۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۷۱۰۱۹
در دنیا تنها 6 کشور دارای مرغ لاین هستند و همین کشورها تامین کنندگان کل گوشت مرغ زنجیره صنعتی دنیا محسوب می‌شوند. فناوری دستیابی به مرغ لاین به قدری راهبردی است که حتی در مقالات علمی مربوط به اصلاح ژنتیکی هم اطلاعات جزئی در مورد آن وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پایداری ملی، به نقل از خبرگزاری فارس، فناوری دستیابی به مرغ لاین به قدری راهبردی هست که حتی در مقالات علمی مربوط به اصلاح ژنتیکی هم اطلاعات ریز و جزیی از تولید آنها عرضه نمی شود. درواقع به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص (اعم از دام و طیور) که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی‌های ژنتیکی کاملاً مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و هم‌نژاد خود آمیزش می کنند و همچنین قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند، حیوانات لاین گفته می‌شود.

مرغ لاین یکی از نژادهای برتر در حوزه تامین غذا است و ایران با در اختیار داشتن مرغ لاین آرین یکی از 6 کشور صاحب لاین در دنیا محسوب می شود؛ ولی بی توجهی به ظرفیت های بومی موجود در کشور مانع استفاده از این توانمندی داخلی و داغ شدن بازار واردات این محصول راهبردی به کشور شده است.

اما ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با درک اهمیت این موضوع به دنبال توسعه تولید و تجاری سازی مرغ لاین و احیای این صنعت مهم و استراتژیک در کشور است. بر همین اساس نیز برنامه‌های جدی برای رونق بازار داخلی مرغ لاین در کشور دارد که با کمک بازیگران دولتی و شرکت های دانش بنیان به اجرای آن اقدام خواهد کرد.

توسعه لاین

یکی از اقدامات مدنظر در این حوزه توسعه لاین است که این کار با شناسایی ظرفیت ها، مقایسه عملکرد سویه ها، پرورش آرین با جیره رقیق شده و ضایعات گندم بوجاری، امضای تفاهم نامه ایجاد لاین پشتیبان با سازمان اتکا و راه اندازی کارخانه نوآوری دام و طیور انجام خواهد شد.

آموزش و ترویج

تهیه دستورالعمل پروش جوجه های اجداد، جوجه های مادر و جوجه های گوشتی نیز یکی از اقدامات مدنظر در حوزه آموزش و ترویج مفاهیم و هدفمندسازی تلاش ها برای توسعه صنعت مرغ لاین است.

سلامت و بهداشت طیور

تامین سلامت و بهداشت دام و طیور نیز در این مسیر مورد توجه قرار دارد که با تولید انواع واکسن هایی چون واکسن مارک، واکسن سه گانه «نیوکاسل، آنفلوآنزا، گامبورو»، واکسن سه گانه «نیوکاسل، برونشیت و سندروم افت تخم مرغ» و واکسن کوریزا عملیاتی خواهد شد. تولید پروبیوتیک‌های مورد نیاز هم در این بخش اولویت است.

جیره و خوراک

تنوع بخشی به نهاده ها مثل ضایعات گندم بوجاری، پودر پر، فرآوری و تولید CSL، تولید مولتی آنزیم‌های مورد نیاز پروژه نیز اقداماتی است که برای تامین جیره و خوراک مرغ لاین های تولیدی در نظر گرفته شده است.

تجهیزات مناسب

شرکت های دانش بنیان از جمله مجموعه‌هایی هستند که در احیا و توسعه این صنعت راهبردی در کشور با تولید و بومی سازی ساخت تجهیزات مورد نیاز نقش آفرینی خواهند کرد.

اتحادیه و تعاونی ها

استفاده از ظرفیت کانون های همگرایی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری برای فعال کردن حضور بخش خصوصی در توسعه و تجاری سازی آرین نیز دیگر برنامه است که در این زمینه اجرایی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر