۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۷۰۹۵
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حالی نطق سالیانه خود در کنگره را انجام داد که همچنان یکی از اصلی‌ترین محورهای سخنان وی موضع‌گیری در قبال جمهوری اسلامی ایران بود.
در کنار ادعاهای وی در زمینه هسته ای و تلاش او برای ارائه تحلیل دلخواه آمریکا از توافقنامه ژنو و القاء پیروزی آمریکا بر ایران و کم رنگ ساختن و کم اهمیت جلوه دادن دستاوردهای ایران در ژنو و بخش امنیتی، سخنان اوباما امری قابل توجه است.

اوباما در حالی با ادعای پیروزی آمریکا در ژنو سعی کرد تا فضای یأس و ناامیدی از مقابله با طرح های آمریکا را در میان ملت ایران ایجاد و ژنو را برابر با توافقاتی مانند ترکمانچای و گلستان و نشانه ای بر ضعف ملت ایران در برابر آمریکا معرفی کند که در جملات وی یک جمله دیده می شود و آن اینکه وی می گوید« با حل مسئله ایران ما یکی از مهمترین چالش های امنیتی زمان خود را بدون خطر جنگ حل کرده ایم.»

حال این سوال مطرح است که چرا اوباما ایران را بزرگترین تهدید امنیت آمریکا دانسته است؟ هر چند که اوباما سعی کرده تا ادعای واهی دست یابی ایران به بمب هسته ای را پاسخ به این سوال قرار دهد اما بررسی تحولات جهانی حقیقتی دیگر را درباره هراس آمریکا از ایران آشکار می سازد.

 مهمترین مسئله که حتی از بمب هسته ای نیز خطرش برای آمریکا بیشتر است الگو بودن ملت ایران مبنی بر تحقق اصل ما می توانیم می باشد. آمریکایی ها همواره ادعا دارند بدون آنها هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد و دنیا محکوم به پذیرش خواسته های آنها است حال آنکه ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این اصل را به چالش کشیده اند که امروز دامنه آن را در دستاوردهای هسته ای ایران می توان مشاهده کرد.

ملت ایران رسما آمریکا را در جهان تحقیر کرده است و موجب شده تا ایران الگویی برای سایر ملل شود. جهان امروز در برابر آمریکا ایستادن را یک اصل می داند در این میان ملت ایران را الگوی مهم در این عرصه می داند. الگو برداری ملت ها از ایران در رویارویی با آمریکا از صدها بمب هسته ای نیز برای آمریکا هزینه آورتر است. بر این اساس است که اوباما تسلیم شدن ایران را برابر با امنیت آمریکا می داند، چرا که احساس می کند با این اقدام الگوی جهانیان در مقابله با آمریکا را تسلیم خود ساخته و از آن به عنوان الگویی برای تسلیم سازی سایر ملت ها بهره می گیرد.

نکته مهم دیگر آنکه آمریکا به دلیل ضعف ساختار سیاسی گرفتار لابی صهیونیستی، کشورهای عربی و گروه های تروریستی نظیر منافقین است در حالی که هر کدام از آنها به نوعی ملت ایران و نظام اسلامی را تهدیدی برای خود می دانند لذا با اعمال فشار بر آمریکا خواستار اقدام علیه ایران هستند. آمریکا که توان مقابله با این لابی ها را در خود نمی بیند نابودی و تسلیم شدن ایران را برابر با فرار از فشار این لابی ها می داند.

بر این اساس می توان گفت که مسئله بمب هسته ای صرفاً سرپوشی بر ضعف ها و هراس های واقعی آمریکا در قبال ایران است و الا جهانیان حتی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اذعان دارند ایران هرگز به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود.

جام جم


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر