجاری افزایش پیدا کرده است.

وی درخصوص وضعیت آماده بکاری مولد‌های برق اضطراری نیز گفت: در سال جاری از بین ۴۰۱۹ مرکز مورد بررسی، مولد‌های اضطراری ۸۶ درصد از مراکز آماده بکار بوده و تنها ۹ درصد فاقد مولد بوده اند.

به گفته مدیرعامل توانیر تعداد مراکز مورد ارزیابی از ۱۱ مرکز در سال ۱۳۹۱ به ۴۰۱۹ مرکز در سال جاری افزایش یافته است.

کردی درباره وضعیت مولد‌های اضطراری مراکز درمانی و بیمارستان نیز اظهار داشت: در سال گذشته از بین ۸۴۱ مرکز مورد بررسی، وضعیت ۹۱ درصد از مولد‌ها مطلوب و آماده بکار بوده است.

وی ادامه داد: در بخش استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز سال گذشته از بین ۳۴۶ مرکز مورد ارزیابی، وضعیت ۴۵ درصد مطلوب و ۴۶ درصد فاقد مولد بوده اند.

مدیرعامل توانیر همچنین اضافه کرد: ایجاد اطمینان از تداوم خدمات در برخی از مراکز در زمان بحران، همکاری برخی از مراکز در گذر از پیک سال ۱۴۰۱ و کمک در پایداری شبکه و کمک مولد‌های برق خود تامین در اصلاح منحنی بار مصرف روزانه وتغییر فرهنگ مصرف از جمله دستاورد‌های حاصل از ارزیابی‌های آماده بکاری مولد‌های اضطراری عنوان کرد.

کردی درعین حال درباره چگونگی مدیریت پیک بار تابستان نیز اظهارداشت: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته باید اقداماتی صورت می‌گرفت که به هیچ عنوان کاهش تولید و افزایش قیمت صورت نگیرد به همین دلیل آرایش تولید را در سه ماهه اول به گونه‌ای ایجاد کردیم که این دو مساله دچار معضل نشود.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به جمع برنامه‌های مدیریت بار اعم از جابه جایی، کاهش استراتژیک بار و مدیریت مصرف خانگی اظهار کرد: ۹۸۴۳ مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفت و نتیجه این اقدام نیز عدم هیچ گونه خاموشی برای مشترکان خانگی بود.

به گفته وی، نزدیک به ۶۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت قرار بود ایجاد شود که این مساله اتفاق افتاد و مجموع این اقدامات موجب شد که صنایع فولادی رشد قابل توجهی داشته باشند، به طوری که ۱۴.۵ درصد صنایع بزرگ، ۴.۵ درصد صنایع کوچک و بخش کشاورزی سه درصد رشد داشته است. همچنین مصرف برق عمومی و ادارات با ۳۳ درصد و مصرف بخش خانگی با ۴.۵ درصد کاهش مواجه بود.

برای مشاهده گزارش تصویری رزمایش، اینجا کلیک کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر